welke carburateur

04 mrt 2016 13:27 #1 door alex
welke carburateur werd gestart door alex
Hallo,

Mijn solex carburateur krijg ik moeilijk afgesteld van mijn gt 1900 en zou een andere installeren. Mijn vraag was welke ik er best op zet. weber 32/36, 45 (kit nemen of niet)

ik wil hem terug eerst draaiende krijgen mijn auto en dan stap voor stap restaureren met hulp van jullie en info hier op het forum want ik ben echt een leek op vlak van auto 's maar wel handen aan mijn lijf.

ik wil wel een beetje meer power en een mooi geronk (eventueel ander uitlaat, speelt luchtfilter hier ook een rol) maar welke neem ik heb best. iemand ervaring.( afdraaien vliegwiel en dergelijke zoals ik soms lees hier op het forum is niet aan mij besteed maar wil wel het max uithalen met een minimum aan zware ingrepen

alvast bedankt voor jullie reactie's

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 mrt 2016 01:54 #2 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic welke carburateur
32/36 is vergelijkbaar met de slex maar als de solex niet lekker loopt kan een mooie nieuwe weber flink verschil maken. Zelf loop ik al een hele tijd met de gedachte of een 38/38 geen mooie tussenstop is tussen standaard en sidedrafts.

Wat ik zou doen is elec ontsteking van hot spark en elec fan. Alleen die fan vervangen voor elek scheelt al n paar pk.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mrt 2016 09:02 #3 door alex
Beantwoord door alex in topic welke carburateur
enkele vraagjes;
wat is het verschil tussen 32/36 en 38/38 , en waarvoor staan die cijfers?
waarom installeer je geen sidedrafts is het omdat je dan ook je blok moet aanpassen?
is de ontsteking van hot en spark anders, beter??
ga je een beter koeling hebben met een elec fan?

sorry maar ik ben nog maar een beginneling op vlak van techniek...
alvast bedankt tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mrt 2016 21:10 #4 door stef
Beantwoord door stef in topic welke carburateur
Ik heb momenteel een enkele weber staan , werkt goed maar zoals met elke carburator moet je gewoon alles afstellen naar uw motor.
etc correcte sproeiers monteren , alles goed gelijk afstellen en syncronizeren (met dubbele webers vooral) , ik denk het gemakkelijkste is als je met standaart motor zal blijven rijden een revisie van je solex of 32/36 te plaatsen en hem goed afregelen of een iemand zoeken die dit correct doet , maar om dit goed te doen kan het gerust wel een dag of meer in beslag nemen als je met opgefokte motor werkt uit mijn ervaring.
Deze gebruikers zeggen dank u: alex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 mrt 2016 21:17 #5 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic welke carburateur
32/36 en 38/38 heeft betrekking op de venturi. De diametef van de opening van de carburateur. Hoe groter hoe meer lucht en brandstof mengsel er doorheen kan.

De 32/36 is een tweetraps carburateur, bij rustig tijden gaat alleen de klep van de 32 open voor zuinig rijden. Bij half gas ofzo gaat ook de tweede klep 36 mee open voor extra vermogen.

De 38/38 is een synchroon carburateur. Daarbij gaan beide poorten tegelijk open.

Sidedrafts betekend veel meer aanpassingen aan motor en auto. En denk dat een sidedraft voor originele of licht aangepaste motoren te groot is ook.

Elektronische ontsteking is onderhoudsvrij en zorgt ook voor een sterkere vonk geloof ik. Hot-spark is handigste voor NL en ook nog goedkoop. In america is pertronix erg in trek maar die zijn hier moeilijk verkrijgbaar en heel duur.

Elektrische fan heeft als voordeel minder lawaai, meer vermogen omdat het gewicht van de fan wegvalt. En als de motor uit staat blijft de fan doorgaan met koelen zoals bij een moderne auto. Tevens is het koelvermogen niet meer afhankelijk van t toerental van de auto.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR
Deze gebruikers zeggen dank u: alex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2016 21:43 #6 door stef
Beantwoord door stef in topic welke carburateur
idd sidedraft houd je best voor opgefokte motor's , de elecktronische onsteking is zekers een upgrade maar niet nodig en een elecktrische ventilator heeft als voordeel ook nog dat hij geen motorvermogen neemt(toch heel stuk minder dan een normale) maar hierbij spreek je dan vaan 2 tot 3pk dat je verliest.

Uiteindelijk komt het er op neer wat je wilt doen met de wagen , wilt u zo origineel mogelijk hou het dan origineel , wil je beter rij ervaring doe je lichte upgrade's zoals elektronische ontsteking en vb 32/36 of 38/38 , wilj nog meer pk gebruik dan een sidedraft weber maar dat doe je best met een motorupgrade maar dit kan de kostprijs snel doen oplopen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mrt 2016 23:02 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic welke carburateur
Een elektronische ontsteking, genre pertronix,is feitelijk voor elke oldtimer een aan te raden upgrade, zowel naar bedrijfszekerheid als naar performance. Pertronix heeft de naam zeer robuust en degelijk te zijn ( zit ook in mijn esprit), maarer zijn zeker goede alternatieven.

Zoals reeds gezegd is een elektrische fan ter vervanging van een standaard mechanische vooral kwestie van efficientie. Bij de standaard mechanische draait de fan als de auto toeren maakt op de baan snel, en dat is doorgaans als het dus niet nodig is , en anderzijds draait ie traag op vrijloop, net als de motor extra koeling kan gebruiken. Een elektrische fan draait dat om en gaat enkel koelen als de temperatuur stijgt, zeg maar na een snelle rit als je naar stilstand of file komt en de radiator geen lucht meer vangt. Je verliest geen vermogen aan de ventilator en het koelt efficienter. Nodig is het niet. Mijn getunede 145pk 2,2i GT heeft nog steeds de standaard radiator en fan en ik heb nog geen koelingsproblemen gehad.

carburator. Hou met een standaard motor de carburator ook niet te extreem. Je gaat met een te groot venturi koppel onderin verliezen ( trekkracht bij lage toeren) terwijl je motor in hoge toeren niet echt voldoende marge heeft om meer vermogen te produceren.
Als je gek wil doen en op de ouderwetse manier tunen, dan ga je met nokkenassen, grotere kleppen, betere luchtdoorstroming de kop gaan tunen en hierbij de bijpassende carburatie kiezen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mrt 2016 00:56 #8 door alex
Beantwoord door alex in topic welke carburateur
bedankt tom voor je duidelijke uitleg, je help me een heel eind vooruit!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mrt 2016 01:00 #9 door alex
Beantwoord door alex in topic welke carburateur
idem geert en stef, beetje bij beetje wordt ik wijzer... voor jullie is dit waarsch allemaal evidente kennis, maar ik ben reuze blij dat iemand het kan duidelijk uitleggen waarvoor dank.
geert, nokkenas, grotere kleppen ed. is dat een grote kost of is dit begeven op glad ijs?

alexander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mrt 2016 01:15 #10 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic welke carburateur
Wen nokkenas is geloof ik rond de 300 euro en als je de kop wilt aanpakken met grotere kleppen en een port job dan ben je volgens mij met vlakken en afpersen al ruim over de 1000 euro kwijt. Iets wat ik met mn eigen GT heel graag nog wil doen. Wil zowieso zelf met een dremel de kop "porten" voor een betere flow.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR
Deze gebruikers zeggen dank u: alex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mrt 2016 09:32 #11 door Jos
Beantwoord door Jos in topic welke carburateur
heb nog wel een 2.3 dieselblok (CIH) liggen voor degene die radicaal wil ombouwen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mrt 2016 22:33 - 08 mrt 2016 22:34 #12 door gvy
Beantwoord door gvy in topic welke carburateur
Alex,
ik noem me verre van een specialist .
Lang geleden ( toen de dieren nog spraken 8)7 ) heb ik een beschikbare 2,2i blok ingebouwd in mijn GT. Dit blok had blijkbaar wel al een andere nokkenas gekregen. Ik heb er een L-jetronic injectie op gebouwd en een zelfgebouwd RVS uitlaatsysteem.
Verder heb ik de in en uitlaatpoorten geportmached. Dat wil zeggen, je zorgt er voor dat het inlaatspruitstuk, de pakkingen en de inlaatpoorten perfect op elkaar aansluiten,voor een ongehinderde luchtflow en het zelfde voor de uitlaatpoorten. Dat kan voorzichtig met een dremel. Je vindt wel filmpjes hoe je dat kan aftekenen.
Verder zit er een elektronische ontsteking op. Voor op de autosnelweg heb ik een getrag 5 bak aangepast en gemonteerd.
En eerlijk gezegd, mijn GT tje is echt snel. Het is een licht autootje en heeft ongeveer 145pk.

Het voordeel van een 2,2 blok tov een 1,9 is zijn veel hogere koppel. In een lichte auto als de GT voel je het verschil direkt zonder dat je echt extreme toeren moet opzoeken en dat is best comfortabel.
Zelf ben ik geen voorstander om een straatauto met 1,9 CIH blok te gaan tunen om hoge vermogens in hoge toeren te gaan zoeken. Een standaard CIH draait niet graag hoge toeren. Voor hoge toeren moet je al snel een hoop internals gaan upgraden ( klepveren en stoters etc....) en alles perfect balanceren of je draait het in de soep.

Geert

Als het wat mag kosten kan je hier terecht. Ik heb er zelf geen ervaring mee :

www.risse-motorsport...hp/cat/c474_CIH.html

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride
Deze gebruikers zeggen dank u: alex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mrt 2016 23:49 #13 door alex
Beantwoord door alex in topic welke carburateur
Geert,
toen de dieren nog spraken zat ik nog in de bloemkooln. :-)

een 2.2 blok is dat nog makkelijk te vinden (en moet dit van bepaalt type auto zijn?) en wat vragen ze daar tegenwoordig voor? zijn er veel aanpassingen nodig voor, om die erin te krijgen?
ik ben wel jaloers als ik je hoor praten als je zegt dat je gt-tje echt snel is....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mrt 2016 21:13 - 10 mrt 2016 22:06 #14 door gvy
Beantwoord door gvy in topic welke carburateur
Je vraag :
maar info heb ik niet over hetgene ik laatst doorgezonden heb. maar ik heb nog even zitten snorrelen op het internet en weet niet ver van mijn deur een 2.0E motor staan.
wat opteer jij , ene met cabs of een injectie?
heb je ook ohc en cih 2.0E motoren? ik veronderstel dat nu mijne 1900S een cih motor is en dat het terug een cih 2.0E motor in de plaats komt omdat er dan geen aanpassingen zijn heb ik gelezen op forum klopt dit? hoeveel mag je uitgeven voor een motor?

Alexander,



Hoy Alexander

Ik antwoord hier op je vraag. Ik heb gisteren en vandaag al 2 keer een lange tekst getypt, waarna ik er uit vloog.... zeer frustrerend.

De opel GT1900 heeft een CIH blok ( cam in head)
De CIH blokken zijn een beproefde opelreeks die gebouwd is tussen 1965 en 1995 in 4 cyl en 6 cyl variant.
De 4 cyl gingen van 1,5 tot 2,4

Er zijn GT s omgebouwd naar OHC motor met verkrijgbare stukken maar het vergt meer aanpassingen.

De eenvoudigste motoraanpassing is een CIH 2,0S of E blok met een weber carburator.
Pecje kan je hier info over geven.

Ombouw naar een 2,0E met L-jetronic injectiesysteem is al wat moeilijker.
Volgende zaken moeten gebeuren.
*Inbouwen van een hogedrukbenzinepomp achteraan ( onderdeel van de L-jetronic)
*aanpassen,inkorten van de motorsteun en mekaniek voor de motorkapsluiting om plaats te maken voor de L-jetronic aanzuigbuis
*Opening maken in het schutbord naast de radiator om plaats te maken voor de buis tussen luchtmassameter en luchtfilter.
*Plaatsen van de stuurdoos, bij mij onder de passagiersstoel.
*plaatsen van de kabelbundel tussen stuurdoos en de komponenten
*plaatsen van komponenten : aanzuigbuis met injectoren,luchtmassameter,gasklep,extraluchtschuif,benzinepomp etc...
*plaatsen van 2 hogedrukbenzineleidingen (Koper) van achter naar voor. Een ga en retour.
*maken van een aanpassing om de gaskabel van het pedaal met de gasklep te verbinden.
Voordeel is dat de 2,0 motoren in grote getale gebouwd zijn voor records,asconas,mantas kadetts en dus gemakkelijker te vinden zijn.

Ombouw naar een 2,2i motor.
Het onderblok is identiek aan een 2,0 motor maar heeft een andere krukas en dus langere slag en grotere inhoud, meer koppel bij lage toeren.
De kop heeft grotere in en uitlaatkleppen en de in en uitlaatpoorten staan iets verschoven tov een 19S of 2,0 blok. Je kan dus niet zomaar een inlaatstuk monteren van een 2,0 op een 2,2i kop.
Ook is een 2,2i zeldzamer want enkel in de rekord D, monza en senator ergens tussen 1984 en 1987 geleverd.
Let dus op , als je een 2,2i koopt dat er ook de originele LE-jetronic met aanzuigbuis volledig bij zit.

Ombouw naar een 2,4i motor:
Kop is dezelfde als een 2,2i, maar voor de gt heb je alweer de aanzuigbuis van een 2,2i nodig en niet die van een het 2,4blok zelf , want die zijn te hoog voor onder de GT motorkap.

Over prijzen ga ik niet spreken. Ik ben te lang uit de opelwereld. Mijn ombouw deed ik 20 jaar geleden met stukken toen nog vlot verkrijgbaar op sloopauto's. Die tijd is reeds lang voorbij. De auto's met CIH blokken zijn inmiddels te oud geworden.
Maar nu heb je internet om te zoeken.

Je bent welkom om mijn GT met 2,2i te zien en in detail te bekijken en een ritje doen we ook natuurlijk.

MAAR :
Als je een GT met een goed draaiende en onderhouden originele1,9S motor hebt adviseer ik nu om die zo te behouden en restaureren. Zo is ie bedoeld. Het is geen raceauto.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride
Deze gebruikers zeggen dank u: weijtens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 mrt 2016 18:25 - 11 mrt 2016 18:28 #15 door gvy
Beantwoord door gvy in topic welke carburateur
Alexander,
Als het kriebelt om een motor te leren kennen en tunen zou je volgende project kunnen overwegen in een GT:

Zoek een standaard CIH2,0E blok
Bewerk de kop op de volgende manier :
*port match en polijst de in en uitlaten. Zoek hierover eerst de info en youtubefilmpje en je zal zien wat de do's en don'ts zijn. Overdrijf niet te ver met vergroten van de kanalen. Zorg vooral voor een betere flow door perfecte overgangen tussen kop,pakking en inlaatbuis. Een beetje ruimen helpt de flow natuurlijk wel.
*Kies en monteer een straatsportnokkenas. Ga niet te extreem, of je houdt onder de 2500tr niets meer over en dat is echt niet plezant rijden.
*monteer eventueel 8 sterkere klepveren en vervang de 8 hydraulische stoters door vaste stoters, waardoor je probleemloos hogere toeren kan draaien zonder dat de kleppen gaan zweven.
*Je zou kunnen kiezen om ook je vliegwiel te verlichten of vervangen door een lichter vliegwiel. Dit geeft je motor niet meer PK maar hij haalt veel sneller op en is levendiger,nerveuzer.
*Monteer een weber met gepast venturi en sproeiers
*Monteer sowieso een elektronische ontsteking ipv de puntjes.
*Als de kop open is , slijp dan manueel met slijppasta de kleppen opnieuw mooi in in hun klepzittingen. Dat geeft betere kompressie als bij een nieuwe motor. Reinig kop en kleppen van alle vastzittende roetaanslag.
*Je kan best voordat je het blok opent even de compressie testen.
*Kijk na of je eventueel de cilinders kan laten honen en de pistons monteren met nieuwe gepaste ringen..
*Als je gaat voor een lichter vliegwiel, kan je een shop vragen om het geheel mooi te balanceren. Daarvan gaat je motor veel zachter,soepeler draaien. Vooral ook belangrijk als je door de straatsportnokkenas hogere toeren gaat draaien.
*Haal de mechanische ventilator weg en monteer een elektrische

Dit alles monteert netjes en standaard in je GT zonder aanpassingen.
Als je handig bent kan je veel dingen aan de kop zelf doen.
Alles is zeker nog te koop als je wat rondzoekt op het internet onder opel CIH motor tuning etc...
Je gaat wel een beetje moeten investeren.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride
Deze gebruikers zeggen dank u: alex

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 mrt 2016 21:07 #16 door alex
Beantwoord door alex in topic welke carburateur
Beste Geert,

bedankt voor de info, hoe meer ik erover te weten kom hoe meer ik besef dat ik er niets van ken :)

zoals je zegt, injectie motor = teveel aanpassingen en op gebied van electronica weet ik niet genoeg. ik wil een minimum of niets aan carroserie doen maar met een standaard cih 2.0E blok dat zie ik al beter zitten. heb wel goesting en zin om te verbouwen maar wel een beetje schrik om de boel naar de knoppen te helpen als ik eraan bezig zou zijn.... maar wie niet waagt blijft...

in en uitlaten pollijsten lukt me wel
straatsportnokkenas makkelijk te vinden?
voor de rest van de waslijst zal ik nog wat moeten research doen op net... vind ik ook leuk, info en kennis vergaren.

ik geloof dat ik nu een 90pk heb met mijn 1900s? tot hoeveel ga je dit optrekken met een 2.0E en de aanpassingen die net meegeven hebt?
van welke streek ben je geert? eens komen zien naar je gt en testritje sla ik niet af! :)

groeten alexander

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2016 00:10 #17 door gvy
Beantwoord door gvy in topic welke carburateur
oosterzele scheldewindeke belgie

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.