Electrische ventilator

15 apr 2008 21:44 #1 door H Bats
Electrische ventilator werd gestart door H Bats
Ik ben bezig een electrische ventilator op de GT te monteren, nou heb ik de volgende vraag wat is logisch, de vin voor de koeler of achter de koeler te zetten, ik heb al een aansluiting voor de temp. voeler in de koeler laten solderen, van een astra F met airco de grote ventilator gekocht, die past nagenoeg precies op de koeler,dit alles ivm. verwijderen van de originele vin en eventuele koelproblemen, alle info hierover is welkom.

groeten Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2008 00:30 #2 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Electrische ventilator
geen ervaring, als er maar gekoeld wordt of de koele lucht erdoor geblazen wordt of gezogen wordt, lijkt mij niets uit te maken. beide opstellingen heb ik gezien bij diverse andere merken auto's.
pieter

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2008 09:56 #3 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Electrische ventilator
Hoy Herman,

Ik heb m'n e-ventilator voor de radiator gemonteerd (blazend natuurlijk). Achter de radiator is alles origineel gebleven : 5-vins ventilator + beschermkap. Prima resultaat, geen problemen meer in de "zomerfiles".

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2008 19:31 #4 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Electrische ventilator
Bedankt voor de reactie's, ik hoorde pas nog een verhaal dat als er geen massa kabel aan de radiateur zit (vooral koelers van koper) omdat die in rubber hangt en door de stroming van de koelvloeistof electrisch geladen wordt en het koper afbrokkelt (electrolytische werking). Dat hij dan op den duur lek zou gaan en door er een massa kabel eraan te maken dat dus verholpen zou zijn, iemand ervaring hiermee?

Groeten Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2008 20:39 #5 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic Electrische ventilator
Hoi Herman,

Ik heb ook een e-ven in m'n GT zitten maar niet ter ondersteuning.
Ik wilde van de constante herrie van de mechanische ventilator af en wat meer rendement van m'n motor pk's.
Ik heb uiteindelijk een koel ventilator voor een airco gekocht.
Deze is ook voor de radiateur geplaatst.



Er zit een thermoswitch in de radiateur (kunt ook een clixon gebruiken). Geen problemen met koelproblemen en werkt nu vier jaar zo.

Even over jouw vraag:
De radiateur hangt in rubbers waardoor deze wel geisoleerd is opgehangen maar de kloelvloeistof lijkt mij toch wel enige geleiding te geven waardoor de lading niet hoog kan oplopen. Ik geloof niet dat het een probleem is (of bestaat) maar als je geduldt hebt laat ik het over zo'n jaar of 10 ff weten.;)

Groeten,

Allard.

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2008 23:15 #6 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Electrische ventilator
Hallo Allard,

Geduld is een schone zaak, ik maak er voor het testen ( plusminus een jaartje of 10 ),een massakabeltje aan, baat het niet schaad het ook niet, laat ik je dan ook even weten of het verhaal klopt of niet.

Groeten Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juni 2008 15:33 #7 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Electrische ventilator
Hier een paar foto's project inbouw koelvin, 2 standen koelvin, eerste stand half toeren begint bij 78 graden tweede stand vol toeren bij 85 graden.





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juni 2008 16:04 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Electrische ventilator
Scheeld dat nou veel in geluid met betrekking tot de continu aangedreven fan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juni 2008 22:05 #9 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Electrische ventilator
Het scheelt inderdaad met geluid, is nu een stuk stiller onder de motorkap, en bijkomend voordeel is het scheelt ook nog een paar pk's wat je nu extra hebt omdat de vin niet continu meer meedraaid, alleen als de electriche vin inslaat zie je de ampere meter vol uitslaan naar plusminus 30A dat is dan ook inclusief brandstofpomp en al het andere wat stroom afneemt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2008 00:30 #10 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Electrische ventilator
Ivm regelmatig aanslaan van koelvin andere thermostaat gemonteerd er zat een thermostaat in van 92 tot 107 graden nu heb ik er 1 in zitten van 82 tot 97 graden dit noemen ze een subtropische thermostaat bij de Opel dealer.


Afijn een paar maand later, slaat de vin met 82 tot 97 graden nog vaak in, nu een thermostaat van 72 graden besteld onderin Duitsland bij een tuning's bedrijf hopen dat het nou goed gaat volgend zomer weet ik of dit de oplossing is.

mvgr. Herman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.