Slechte start na korte stop

25 juni 2009 20:11 #1 door Jan M
Slechte start na korte stop werd gestart door Jan M
Ik rijd nu een paar weken in mijn GT en het is elke keer weer genieten. Ik krijg een goede indruk van wat er op korte en langere termijn aan de auto moet worden gedaan.
De motor start in koude toestand goed. Als ik echter een korte stop maak , dan kost het veel moeite om de motor weer aan de praat te krijgen. Daarbij heb ik geprobeerd dat te doen met ingedrukt gaspedaal of zonder aan het gas te komen. Weinig verschil, uiteindelijk na een poosje doorstarten komt er weer leven in.
In de onderdelencatalogus van Suselbeek staat een stukje over de Weber carburateur die dit probleem van de Solex niet zou hebben. Ik wil de GT graag zo origineel mogelijk houden, dus met de Solex carburateur. Kent iemand de oorzaak van het slechte starten ( ontstaat er een luchtbel door verdamping ? ) en heeft iemand tips om het starten te verbeteren?

Groeten,

Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 20:16 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Slechte start na korte stop
Als het slechte starten komt doordat er een luchtbel inzit kan je de volgende dingen doen. Plaats een hitteschild tussen de carb en het spruitstuk (als het er al niet zit).
Vaak zie je ook de benzineleiding voorlangs het blok lopen. Zo zit die leiding in de stralingswarmte van de motor en in de warme lucht die van de radiator afkomt. Beter is onderlangs laten lopen ofzo of in ieder geval een beetje uit de warmte. Het slechte starten na een ritje is overigens niet GT vreemd, dat komt vaker voor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 20:17 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slechte start na korte stop
Het slechte starten van een warme GT is een bekend fenomeen.
Wat je o.a. zou kunnen doen is:
een hitteschild monteren onder de carb.
de benzineleiding of isoleren of omleggen, weg van de hete motor.
Lost vaak al een groot deel van het probleem op.


Oeps: Rini was me voor. _O-

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 20:17 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Slechte start na korte stop
Zeggeh.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 20:20 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Slechte start na korte stop
LOL...we zitten in ieder geval op één lijn wat de oplossing aangaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 20:21 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slechte start na korte stop
Trouwens goed idee Jan om het bij een Solex te houden. :thumbup: :lol: (kan het echt niet laten Rini!)
Volgens mij moet de eerste GT nog uitgevonden worden die geen startproblemen kent als de motor warm is.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 21:08 #7 door Jan M
Beantwoord door Jan M in topic Slechte start na korte stop
Ik begrijp dat jullie ( Rini en Pecje ) het niet eens zijn over de kwaliteiten van de Solex carburateur!! Ik zal eens kijken of ik een hitteschild kan aanbrengen en de benzineleiding kan isoleren of verleggen. Als dat niet helpt moet de carburateur misschien worden gereviseerd .In 1969 kon de motor er naar ik aanneem toch ook goed op lopen / starten. Of zijn er ook in die begin jaren altijd al dit soort klachten geweest? Eigenlijk zou ik dat moeten kunnen vragen aan iemand die zo'n GT destijds als nieuwe auto heeft bereden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 21:18 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slechte start na korte stop
Jan,
Hitteschilden voor een GT staan regelmatig te koop op ebay (.de, .com etc).
Ook de diverse leveranciers van GT onderdelen (zie onder "Links") hebben ze vaak. Let wel op je hebt een extra (ik dacht dikke) pakking nodig.
Volgens mij hadden de GT's vanaf de start al last van startproblemen bij een warme motor.
We hebben het hier over 40 jaar oude techniek, niet te vergelijken met de auto s van nu.
Ik kan me goed herinneren dat toen ik klein was en mee reed met iemand ik vaak autoziek was alleen vanwege de slechte wegligging en vering van de auto's van toen en vanwege de standaard benzinedampen die in het interieur hingen. Startproblemen zal wel niet veel beter geweest zijn.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 21:19 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Slechte start na korte stop
Kijk, ik vind een originele GT heel mooi en zal dat ook zo dicht mogelijk proberen te benaderen. Maar het moet niet ten koste gaan van het plezier dat je er aan beleefd.
Voor mij hoeft ie niet zo te zijn als dat ie destijds de showroom uitreed.
Destijds deed men ook al modificaties en werden er ook andere velgen onder gelegd, spoilers op gezet etc.
Zover wil ik niet gaan. Maar als een andere carb dit het rijgedrag (en het benzineverbruik) ten goede komt...waarom dan niet? Er zijn er genoeg die PU bussen eronder steken, terwijl daar normaal ook een ander materiaal voor gebruikt is....
De Webers zijn nu eenmaal eenvoudig af te stellen en je zal er niet snel een revisiesetje voor nodig hebben. Maar das ieder zijn ding. Van mij mag een GT van buiten origineel ogen, van binnen gerust wat aangepast zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 21:20 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Slechte start na korte stop
En zo zien ze eruit:



Die dikke pakking is alleen nodig als je een weber erop zet. Anders is de schroefdraad van de draadeinden niet toereikend.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 21:37 #11 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slechte start na korte stop

GranTurismo schreef : Maar als een andere carb dit het rijgedrag (en het benzineverbruik) ten goede komt...waarom dan niet? Er zijn er genoeg die PU bussen eronder steken, terwijl daar normaal ook een ander materiaal voor gebruikt is....


Je hebt volkomen gelijk Rini, ik zit maar wat te stangen.
Ook mijn GT is uitgerust met PU-bussen, rode Koni's en een electronische ontsteking. :smilegrin:
En tot mijn schande moet ik bekennen dat ik al stiekem aan het rondkijken ben voor de aanschaf van een Weber, zeker gezien de "problemen" die ik heb de laatste tijd met mijn carb. (gelukkig is er een vervangende Solex onderweg van Flyd die ik geruild heb voor schokbrekers, morgen ophalen op postkantoor en dit najaar eens reviseren).
Een Weber ziet er stukken robuuster uit, ik zou dan wel gaan voor een Weber met aanpassing zodat het originele luchtfilter er nog op past. Eerst maar eens met Flyd's Solex proberen.
Maakt het benzineverbruik dan echt zo veel uit ?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 21:39 #12 door Jan M
Beantwoord door Jan M in topic Slechte start na korte stop
Wat het rijplezier betreft heb je uiteraard volkomen gelijk. Als ik het met de Solex niet goed krijg dan moet er maar een Weber op. Ook mijn Triumph Spitfire 1500 TC ( Twin Carbs ) had in het begin veel startproblemen en afstel problemen maar uiteindelijk heb ik dat ook voor elkaar gekregen.
Al dit soort dingen horen inderdaad bij oude auto's maar dat maakt het juist leuk, anders begin je er niet aan . Dan koop je wel iets moderns. Ook voor mij zijn de dingen die je beschrijft jeugdherinneringen.Slecht startende auto's , vooral in de winter en bij mist waren geen uitzonderingen.

Groeten,
Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 21:39 #13 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Slechte start na korte stop

Pecje schreef : Je hebt volkomen gelijk Rini, ik zit maar wat te stangen.

En tot mijn schande moet ik bekennen dat ik al stiekem aan het rondkijken ben voor de aanschaf van een Weber.
Maakt het benzineverbruik dan echt zo veel uit ?


Ik wist het wel, het is gewoon een kwestie van tijd.
Verbruik? Geen idee...heb ik van horen zeggen...:bigsmile:
Ik had in eerste instantie ook de originele luchtfilter op de Weber zitten. Echter, de bovenkant raakte de motorkap, vandaar dat ik dus nu dat rechthoekige filtertje erop heb zitten.

En stangen kan ik wel tegen hoor...ben er zelf ook niet vies van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 21:44 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Slechte start na korte stop
Jan,
effe een vraag.
als je de auto opnieuw start (warme motor) braakt ie dan ook zoveel (witte) rook uit?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juni 2009 22:04 #15 door Jan M
Beantwoord door Jan M in topic Slechte start na korte stop
Dat is mij nog niet opgevallen dus het zal wel niet zo erg zijn . Ik ben in ieder geval nog niet in rookwolken vertrokken, maar ik zal er op letten, en dan hoor je het wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 juni 2009 01:59 #16 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Slechte start na korte stop
Hitteschildje heb ik nog wel liggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2009 15:25 #17 door Jan M
Beantwoord door Jan M in topic Slechte start na korte stop
Wat wil je voor het hitteschildje hebben en heb je er ook een pakking bij ( of 2 )?
In welke regio woon je? Als het redelijk dicht bij is kan ik hem komen halen en anders moet het per post.
Heb je misschien ook nog 2 originele verstralers ( chroom ) en de twee vertikale delen van de voorbumper (horens ) ,ook chroom en in goede conditie ?

Groeten
Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juni 2009 15:47 #18 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Slechte start na korte stop

Pecje schreef : Trouwens goed idee Jan om het bij een Solex te houden. :thumbup: :lol: (kan het echt niet laten Rini!)
Volgens mij moet de eerste GT nog uitgevonden worden die geen startproblemen kent als de motor warm is.


Ha Patrick,

Een GT met injectie :cool: Die start warm net zo goed of beter nog als koud....

Enne voor je afkomt met "jouw moderne speelgoed" past niet op een GTtje ...
De L-jetronic (zoals je die in m'n GT gezien hebt) zat voor het eerst op een manta GTE (1900) in 1974 , dus dat is maar 1 jaar nadat de GT's uit produktie zijn gegaan.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 aug 2009 16:51 #19 door Jan M
Beantwoord door Jan M in topic Slechte start na korte stop
Inmiddels terug van vakantie en al weer een paar keer met de GT gereden. Na een stilstand van een kleine 6 weken startte hij vrij vlot.
Via Marco ben ik in het bezit gekomen van een hitteschildje om onder de carburateur te monteren . Volgende week eerst een nieuw stuk pakkingpapier kopen om twee pakkingen te maken en dan de zaak monteren . Ik hoop dat het helpt, want de warme start is ronduit slecht ! Overigens om nog even op de vraag van Pecje ( Patrick ) terug te komen, als hij weer aanslaat zijn er geen witte of andere kleur rookwolken te zien.
Groeten,

Jan M.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.