Slecht lopen van de motor zonder lood vervanger

10 mei 2016 22:37 #1 door opel gt
Wie heeft het zelfde probleem of herkend dit:


Ik heb altijd gedacht dat een loodvervanger voor in de brandstof een beetje onzin was...
Als ik de loodvervanger niet regelmatig bijvoeg gaat de motor vreselijk slecht lopen' Stationair op 3 cilinders lopen en vreselijk-
schokken met optrekken enz (met loodvervanger loopt die als een zonnetje)
Zouden de kleppen echt blijven hangen dan met geen goede smering van de loodvervanger??

gr

Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 mei 2016 10:44 #2 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Slecht lopen van de motor zonder lood vervanger
Als de motor slecht gaat lopen als er geen loodvervanger aan de benzine wordt toegevoegd, kan dit er volgens mij alleen maar op wijzen dat de motor niet geschikt is voor loodvrij. Dus altijd loodvervanger toevoegen anders moeten vroeger of later de kleppen worden vervangen.
Ik rij een 1900 motor, waarvan ik niet weet of er geharde kleppen inzitten. Voor de zekerheid voeg ik altijd loodvervanger toe aan de benzine, is altijd goedkoper dan een motorrevisie.
Iemand een idee hoe je er achter kan komen of er geharde klepzittingen gemonteerd zijn?
Deze gebruikers zeggen dank u: opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2016 21:14 #3 door GTon
Wat zou een motor dan ongeschikt maken voor ongelood behalve slijtage van niet geharde kleppen. Het blijft een vonk een cylinder en een wolkje benzine om welk CIH blok het ook gaat. Toch?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juni 2016 00:51 #4 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Slecht lopen van de motor zonder lood vervanger
ik heb altijd begrepen dat naast de smering ook de klopvastheid van de benzine belangrijk is.
een betere klopvastheid voorkomt het "pingelen" dus slecht lopen van onze motortjes.
Dit kan motorschade opleveren , dus aanvullen met loodvervanger tot het pingelen weg is lijkt mij afdoende.
zo'n flesje kost rond de 8 euro dacht ik en misschien wel goed voor een kleine 400liter benzine.
Makkelijk gezegd 2 tot 3 cent extra p/liter benzine zou toch wel verkeerde zuinigheid zijn.
Verder had je bijv. 2.0S en 2.0E blokken en ik dacht dat de E versie loodvrij kon rijden.

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juni 2016 14:14 - 01 juni 2016 15:48 #5 door Jos
Vanaf het bestaan van de loodvervanger is er altijd een discussie geweest omtrent de noodzakelijkheid van het goedje
Feit blijft dat de klopvastheid verbetert alhoewel het spul zelf niet direct ongevaarlijk is

zie bijgaande link
www.tinnemans.nl/_do...aden/Wynns/70612.pdf

Het is echter geen wondermiddel.
de klepgeleiding zal er niet beter van worden.
Het zou wel zo kunnen zijn dat je brandstof rijker wordt en er dus een betere ontbranding plaats zal vinden
Oorzaak voor het slechter lopen zou je in het ontstekingsgedeelte kunnen zoeken zoals verkeerde afgestelde bougies
scheuren in de isolator van de bougies, kapotte verdeelkap of bougiekabels/doppen
Zelf heb een poos met een auto rond gereden waar de kabel iets te ver in de bougiedop zat en dus net geen contact maakte.
Auto liep op zich prima maar bij slechter weer ontstond er een terugslag tijdens het optrekken.
Na lang zoeken bleek de oplossing dus tamelijk eenvoudig te zijn.
Overigens rij ik zelf al jaren zonder additieven en ook wagens op LPG zonder extra voorzieningen
Tot nu toe nog steeds zonder problemen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.