Sproeiers SOLEX CARBURATOR

08 mei 2010 23:40 #1 door Duffy
Sproeiers SOLEX CARBURATOR werd gestart door Duffy
GT/J 1900cc 1973

Voila mijn carburator zit in de reinigingsvloeistof.
Nu heb ik een vraag nl. :

Ik bezit een revisieset waarin er 4 sproeiers zitten.
- 1 x sproeier van 50 (lang)
- 1 x sproeier van 60 (lang)
- 1 x sproeier van 135 (kort)
- 1 x sproeier van 150 (kort)

volgens de gegevens zou de primaire 120
en de secundaire 100 of 150 moeten zijn.

Het is voor mij de eerste keer dat ik dit doe vandaar de vraag.

Ik denk dat de primaire sproeier nr 3 is en de secundaire sproeier 6 (niet aanwezig, maar vervangen door een afdekschroef)

Die korte sproeiers zouden dan respectievelijk op 1 , 2 , 4, of 5 moeten zitten.

Weet hier iemand raad mee, zodat ik geen domme dingen ga doen.

Er zitten ook nog 2 O-ringen bij die volgens mij op de : Jet Assy pump discharge check end moeten zitten (toch één ervan)denk ik.
Twee rechthoekige papieren dichtingen die onder en bovenkant van de dikke midden-dichting (gasket throttlebody )moeten zitten.

de sproeiers zie afbeelding





Mvg Duffy



[img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/7689=149-schema 1 2 3 4 5 6.JPG-thumb.jpg[/img] [img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/7689=153-solex carburator.JPG-thumb.jpg[/img]
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2010 10:09 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Sproeiers SOLEX CARBURATOR
Duffy,
misschien heb je hier wat aan, op deze site staat een doorsnede van een 32 DIDTA carb:
www.ruddies-berlin.de/index2.htm
Kijk onder vergaser/carburator en zoek de 32 DIDTA maar eens op.
Ik heb ook nog even gekeken bij mijn 2 solex carbs die ik in de kast heb liggen:
1 = X110 of X120
2 = 110 of 120
3 = 5.25 (met balventiel)
4 = X125 of X130
5 = 130 of 150
6 = blindstop
7 = X100

Je hebt je carb toch wel te weken gelegd nadat je hem hebt gedemonteerd (en goed gedocumenteerd waar alles zat) EN na verwijderen van alle membranen, rubbers etc. Het schijnt dat deze laatste niet goed tegen de reiniger kunnen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2010 18:05 #3 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Sproeiers SOLEX CARBURATOR
Inderdaad, ik heb hem volledig gedemonteerd zoals hier bij de downloadsite beschreven stond.
Dwz alle rubberen delen zitten niet in de reinigingsstof.

Bedankt voor de response

Hopelijk werkt ie straks weer.
Ik begrijp alleen de diversieteit van de verschilende sproeiers niet van het revisieset tov de originele carb.


greetz Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2010 18:24 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Sproeiers SOLEX CARBURATOR
Duffy,
wat voor revisieset heb je aangeschaft, voor welk type solex carburateur?
De meeste revisiesetjes zijn universeel en kunnen voor meerdere types gebruikt worden. Vaak blijven er dan nog wel enkele onderdelen over die je niet nodig hebt.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2010 19:18 #5 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Sproeiers SOLEX CARBURATOR
Eentje van bij susselbeek nl. vergaserüberholsatz 1900

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2010 19:39 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Sproeiers SOLEX CARBURATOR
Zie hier de aanvullende info van de revisieset op de site van Suselbeek:
"Item No.: 107109 gaskets, diaphragms & adjustment bolts There have been various versions of the carburetor. That´s why some parts of this last available overhaul kit will not fit all carburetors. If your carb can´t be saved with this kit it´s time for a Solex exchange or new Weber carburetor."

Precies zoals ik al zei. De onderdelen in jouw carb kunnen dus afwijken van hetgeen in de revisieset zit.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2010 21:37 #7 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Sproeiers SOLEX CARBURATOR
Dat heb ik ook gelezen, maar mijn kennis is nihil wat betreft carburatoren.
Ik heb 2 foto's toegevoegd nl

1 de solex met de nog originele sproeiers
2 de sproeiers van het revisieset

Mijn vraag is nu : kan ik de revisiesproeiers wisselen met de bestaande, of zeggen jullie : "beter niet doen".
Zo ja : waar welke sproeier ? En wat is het verschil in werking met voorgaande sproeiers.

Al vast bedankt voor de nodige info.
[img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/7717=161-revisieset susselbeek.JPG-thumb.jpg[/img] [img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/7717=159-SOLEX voor revisie.JPG-thumb.jpg[/img]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2010 21:59 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Sproeiers SOLEX CARBURATOR
Persoonlijk zou ik de originele goed reinigen en opnieuw gebruiken. Ik denk niet dat het veel kwaad kan als je die van 100 vervangt door die van 135 en die van 120 door die van 150. Zal wel iets met de grootte van het gat te maken hebben (meer of minder lucht / benzine).
Die van 50 en 60 zijn primary idle set screws. Ook hier weer waarschijnlijk iets verschil in doorlaat gaten. Bij jou op de eerste foto die van 155. Ik zou persoonlijk niet weten of het kwaad kan en/of het voor of nadelen heeft als je de originele zou vervangen door één van die twee.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.