Solex carburator

18 apr 2010 20:32 #1 door Duffy
Solex carburator werd gestart door Duffy
Dag beste gt fans,
ik heb nl volgend probleem : mijn gt start enkel wanneer ik een beetje benzine in de carburator giet, nadien loopt hij perfect met choke en al. Maar als ik na een rit +/- 1uur lang stop en daarna weer wil starten, doet hij het niet meer.
Dit lukt alleen weer als ik er een beetje benzine in giet of indien ik niet alleen ben, door met mijn hand de carburator even af te sluiten en de tweede persoon de wagen start.
Kan dit euvel verholpen worden door een reperatiesetje of is er iets anders aan de hand?
Ten tweede : waar kan ik die reparatiesetjes vinden en wat kosten ze ongeveer?
Ten derde: Kan er op deze wagen eventueel ook een nieuwere carburator geplaatst worden van bijv ohc 1300 tot 1600cc?

mvg Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2010 21:32 #2 door priscilla
Beantwoord door priscilla in topic Solex carburator
welkom, hoop dat je hier aan het forum veel plezier aan zult beleven.:thumbup:
ik kan je geen antwoordt geven, maar die zal je zeker krijgen hier.
enne, foto van je gt is hier op dit forum zeer graag gezien,we zijn erg benieuwd naar alle gt foto`s, dus ... graag c_/c_/c_/c_/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2010 22:55 #3 door Yven
Beantwoord door Yven in topic Solex carburator
Welkom!

Ik kan je hier niet mee helpen, maar genoeg andere mensen op dit forum wel. Misschien handig om iets meer gegevens te geven zodat je beter geholpen kan worden.

Heb je solex carb met waterchoke of electrische.
1900 cc?

Solex carb zijn vaak beetje ondingen. Ik heb er ook een solex didta carb op zitten en die start ook best slecht. Ik geloof dat warm start problemen kunnen worden veroorzaakt door lucht in de benzine toevoer of zo. Dat kan iemand anders beter uitleggen..

De meeste mensen rijden geloof ik met een dubbele weber als carb. Die zijn zuiniger, geven meer vermogen en zijn makkelijker af te stellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2010 23:13 #4 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Solex carburator
Hi Duffy, welkom op deze gezellige forum :thumbup:
Als je langer doorstart start de motor wel? Als dit zo is dan is er de mogelijkheid dat de benzine in de carb verdampt of op een ander manier uit de vlotterkamer verdwijnt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 apr 2010 00:16 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Solex carburator
Hallo Duffy.
Welkom op het forum.
Het lijkt er op of dat de bezinepomp moeite heeft om de benzine omhoog te stuwen naar de carb. Misschien dat het membraam in de pomp lek is en dat alleen bij een hoger toerental dan met starten het wel lukt om voldoende benzine er in te krijgen.
Een lekke benzinepomp herken je vaak aan benzine die door één van die gaatjes in de bezinepomp lekt.
Aan de andere kant zou er nog benzine in de vlotterkamer moeten zitten zoals Erick eerder schreef. En, weer aan een andere kant, wanneer jij met je hand de carb afsluit doe je dus eigenlijk hetzelfde als de choke: zo weinig mogelijk lucht de cilinders insturen zodat ie vlot aanslaat....Een echte handmatige choke dus :)
Dan zou het weer zo kunnen zijn dat ie te arm staat afgesteld.
Om je probleem op te kunnen lossen zullen we inderdaad wat meer gegevens moeten hebben en jij bepaalde dingen uit moeten sluiten.
Maar dat komt helemaal goed, er staat een leger leden klaar om je te helpen.
Succes alvast.
Groeten Rini.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 apr 2010 17:28 #6 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Solex carburator
Het gaat hier over een GT van 1973 dus als ik hier ergens goed gelezen heb, gaat het over een elektrische choke.
De benzine pomp doet het ook heel goed, de benzine spuit er goed uit wanneer ik het darmpje in een fles doe en vervolgens start.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 apr 2010 20:13 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Solex carburator
Hallo Duffy, welkom op het Forum c_/
Zoals ze zeggen: een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Aan de hand van foto's kunnen we bv al zien of er bepaalde leidingen goed of verkeerd zijn aangesloten.
Vacuumproblemen bij de carbs is meestal hoofdoorzaak no. 1
Revisie-setjes zijn voor 40 a 50 euro te verkrijgen bij bv onze sponsor Splendid Parts of bij Suselbeek.
Vergane / kapotte membranen kunnen ook een reden zijn van je problemen.
En wat dacht je van geheel of gedeeltelijk verstopte jets of een niet werkend balventiel bij de inlaat van de carb waardoor hij verzuipt.

Greetz Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2010 21:27 #8 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Solex carburator
Zoals gevraagd zijn hier de foto's van de carburator.
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2010 21:29 #9 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Solex carburator

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2010 21:29 #10 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Solex carburator

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2010 21:32 #11 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Solex carburator
Dag beste gt fans , het gaat volgens mij toch om een carburator met automatische choke via watertemp.
Ondanks dat de gt van 1973 is met de originele carburator.
Op de foto's zie je de carb. zonder luchtfilter.
Deze zat er oorspronkelijk wel op en was ook aangesloten met een darmpje op het kleppen deksel.

mvg

Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2010 21:43 #12 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Solex carburator
Hallo Duffy,
zo te zien is het een Solex DIDTA met waterchoke.
TAG nr. staat niet in het lijstje wat ik tot mijn beschiking heb.
Een 4-speed 73 GT zou een carb moeten hebben met het TAG nr. 3441 826.
Het zou kunnen dat de A staat voor een type speciaal voor Californië. Heb je een US-GT?
Als het een GT van 73 is zou dat betekenen dat de carburator niet origineel is (misschien van een Manta/Ascona?). Volgens mij hadden GT's uit 73 allemaal al een electrische choke, maar ik kan me natuurlijk vergissen.
Nieuwe vacuumleidingen en een revisiesetje zullen zeer waarschijnlijk wonderen doen.
Staat de markering op de chokebehuizing goed uitgelijnd?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 apr 2010 22:59 #13 door Yven
Beantwoord door Yven in topic Solex carburator
Ik heb ook een gt (j) uit nl en 73 met deze didta en water. Dus denk dat ze misschien best nog wel eens standaard zouden kunnen zijn, ik zal later deze week is nummer checken of dat overeen komt met het nummer dat jij hier aangeeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2010 10:14 #14 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Solex carburator
Hey Duffy, welkom op het forum, misschien kan de firma Marluc je helpen ... Ik weet dat Marc veel ervaring heeft met de Solex carbs.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 22:08 #15 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Solex carburator
Ik heb de choke tijdelijk bijgedraaid.
Nu kan ik hem warm en koud starten.
Het enige dat ik nu constateer is dat het water in de radiator een bruine aanslag na laat in de vorm van schuim.
Geen mayonaise zoals ze zeggen.
Is het normaal dat de motor vlug warm loopt?
Oliepeil is nog altijd mooi maximum.
Water loopt eruit bij het openen van de radiatordop indien de motor warm is.
Bij koude toestand niet.
De wagen stond wel 8 jaar stil.

Zou het verholpen kunnen zijn met een spoeling van het watercircuit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2010 22:30 #16 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Solex carburator
Na 8 jaar stilstand lijkt me een (meervoudige) spoeling van het watercircuit zeker geen overbodige luxe.
Trouwens je vacuumslangen zullen dan ook wel vergaan zijn of op zijn minst poreus.
Ik zou alles maar eens nalopen en eventueel vervangen.
Wat versta je onder snel warm worden van de motor? Normaal duurt het toch wel enkele minuten alvorens hij op temperatuur zou moeten zijn.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2010 00:14 #17 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Solex carburator
Ja je hebt gelijk , het duurt enkele minuten, maar dan is de spanning op de bovenste waterdarm flink gestegen, wanneer je deze probeert in te knijpen. Van daar de vraag natuurlijk.
Of is dit normaal bij een cih motor( ik ben hier niet van op de hoogte)
Momenteel zit er ook geen thermostaat in.

mvg Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.