Deze vakantie ben ik met de GT naar Zwitserland gegaan, o.a. de Wallis. Onderweg veel complimentjes gekregen. Zo een oudje is een zeldzaamheid, hoewel we er in Zuid-Duitsland een tegemoet reden.
De isolatie van de brandstofleiding met een rubberslang eromheen hielp een beetje, maar de vappur lock bleef af en toe optreden.
In Duitsland ben ik overgestapt van Euro95 naar Super98 (allebei 5% ethanol) en later heb ik in Zwitserland voornamelijk op V-Power van Shell en Super Plus van Esso gereden.
Het was stikheet, de versnellingspook was zelfs te heet om vast te houden (ik heb een RVS-knop), maar met V-Power en de Super Plus van Esso, heb ik geen last van vapour lock meer gemerkt.
Ethanol heeft een kookpunt van 79 graden, benzine is een mengsel van koolwaterstoffen, maar de meeste vloeistoffen erin hebben een kookpunt ruim boven dat van ethanol. Dit kan verklaren waardoor de vapour lock verdween.
De super van Esso stinkt naar zware olie. De V-Power ruikt niet zo smerig (lekkerder dan Euro95) en hij loopt er duidelijk het soepelst op.
In totaal 4500km op de teller (ca. 3600km echte kilometers) gereden.
Onderweg moest ik nog denken aan de retourleiding. De ontwerper van de motor heeft eigenlijk een rare keuze gemaakt om de benzineleiding achter de radiator te plaatsen. Waarom zouden wij hem niet voorlangs de radiator naar de carburateur leiden? Dan ligt hij in een omgeving van maximaal ca. 40 graden ipv ca. 80 tot 90 graden.