demonteren carburator

20 mei 2010 14:17 #1 door steve
demonteren carburator werd gestart door steve
wie o wie kan me, aan de hand van enkele duidelijke foto's en/of een degelijke uitleg, helpen met het demonteren van de carburator?

Ik ging daarnet beginnen met hem te verwijderen, maar ik weet echt niet welke vijzen/bouten ik moet losdraaien zodat hij los komt van de motor... -O-

Het gaat hier om een solex carburator en zit op een 1.9 cih motor.

alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mei 2010 17:51 #2 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic demonteren carburator
Eerst alle leidingen van de motor verwijderen :

2x waterslangetje choke
1x dun vacuumslang die naar verdeler gaat
1x bezine leiding

Stangenstelsel koppeling van wagen naar
carburator verwijderen

Vervolgens 4 moeren verwijderen met sleutel 13

Nu vervolgens de carburator voorzichtig losmaken.

Vervolgens kan je hier op het forum bij downloads
een schema van de solex vinden.
Volg dit schema voor demontage en montage.

Ikzelf heb mijn carburator gereinigd met ontvetter.
Oppassen dat je wel alle rubberen delen verwijderd hebt.
Anders kunnen ze wel broos worden.

succes met de werken.

mvg Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mei 2010 17:55 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic demonteren carburator
Persoonlijk vind ik het makkelijker om eerst de bovenzijde van de carb. er af te halen (5 bouten, 4 kort 1 lang).
Op deze manier kun je gemakkelijker bij de M13 bouten.
Vanwege de slechte bereikbaarheid van de twee achterste gebruik ik daar een half afgeslepen sleutel 13 voor, die is dan wat korter zodat je er beter bij kan.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mei 2010 18:27 #4 door steve
Beantwoord door steve in topic demonteren carburator
bedankt voor de snelle antwoorden! ik ga direct eens kijken, en laat weten of het me lukt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mei 2010 19:06 #5 door steve
Beantwoord door steve in topic demonteren carburator
hey, heb de laptop er eens bijgenomen in de garage en had nog enkele vraagjes...

@duffy: het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het shema niet bij downloads8)7

@pecje: welke vijf bouten zijn dat precies? want ik vind bovenaan 6 bouten met platte kop (zie foto) of zijn het deze niet?



en dan moeten deze de M13 bouten zijn die jullie bedoelen om hem er volledig af te halen?



sorry voor de lastige vragen maar 't is de eerste maal dat ik dit doe:blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mei 2010 19:18 #6 door steve
Beantwoord door steve in topic demonteren carburator
hoera!! hij is eruit!! nogmaals bedankt voor de snelle antwoorden, zonder jullie tips zou hij er nog een tijdje ingezeten hebben!

toch heerlijk zo'n forum *O*

me nu eens op die verdeler storten, dat zal andere koek zijn...

nogmaals bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mei 2010 20:05 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic demonteren carburator
Steve, ik zie dat het je al gelukt is.
Zijn inderdaad meer bouten bij jou, want je hebt een 32/32 DIDTA carb met electrische choke. Mijn carbs zijn 32/32 TDID's, daar zitten er maar 5 aan. Het principe blijft hetzelfde. Zo te zien kan je carb wel eens een opknapbeurt gebruiken met een revisiesetje.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mei 2010 20:15 #8 door steve
Beantwoord door steve in topic demonteren carburator
bedankt voor de nuttige info ivm mijn carburateur. De revisie ervan stond al op mijn "to do" lijstje ;) hehe.

volstaat dit om de carburateur terug in orde te zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 mei 2010 20:18 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic demonteren carburator
Ik zie nu dat je 7 bouten hebt ipv 5, de 7de is degene met de ID-tag van de carb.
Mocht je hulp nodig hebben bij de revisie dan hoor ik het wel.
Ben al bijna expert omdat ik er de laatste jaren (helaas) al enkele heb moeten reviseren.
Trouwens Axel-Boekhoute is maar een half uurtje rijden.

Ja is de juiste revisieset. Hij is momenteel echter uitverkocht.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.