Benzinelucht

05 juni 2018 16:30 #1 door RobGT
Benzinelucht werd gestart door RobGT
De motor van mijn GT loopt geweldig mooi. Is (volgens mij) prima afgesteld (nieuwe rotor, verdeelkap, contactpuntjes, op tijd gezet, carburateur afgesteld), maarrrr
als ik op de snelweg rijdt, de koppeling intrap en het gas loslaat, dan dringt er een sterke benzinegeur het interieur in. Hou ik het gas ingedrukt en de koppeling ingedrukt, dan lijkt het niet op te treden of iig veeeeel minder.
Iemand bekend met dit fenomeen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2018 07:11 #2 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Benzinelucht
Ik ben niet bekent met dit fenomeen,
Je zou haast denken dat de motor bij gas loslaten veel brandstof binnen krijgt omdat ie wel in toeren blijft
En het brandstof minder verbrand,
Gasklep blijft dicht bij gas loslaten dus minder lucht

Werkt de vlotter wel goed?
Carburateur versleten?
Blijft choke hangen?of slaat dicht?
Sproeier los/verstopt

Altijd moeilijk te vinden
Succes met het zoeken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2018 12:48 #3 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Benzinelucht
Carburateur versleten na bijna vijftig jaar gebruik? Onmogelijk! ;-)
De choke werkt nu wel goed.
Met een verstopte sproeier verwacht je misschien onrgelmatig lopen of niet vloeiend versnellen.
Ik moet zeggen dat hij even terugvalt zodra je van stationair het gas intrapt, maar dat is misschien gewoon wat teveel brandstof uit de acceleratiepomp.

Dat met die vlotter daar zit misschien wel wat in. Ik ga eerst eens het vlotterniveau controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juni 2018 12:57 #4 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Benzinelucht
Ik weet dat ik de gegevens ergens had, maar kan het nergens meer vinden. :-(

Hoe hoog moet het vlotter niveau van de solex 32 DIDTA 4 (1900 motor) zijn, gemeten van de bovenkant van het huis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juni 2018 21:00 #5 door Geertp
Beantwoord door Geertp in topic Benzinelucht
Zou ook eens de tankontluchting controleren. Had dezelfde verschijnselen, bleek de slang van de tankontluchting te lekken op de tankaansluiting. Zijn plastic slangen die verharden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juni 2018 19:24 #6 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic Benzinelucht
Klopt Geert en wat ook kan is dat de kurken pakking van het tank element compleet is vergaan in de 50jaar tijd...
Vaak denk je dat de benzine lucht van voren komt maar blijkt van achter te komen (lucht circuleerd van achter naar voren id de auto)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juni 2018 20:25 #7 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Benzinelucht
Ik begrijp alleen niet hoe de benzinelucht dan plotseling vrijkomt op het moment dat ik het gas loslaat.
De benzine stroomt toch zeker niet terug?

Los van het vlotterniveau wat nog niet gecontroleerd is of een niet goed werkende afsluiter, kan ik me alleen voorstellen dat wanneer de brandstoftoevoer afgesloten wordt en de benzinepomp blijft draaien, dat de druk op de slang en aansluitingen tussen de carburateur en brandstofpomp plots toeneemt. Misschien is daar wat loos.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 juni 2018 16:05 #8 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Benzinelucht
Ik heb vandaag de slangklemmen voor de zekerheid nog wat aangehaald en de carburateur geopend om het vlotterniveau te meten.
Hoe doe je dat eigenlijk?
Ik heb de koude motor gestart en kort laten draaien omdat na stilstand de vlotterkamer altijd leeg is.
Met de vlotter drijvend in de benzine meet ik 20mm tot aan de rand, met de vlotter eruit ongeveer 25mm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2018 21:24 #9 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Benzinelucht
Ik geloof er geen klap van dat het aan de stand van de vlotter ligt.

Nu je Carb toch los geweest is, en je er een nieuwe pakking tussen zetten moet ( verwacht ik) zul je de overige pakkingen ook vervangen?

Met name die op het spruitstuk..

Benzine lucht.. akelig vervelend te lokaliseren.

Maar gok toch op een lekkage in het leidingsysteem en niet in de carburateur.
Dan zou deze buitenzijdig lekken, en haast zeker, leksporen vertonen.

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2018 22:01 #10 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Benzinelucht
De pakkingen wil ik inderdaad gaan vervangen, maar mijn favoriete webshop is al een tijdje uit de lucht (Splendid Parts). Zelf denk ik niet dat het aan de pakkingen ligt, omdat hij gewoon mooi regelmatig loopt, maar voor de zekerheid vervangen kan geen kwaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2018 22:03 #11 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Benzinelucht
Uit de lucht?

Gister nog bestelling gedaan


www.splendid-parts.de/


Kon er zelf niets vinden voor de 30/35 pdsi

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2018 22:14 #12 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Benzinelucht
Ik had een foto willen toevoegen, maar op dat moment werd mijn bericht verzonden. Foto bijvoegen lukt dus niet, dus ik ga hem beschrijven.
Op het uitlaatspruitstuk zie ik 'vegen', licht van kleur, maar het zou zomaar kunnen dat die er nog zitten van een fanatieke poetsbeurt (kenners zouden misschien het verschil kunnen zien op de foto).
Erboven bevindt zich het thermostatisch luchtventiel van de Solex carburateur. Als ik daar met mijn vinger overheen ga en ruik, dan ruik ik oude benzine, dus mogelijk is dat luchtventiel de bron.
Ik zou het echter niet kunnen verklaren, want de benzinelucht is afwezig totdat ik het gas loslaat (en de auto hard door laat rollen in zijn vrij). Op dat moment zijn de gaskleppen dicht en zou er juist een groot vacuüm moeten zijn in de kamer onder de gaskleppen (en via dat gat lucht aangezogen moeten worden).

Misschien dat luchtventiel demonteren en het gat tijdelijk dichtzetten? Gewoon voor het geval dat, want het is een beetje akelig idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2018 22:25 #13 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Benzinelucht

Toch nog een fotootje :-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2018 22:33 - 01 juli 2018 22:34 #14 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Benzinelucht
Thermostatisch luchtventiel

Toch zeker 25 punten bij scrabble verwacht ik.

Bedoel je de choke klep wellicht ?

( kan goed zijn dat je de officiële benaming noemt, maar ik ben ook geen expert in de techniek)

Wellicht een foto ervan? De vorige met de vegen is ook gelukt. Al stellen mijn inziens de vegen niets voor.

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juli 2018 07:41 #15 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Benzinelucht
Het thermostatisch luchtventiel is wat verlegen, maar ik heb hem vast kunnen leggen op dezelfde foto. Hij zit verscholen achter het glimmende vlakje, je kunt nog net zijn 'handje' zien.

Het opent als de carburateur warmer wordt. Dan voegt het extra zuurstof aan het mengsel toe.

Ik zie het al helemaal voor me: na dit bericht gaat iedereen met een Solex carburateur kijken of daar om het hoekje echt wel wat zit. :woohoo:
Ik heb ook een andere Solex waar het vlakje afgezaagd is en het ventiel gewoon weggehaald is (misschien voor het plaatsen van een afschermplaatje?). Blijkbaar is het niet heel belangrijk voor het lopen van de motor, maar die carburateur heb ik zelf nooit gebruikt. Ik kan me ook wel voorstellen dat je dan lucht aantrekt als de motor het niet kan gebruiken, dus dan slecht loopt zolang hij nog niet warm is?

Door dit soort onderdeeltjes vind ik de Solex gewoon een leuk ding.
"Misschien moet ik maar weer eens gaan scrabbelen, ik was er vroeger nooit zo goed in."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juli 2018 09:49 #16 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Benzinelucht
Ik denk dat ik het nu wel onder controle heb.
Het is zeker niet de ontluchting van de brandstoftank, want er hangt geen benzinelucht in het interieur als de auto binnenstaat met de raampjes dicht.

Ik had al eerder gemerkt dat het buisje van de onderdrukslang naar de vacuümvervroeger soms meekwam met het lostrekken van de slang.
Ook het buisje van de accelatiepomp heb ik er eens stevig in moeten drukken.
Nu merkte ik bij het loshalen van de carburateur dat het aanzuigbuisje in de vlotterkamer rammelde (en zou dus lucht mee kunnen zuigen), maar ook dat de buis voor de aansluiting van de benzineslang niet moeilijk los te trekken was.
Alles met dichtmiddel weer vastgezet.
Nu hopen dat het euvel verleden tijd is. Voorlopig blijf ik nog wel even 'met mijn neus' rijden, want ik was er niet gerust op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.