Afstelling toerental koud

15 mei 2010 23:20 #1 door Duffy
Afstelling toerental koud werd gestart door Duffy
Weet er iemand waar ik het toerental van de motor kan regelen, indien de motor nog koud is? (dwz draait op choke).
Wanneer de motor warm is, dan draait deze perfect.
Maar wanneer ik hem koud start, dan is het toerental te laag.
Ik kan dit regelen via de aanslag bij te draaien, maar dan wordt het toerental bij warme motor te hoog+/- 1500tr.
Nu draait de motor op 1000tr bij een warme motor.
Bij een koude valt dit terug tot 700à800 tr met als resultaat een afslaande motor.
Wanneer de motor koud is staat de chokeklep hellemaal dicht.
Bij een warme motor staat deze open.

Hopellijk heeft hier iemand een oplossing voor.

mvg Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mei 2010 10:43 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Afstelling toerental koud
Solex of Weber?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mei 2010 14:18 #3 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Afstelling toerental koud
Het is een solex carburator, voorzien van nieuwe dichtingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mei 2010 16:59 #4 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Afstelling toerental koud
Heb je het eerste type met enkel een idle mixture screw (1) of het latere type welke daarnaast ook een idle air adjustment screw (2) heeft?
(1) is de stelschroef in de voet van de carb, (2) is de stelschroef net onder het pijpje voor de vacuumleiding naar de verdeler.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mei 2010 17:21 #5 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Afstelling toerental koud
Ik denk het nieuwere type.
Met name een mixture schroef rechts beneden en een lucht schroef in het midden onder de vacuumleiding.

Ik heb juist geprobeerd het toerental bij koude motor te regelen dmv de moeren op het stangetje van het choke gedeelte te verdraaien. En het werkt precies.
Ik weet wel niet of dit de juiste manier is.
Bij stationair draaien loopt hij nu mooi zowel bij warme als koude motor. Alleen merk ik op dat hij bij een warme motor na +/- 10min per keer 1sec lang 200 tr minder doet.
Door een keer op het gas te duwen verdwijnt dit onmiddellijk.
Of zit er hier ergens een of andere vertraging op?

Watertemperatuur van de warme motor staat continu op 3/4 uitslag meter.
Maar de temperatuur in het motorkompartiment loopt aardig op. Is dit normaal of niet ?
Je kan nl. je hand niet op de motorkap houden.
Proefondervindelijk kan ik dit niet controleren doorat op de nieuwe wagens een motorkapbekleding zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mei 2010 18:45 #6 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Afstelling toerental koud
Duffy,
allereerst over de temp: bij mij komt het metertje nooit verder dan halverwege, om bij het openen van de thermostaat een derde terug te vallen waarna de cyclus zich herhaalt. Volgens mij moet je toch je hand zonder problemen op de motorkap kunnen leggen.
Ik heb zelfs ooit eens geprobeerd om een eitje te bakken op de motor, maar dat lukte niet, zo warm wordt ie nu ook weer niet.




Nu even over het afstellen van de carburateur.

Eerst de "slow idle adjustment" uitvoeren.
- motor op temperatuur laten komen met het luchtfilter geïnstalleerd (ik ga er vanuit dat hij loopt, ook al is het niet optimaal of regelmatig) totdat de choke volledig open staat.

- Stel de throttle stop screw (het schroefje waarmee je de afstelling van de verbinding van de gasstangen met de carburateur kunt regelen) EN de idle mixture screw af totdat je voor je gevoel de beste stationaire instelling krijgt met een toerental rond 700.
Stel vervolgens het toerental af op 800 toeren met behulp van de idle air adjustment screw en de idle mixture screw .
Persoonlijk hou ik liever van een iets hoger toerental van rond 850-900. Bij deze laatste aanpassing NIET meer aan de throttle stop screw komen!!

Fast idle adjustment (altijd na de slow idle adjustment uitvoeren).
- motor uit, luchtfilter eraf.
- geef met de hand gas door op de stangen te duwen waardoor de primaire gasklep opengaat. Duw de choke-klep dicht en laat het gas los. Hierdoor zal het hefboompje in de choke op de hoogste stand komen te staan.
- start de motor. Raak het gaspedaal niet aan!!!!!!!!!
- met behulp van de boutjes boven en onder het stangetje wat naar de choke gaat het toerental instellen op 2700 toeren en alles vervolgens vastzetten.
- Zodra je het gas nu weer aanraakt gaat het toerental terug naar stationair.

Als alles goed is zou de carb nu goed moeten zijn ingesteld.

Succes
Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mei 2010 19:07 #7 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Afstelling toerental koud
Bedankt voor de replay.

Ik zal het eens met jou richtlijnen proberen.

Het is niet zo zeer de motor die heet wordt, maar de uitlaatcollector + uitlaat. Je voelt de warmte wanneer je met je gezicht boven de carburator hangt.

Onder de middentunnel zitten normaal toch ook geen hitte schilden zeker?
Alvast bij mij zaten die er niet.

mvg Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 mei 2010 19:34 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Afstelling toerental koud
Hitte van het uitlaatspruitstuk is normaal.
Dit is ook de reden waarom de meeste Solex carbs. in de loop der jaren krom zijn getrokken met alle problemen van dien.
De enige optie om het leed iets te verzachten is om een hitteschild te installeren.
Onder de middentunnel zit één hitteschild aan de rechterzijde daar waar de uitlaat nog uit 2 pijpen bestaat.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.