Je vraag :
maar info heb ik niet over hetgene ik laatst doorgezonden heb. maar ik heb nog even zitten snorrelen op het internet en weet niet ver van mijn deur een 2.0E motor staan.
wat opteer jij , ene met cabs of een injectie?
heb je ook ohc en cih 2.0E motoren? ik veronderstel dat nu mijne 1900S een cih motor is en dat het terug een cih 2.0E motor in de plaats komt omdat er dan geen aanpassingen zijn heb ik gelezen op forum klopt dit? hoeveel mag je uitgeven voor een motor?
Alexander,
Hoy Alexander
Ik antwoord hier op je vraag. Ik heb gisteren en vandaag al 2 keer een lange tekst getypt, waarna ik er uit vloog.... zeer frustrerend.
De opel GT1900 heeft een CIH blok ( cam in head)
De CIH blokken zijn een beproefde opelreeks die gebouwd is tussen 1965 en 1995 in 4 cyl en 6 cyl variant.
De 4 cyl gingen van 1,5 tot 2,4
Er zijn GT s omgebouwd naar OHC motor met verkrijgbare stukken maar het vergt meer aanpassingen.
De eenvoudigste motoraanpassing is een CIH 2,0S of E blok met een weber carburator.
Pecje kan je hier info over geven.
Ombouw naar een 2,0E met L-jetronic injectiesysteem is al wat moeilijker.
Volgende zaken moeten gebeuren.
*Inbouwen van een hogedrukbenzinepomp achteraan ( onderdeel van de L-jetronic)
*aanpassen,inkorten van de motorsteun en mekaniek voor de motorkapsluiting om plaats te maken voor de L-jetronic aanzuigbuis
*Opening maken in het schutbord naast de radiator om plaats te maken voor de buis tussen luchtmassameter en luchtfilter.
*Plaatsen van de stuurdoos, bij mij onder de passagiersstoel.
*plaatsen van de kabelbundel tussen stuurdoos en de komponenten
*plaatsen van komponenten : aanzuigbuis met injectoren,luchtmassameter,gasklep,extraluchtschuif,benzinepomp etc...
*plaatsen van 2 hogedrukbenzineleidingen (Koper) van achter naar voor. Een ga en retour.
*maken van een aanpassing om de gaskabel van het pedaal met de gasklep te verbinden.
Voordeel is dat de 2,0 motoren in grote getale gebouwd zijn voor records,asconas,mantas kadetts en dus gemakkelijker te vinden zijn.
Ombouw naar een 2,2i motor.
Het onderblok is identiek aan een 2,0 motor maar heeft een andere krukas en dus langere slag en grotere inhoud, meer koppel bij lage toeren.
De kop heeft grotere in en uitlaatkleppen en de in en uitlaatpoorten staan iets verschoven tov een 19S of 2,0 blok. Je kan dus niet zomaar een inlaatstuk monteren van een 2,0 op een 2,2i kop.
Ook is een 2,2i zeldzamer want enkel in de rekord D, monza en senator ergens tussen 1984 en 1987 geleverd.
Let dus op , als je een 2,2i koopt dat er ook de originele LE-jetronic met aanzuigbuis volledig bij zit.
Ombouw naar een 2,4i motor:
Kop is dezelfde als een 2,2i, maar voor de gt heb je alweer de aanzuigbuis van een 2,2i nodig en niet die van een het 2,4blok zelf , want die zijn te hoog voor onder de GT motorkap.
Over prijzen ga ik niet spreken. Ik ben te lang uit de opelwereld. Mijn ombouw deed ik 20 jaar geleden met stukken toen nog vlot verkrijgbaar op sloopauto's. Die tijd is reeds lang voorbij. De auto's met CIH blokken zijn inmiddels te oud geworden.
Maar nu heb je internet om te zoeken.
Je bent welkom om mijn GT met 2,2i te zien en in detail te bekijken en een ritje doen we ook natuurlijk.
MAAR :
Als je een GT met een goed draaiende en onderhouden originele1,9S motor hebt adviseer ik nu om die zo te behouden en restaureren. Zo is ie bedoeld. Het is geen raceauto.
Geert