voet van solex carburateur

04 apr 2010 12:46 #1 door mike
voet van solex carburateur werd gestart door mike
Ik vraag me iets af. De voet van de solex carb heeft 2 gaten aan de zijkant waar schroefdraad in zit m8 is het niet en m10 ook niet. Nu maak mij de schroefdraad niet veel uit maar wat hoort hier in/op te zitten?

Heeft het met het vacuum systeem te maken?

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 13:29 #2 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic voet van solex carburateur
Ik kan het zo direkt niet plaatsen, rijdt zelf al jaarren met injectie. Misschein een foto ervan?
Als ik het nog een beetje weet, zat er aan de bodem een aansluiting voor het vacuum, maar het kan ook een koelvloeistof aansluiting zijn (geweest).
De anderen hier weten het je waarschijnlijk wel te vertellen, ze zijn nog regelmatig met de Solexen in de weer.

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.:yes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 13:43 #3 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic voet van solex carburateur
Eentje is voor de vacuüm maar de andere weet ik niet maak eens een foto dan kunnen we mss vertellen waar ze voor dienen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 14:37 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic voet van solex carburateur
Denk dat ie de gaten bedoeld waar die pijlen bijstaan :dork:
En de tekst "these ports shouldn't be open..."

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 20:13 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic voet van solex carburateur
Zelf heb ik in de kast nog 2 goede Solex carbs liggen.
Een vroege Europese TDID (69) en een US uitvoering TDID-2 (71-72).
Bij beide carbs leiden de openingen met schroefdraad naar niets. Blaas je in de ene dan komt de lucht er bij de andere weer uit. Er is GEEN doorgang naar het binnenwerk van de carb zoals ook op Rini's foto is aangegeven. Afdoppen is dus niet nodig, het zijn loze aansluitingen.
Het gekke is dat in de Opel GT Manual plaatjes van de carb staan met pijpjes aan de betreffende openingen. Er wordt echter nergens vermeld waar ze voor dienen.
In de Manual is de getoonde carburator echter wel van het type DIDTA, misschien dat er hier wel een doorgang is naar het binnenwerk.
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat Solex een basis voet maakt waar, afhankelijk van het gebruik, bepaalde in- en uitgangen wel worden gebruikt.
De 32 DIDTA's en TDID's werden volgens mij ook toegepast bij BMW, Audi en Ford.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 21:59 #6 door mike
Beantwoord door mike in topic voet van solex carburateur
Klopt die gaten zijn het. waar ze voor dienen is mij ook een raadsel maar goed ze zullen wel ergens voor zijn. Maar zoals bij rini op de foto staat aangegeven ze zouden niet open moeten zijn. Ik heb ze verder niet getest of ze doorlopen naar het binnenwerk van de carb. Ik zal morgen even een fotootje maken want boven aan zit ook een gat waar ik niet van weet of hij open hoort te zijn.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 10:37 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic voet van solex carburateur

mike schreef : Maar zoals bij rini op de foto staat aangegeven ze zouden niet open moeten zijn.

Het belangrijkste vergeet je nog: ze zouden niet open moeten zijn NAAR HET BINNENWERK. Zolang er daar geen doorgang is, is er niets aan de hand en mag je ze laten zoals ze zijn en hoef je ze dus ook niet af te pluggen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 11:06 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic voet van solex carburateur
Op onderstaand plaatje staat "for 1968-69 A.I.R. system, if vehicle is so equipped"...

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 11:50 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic voet van solex carburateur
Hier een doorsnede van het A.I.R systeem:
www.visualopel.com/O...gine/air-system.html
Leuke site trouwens met meerdere interessante zaken.
Geen idee waar het A.I.R systeem voor dient. In de Clymer Manual staat er ook het een en ander over in, echter geen uitleg over de werking.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 12:19 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic voet van solex carburateur
Lijkt wel een soort van lucht-injectie, mede omdat het onder fuel system staat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 14:41 #11 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic voet van solex carburateur
Had te maken met de emissieeisen van toen,
het systeem deed eigelijk alleen maar extra lucht toevoegen in de uitlaat, zodat wat er uit de uitlaat kwam zogenaamd schoner was. Firma list en bedrog:info:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 20:19 #12 door mike
Beantwoord door mike in topic voet van solex carburateur
Hoi

Hierbij een foto van de carb. De gaten van de voet van de carb doen idd niks. Ik heb de auto laten lopen en heb toen mijn vinger erop gelegd en hij ging niet beter of slechter lopen.

Maar ik merkte bij de het bovenste gat wat met de pijl is aangewezen dat als ik mijn vinger erop leg ik lichte zuiging voel en het lijkt erop dat de gt beter loopt dan.

Hoort hier normaal een afdek kapje op te zitten?

En het gat eronder moet dat dicht zijn of iets op aangesloten zitten?

Gr Mike
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 20:40 #13 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic voet van solex carburateur
Ik heb even snel een foto genomen van mijn reserve 32TDID-2.

De rood omcirkelde pijpjes (zowel die bij de gas "throttle" -1 als die bij de "bowl vent" -2) moeten via slangen verbonden worden met een aktief kool filter.

Maw het is een carb voor de Amerikaanse markt.



Het afdekkapje zit er normaal gezien gewoon op en zit vastgepot. Ik denk dat die bij jou ontbreekt en dat de carburator niet volledig is / kapot is.

Trouwens, volgens mij ontbreekt bij jou -3 ook.

[img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/7246=80-Carburator 009.JPG-thumb.jpg[/img]

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 21:07 #14 door mike
Beantwoord door mike in topic voet van solex carburateur
waar zit -3?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 21:21 #15 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic voet van solex carburateur
-3 is het afdekplaatje aan de voet (zie foto)
-3 is de "idle compensator assay" + pakking

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 22:10 #16 door mike
Beantwoord door mike in topic voet van solex carburateur
Ik denk dat ik toe ben aan een weber hahaha.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 apr 2010 10:11 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic voet van solex carburateur

GTvirus schreef : Had te maken met de emissieeisen van toen,
het systeem deed eigelijk alleen maar extra lucht toevoegen in de uitlaat, zodat wat er uit de uitlaat kwam zogenaamd schoner was. Firma list en bedrog:info:


Wat gehaaid! Heerlijk hoe inventief ze destijds al waren om zo de regels te omzeilen :) Hoe werd dat systeem dan aangesloten? Ik zie inderdaad op Visual Opel dat er 4 injectoren bij zitten. Maar waar steek je die in godsnaam in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 apr 2010 18:35 #18 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic voet van solex carburateur
die injectoren zaten vooraan in het uitlaatspruitstuk, geven lucht in de uitlaat.
helemaal precies weet ik niet meer hoe t zat, ik heb het ooit eens los in een GT re-import zien liggen:bigsmile:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 apr 2010 21:17 #19 door mike
Beantwoord door mike in topic voet van solex carburateur
Ik heb inmiddels het gat bovenaan wat normaal dicht zit met een plaatje weer dicht gemaakt. En idd het klopt ik ben dat afdekplaatje kwijt maar heb wel het schroefje erin gedaan zodat daar geen valse lucht door komt.


Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2010 10:39 #20 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic voet van solex carburateur
Ik heb het topic even gespleten. Een apart topic is nu aangemaakt wat het tunen van de 1.9S aangaat. Je vindt het hier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.