Vapour lock

28 juli 2018 13:52 #1 door RobGT
Vapour lock werd gestart door RobGT
Gisteren voor het eerst last gehad van vapour lock.
Ik had hem ergens 10 minuten geparkeerd, reed weg door een woonwijk met drempels en (waarschijnlijk door de lage snelheid) viel de motor ineens uit.
Motorkap open, luchtinlaat van de carburateur en ik zag benzine flink doordruppelen in de carburateur. De benzine hoorde ik koken. Ik herkende dit niet en ging uit van het ergste, dus de wegenwacht er maar bij gehaald.
Na een klein praatje, even starten en luisteren naar de motor konden we alweer verder.
Hij adviseerde als remedie tegen vapour lock om een dunne leiding van het aansluitstuk van de carburateur terug te leiden naar de benzinetank zodat steeds koele benzine door de leiding stroomde. Vond ik wel een goede tip.
Voorlopig maar even doormodderen zo en tempo houden na een stop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2018 16:05 #2 door rene67
Beantwoord door rene67 in topic Vapour lock
Hoi
ik ben dus opzoek naar een oplossing voor hetzelfde probleem.
als je gewoon normaal rijdt gaat het goed maar idd als je langzaam rijdt of de gas opeens indrukt dan lijkt
hij te verzuipen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2018 16:30 #3 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Vapour lock
Ik heb nu geen zin om een retourleiding aan te leggen.
Rond het metalen deel van de benzineleiding dat voor de motor langs loopt bind ik voorlopig een opengesneden rubber slang als isolatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 aug 2018 12:40 #4 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic Vapour lock
Retour leiding aanleggen zal eenvoudig zijn.

Enkel de aansluiting op de tank weer wat lastiger.

Een iets dunnere leiding vanaf pomp naar carburateur en wat verder vrij leggen van de motor zal al een boel kunnen schelen.

Ommantelen kan, maar houd de eventuele warmte ook langer vast, ommantel de leiding dan met een ruimere slang.

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 aug 2018 15:37 #5 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Vapour lock
Deze vakantie ben ik met de GT naar Zwitserland gegaan, o.a. de Wallis. Onderweg veel complimentjes gekregen. Zo een oudje is een zeldzaamheid, hoewel we er in Zuid-Duitsland een tegemoet reden.
De isolatie van de brandstofleiding met een rubberslang eromheen hielp een beetje, maar de vappur lock bleef af en toe optreden.
In Duitsland ben ik overgestapt van Euro95 naar Super98 (allebei 5% ethanol) en later heb ik in Zwitserland voornamelijk op V-Power van Shell en Super Plus van Esso gereden.
Het was stikheet, de versnellingspook was zelfs te heet om vast te houden (ik heb een RVS-knop), maar met V-Power en de Super Plus van Esso, heb ik geen last van vapour lock meer gemerkt.
Ethanol heeft een kookpunt van 79 graden, benzine is een mengsel van koolwaterstoffen, maar de meeste vloeistoffen erin hebben een kookpunt ruim boven dat van ethanol. Dit kan verklaren waardoor de vapour lock verdween.
De super van Esso stinkt naar zware olie. De V-Power ruikt niet zo smerig (lekkerder dan Euro95) en hij loopt er duidelijk het soepelst op.
In totaal 4500km op de teller (ca. 3600km echte kilometers) gereden.

Onderweg moest ik nog denken aan de retourleiding. De ontwerper van de motor heeft eigenlijk een rare keuze gemaakt om de benzineleiding achter de radiator te plaatsen. Waarom zouden wij hem niet voorlangs de radiator naar de carburateur leiden? Dan ligt hij in een omgeving van maximaal ca. 40 graden ipv ca. 80 tot 90 graden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 aug 2018 17:35 #6 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Vapour lock
Bij vapour lock heeft het meestal meerdere oorzaken,
Waarom heeft de ene gt het wel en de andere niet?
Bij een hoger benzine druk in de leiding heb je er ook minder last van,
Als de vlotter de leiding niet goed sluit krijg je minder druk in de leiding
En de brandstofpomp kan versleten zijn, valt meestal niet direct op

Ik heb in het verleden een rekord gehad en had ook last van vapour lock
Nieuwe brandstofpomp geplaatst en probleem opgelost

Leuk verhaal RobGT en met dat v-power klopt dat de kookpunt hoger ligt
En dat je er dan minder last van hebt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.