Alcohol houdende benzine

14 juli 2018 08:44 #1 door RobGT
Alcohol houdende benzine werd gestart door RobGT
Vanochtend las ik over de aanpassingen van brandstof
nos.nl/l/2241415

Volgend jaar verdwijnt Euro95 bij de tankstations.
Wat voor gevolgen heeft dat voor onze oude motortjes?

Een toevoeging aan de benzine zal niet helpen. Zal je dan alleen nog maar bij een heel beperkt aantal stations kunnen tanken?
Ik neem aan dat het probleem bij de pakkingen en eventuele membranen ligt. Is het mogelijk om het brandstofsysteem om te bouwen met pakkingen die wel bestand zijn tegen alcohol?
Weet iemand er meer van?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juli 2018 22:08 #2 door GT-genieter
Beantwoord door GT-genieter in topic Alcohol houdende benzine
Mogelijke oplossing staat op de volgende site:
millersoils.nl/rubriek/ethanol/
Ik heb er geen ervaring mee, want kan nog steeds Euro 98 tanken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juli 2018 11:46 #3 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Alcohol houdende benzine
het gaat voor ons niet om de alcohol ( behalve in t weekend misschien :thumbup: ) maar
om de ethanol . Deze toevoeging trekt sterk vocht of eigenlijk gewoon water aan.
Ik heb ergens in een lab-onderzoek gelezen dat er na 2 weken al scheidingen optreden.
kortom als je je tank niet binnen 2 weken leeg rijdt zou je al slecht gemengde of waterhoudende
benzine kunnen gaan verbruiken. Het zal ook best afhankelijk zijn van de luchtvochtigheid maar
dat loopt in nederland vast niet zo hoog op als waar ze het bedacht hebben .... 8)7
Dus weet wat je tankt en 98 is nog geen garantie dat het ethanol vrij is.
Sommige (niet alle!) premium benzines bevatten geen ethanol en ik tank het liefst BP Ultimate Ongelood 98,
ethanol vrij dus en nadat ik de juiste hoeveelheid loodvervanger in me tank heb gegooid.
onze oude motortjes draaien hierop veel soepeler.

p.s we zouden ook eens een rubriekje motor olie moeten aanmaken. ik zweer voor 20w50 high Zinc.... en het gaat om de zinc

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juli 2018 21:01 #4 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Alcohol houdende benzine
Die benzine ben ik niet zo bang voor.

Vooral niet met het hobbymatige gebruik.

Jaren geleden stond de auto-wereld ook op zijn kop... loodvrije benzine.. dat kon toch niet..

Het resultaat liegt er niet om.. het kon prima.
Sterker, zelfs onze cih motoren kunnen prima zonder. ( hobbymatig gebruik. )


Wat betreft je olie ...

Heftige discussies kunnen daardoor ontstaan.

Wat de fabrikant voorschrijft is dan vaak ineens niet goed,
15/40 heeft de voorkeur.
20/50 wordt vaak gebruikt bij beginnende lagerslijtage, om zo een revisie uit te kunnen stellen tot het moment dat deze revisie, of flink duurder wordt, of domweg niet haalbaar meer is.

Maarja.. meningen verschillen nu eenmaal.

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juli 2018 23:36 - 20 juli 2018 23:37 #5 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Alcohol houdende benzine
De loodvrije benzine uit het verleden was ook niet zo'n probleem.
iets wat ze er niet meer in stoppen kan je desnoods zelf nog bijvoegen en
met een E blokje hoeft dat niet maar een onaangepast S blokje heeft eigenlijk
wel wat toevoeging nodig wil je wat langer van je klepjes genieten.

maar in dit geval is het niet van "wat er niet inzit kan er altijd nog bij" want
het zit er nu in en dat krijg je er niet zomaar uit...
dit loopt op naar soms wel 15%(wel eens als water genoemd).

Betreft de olie gaat het hier even niet om de SAE maar om wederom
wat er niet meer inzit . De moderne olieen zijn niet goed geschikt voor
onze slepende nokkenas volgertjes maar meer gericht op de moderne (roller) techniek.
De additieven die voor de oudere motor , zonder gelagerde nok volgers , zijn
niet meer te vinden in zelfs gewone minerale olie en al helemaal niet in synteeth.
Vandaar de tegenwoordig weer "Zink" houdende olieen die speciaal voor de
oldtimer en vooral in de V8 scene ,verkocht word.
Deze Zink additief geeft weer het oude bekende glij-laagje op de nokken-as en klepstoters.*O*

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)
Deze gebruikers zeggen dank u: tom_laan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2018 14:10 #6 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Alcohol houdende benzine
dat is eens andere ( duidelijke ) taal.

Andere, in de zin van,
Uitleg hoe olie nu inelkaar steekt, ipv een discussie over viscositeit

Top
Bedankt

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juli 2018 00:32 #7 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Alcohol houdende benzine

Ghanz schreef : dat is eens andere ( duidelijke ) taal.


haha maar het verschil tussen kennen&kunnen dat kannen we niet ;)

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.