Voor de liefhebbers een kleine fotosessie van het vervangen van mijn carburator.
Eerst even de geschiedenis vertellen:
Mijn GT was uitgerust met een Solex 32/32 TDID van het eerste type (begin 69).
Had de carburator een kleine 2 jaar geleden al eens gereviseerd met een nieuw setje membranen en pakkingen, maar voornamelijk vanwege mechanische slijtage (vnl choke) was de carburator moeilijk af te stellen en omdat het eerste type maar één stelschroef heeft ipv 2. Zo draaide de motor 150 toeren hoger wanneer hij warm stond dan wanneer hij nog koud was.
Een poosje geleden heb ik mijn oude schokbrekers kunnen ruilen voor een andere carburator met Frank (Flyd).
Franks carburator was eveneens een Solex 32/32 TDID maar van het tweede type bestemd voor de Amerikaanse markt.
Uiterlijk zijn beide carbs. nagenoeg identiek op een paar aansluitingen na voor de ontluchting naar een koolfilter.
Afgelopen week kwam het er eindelijk van om Frank's carb te reviseren.
Eerst een revisiesetje aangeschaft bij Suselbeek, vervolgens de "nieuwe" carb gedemonteerd en volledig gereinigd.
Van elke stap foto's genomen en alles genummerd bewaard in zakjes.
Toen ik na revisie alles weer in elkaar wilde steken bleek dat de carb helaas krom was getrokken (is op de foto's te zien daar waar het onderstuk met de dikke pakking aan het middenstuk zit, deze staat helemaal bol)
Carb moest dus gevlakt worden. Even meegenomen naar mijn werk en binnen 10 minuten was hij zo vlak en strak als een biljartlaken.
Nadat ik de carb volledig had gehermonteerd kwam het volgende probleem tevoorschijn: bij het gasgeven bleek de tweede trap niet te openen. Eerst stond ik voor een absoluut raadsel, maar wat bleek nu: het koperen staafje van het nieuwe membraan uit de revisieset bleek enkele millimeters langer te zijn dan het origineel, waardoor de trap niet volledig open ging.
Even met de dremel erover en opgelost.
Toen ik eindelijk de carb terug had gemonteerd en alles had aangesloten kreeg ik hem niet afgesteld en bleef het toerental op minimaal 2000 toeren steken.
Eerst stond ik wederom voor een raadsel en wilde het al opgeven en een Weber aanschaffen
( had al bijna een bestelling gedaan bij Splendid Parts).
Toch nog maar eens mijn Workshop Manual raadplegen.
Wat bleek: ik was vergeten om het stelschroefje voor de "fast idle speed" af te stellen.
Was even lastig om dit alsnog te doen aangezien de carb al volledig gemonteerd zat en ik geen zin had om hem er weer af te halen (mede vanwege het gebruik van extra vloeibare pakkingen).
Afstelling lukte en carb draait nu mooi stationair op 800 toeren.
Vanavond nog even een ritje gemaakt. Auto rijdt als een speer en reageert uitstekend op gasgeven
De nog vuile "nieuwe" carb van Flyd. Het koperen pijpje linksvoor is voor de dampontluchting naar een koolfilter.
Idem vanaf de andere zijde
Gedeeltelijk gedemonteerd.
Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom het een 32/32 TDID is terwijl op de inlaten (venturi's) duidelijk 28 en 32 staat: is het dan geen 28/32 TDID :question:
Altijd lastig, de juiste afstelling van de choke, met het veertje en het heveltje
Nogmaals een foto van hoe de choke in elkaar zit.
jpg" alt="" />
De oude carb.
Idem de oude
nogmaals de oude.
De nieuwe carb gemonteerd en gereinigd.
Let op de ontluchtingsslangen die tezamen komen in een T-stuk en welke ik met een slang geleid heb naar de inlaat van het luchtfilter. De ontsnappende benzinedamp wordt op deze wijze weer door het luchtfilter naar de carb gezogen.
Voor deze oplossing gekozen ipv het gebruiken van een koolfilter.
Oh ja, de oude carb ligt op de plank en wordt bewaard. Deze kan binnen 30 minuten teruggemonteerd worden om de auto in oorspronkelijke staat terug te brengen.