temperatuursensoren

29 mei 2018 20:52 #1 door gvy
temperatuursensoren werd gestart door gvy
Even een vraagje .
Op mijn cih 2.2i zitten aan weerszijden van het thermostaathuis een watertemperatuursensor.
Bovenop zit dan nog de derde watertemperatuursensor van de L-jetronic met stekkertje.

Ik vraag me af hoe het zit met die twee eerste ? ( eentje voor de temperatuurmeter en de andere....???)

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mei 2018 23:50 #2 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic temperatuursensoren
2.2 met 2.0 injectie systeem?

In geval van le-jetronic:

Dunne kleine temperatuur sensor, 1 polig, aangesloten met zo’n schuifstekkertje, is voor je dashboard weergave.

De blauwe 2 polige is, temperatuursensor voor de regelunit.

De dikke bruine is de sensor voor het koudstart ventiel, achterop de inlaatbuis.

Een 2.2 en 2.4 hebben beide, naar mijn weten, enkel de 2 eerst genoemden.

In het geval je de laast genoemde sensor on aangesloten gemonteerd hebt zitten, dan is er een ander thermostaat huis toegepast. ( een van de 2.0 LE-jetronic uit Manta b )

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2018 00:50 - 30 mei 2018 00:53 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic temperatuursensoren
Merciekes,

Ik heb op de CIH2.2 inderdaad een L-jetronic gemonteerd zitten en niet de originele LE-jetronic.
De blauwe tweepolige is uiteraard voor de regeldoos van de L-jetronic, maar er zitten er twee met inderdaad het schuivertje .
Ze meten ongeveer gelijk:
koud ( 23°C) respectievelijk zo'n 1080 ohm en 980 ohm
momenteel afgekoeld maar op pakweg 35°C respectievelijk 588ohm en 537 ohm
Dus dat zijn wat mij betreft op de afwijking na gelijke sensoren. Ze zien er ook eender uit

Ik heb geen idee welk thermostaathuis er gemonteerd is ( echt te lang geleden dit)

Afijn, Voor een juiste uitlezing is het waarschijnlijk wel ok om 1 van die twee aan te sluiten.
Momenteel had ik ze parrallel liggen, waardoor de uitlezing uiteraard hoger uitkomt.
Tijdens een normale rit langs plattelandsbaantjes staat de meter doorgaans stabiel in het midden (90°C) terwijl dit waarschijnlijk eerder iets van een 75°C zal uitlezen als ik slechts 1 sensor aansluit.
Ik ga de komende dagen ergens een temperatuurmeter regelen en gewoon de motor laten warm lopen met open radiatordop en de koelwatertemperatuur meten en vergelijken met de uitlezing, waarna case closed. Kwestie dat ik weet wat ik juist lees op mijn dschboard.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2018 00:53 #4 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic temperatuursensoren
Ah, zo. Duidelijk.

Al ben ik wel benieuwd naar die 2 kleine sensoren.

Zou je een foto hier willen plaatsen?

Of mail to;
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2018 07:42 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic temperatuursensoren
Doe ik later, Blijkbaar trekt de lens van mijn samsung niet meer automatisch scherp....

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2018 00:11 - 02 juni 2018 00:20 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic temperatuursensoren
Ik heb het een beetje anders aangepakt.
Ik heb een staafthermometer kunnen lenen, even getest op juistheid in een pan kokend water en het dingetje is accuraat en reageert zeer snel op temperatuurverandering.
Ik heb de GT rustig laten warmlopen in vrijloop met een open radiator en de staafthermometer in het koelwater.

En blijkbaar met de twee temperatuursensoren parrallel geschakeld ( zoals ik ze altijd al had) is de aanduiding in de auto op een paar graden na gelijklopend aan de temperatuur van de staafthermometer . Op die manier weet ik dat de aanduiding in de wagen betrouwbaar is en dat is het enige wat telt.

Overigens heb ik tijdens een doorsnee rit (geen autosnelweg) een stabiele temperatuur van iets meer als 80°C op mijn Tempmeter
. Dat was zonet met een buitentemperatuur van ongeveer 23°C
Bij heet weer is dat doorgaans ietsje meer richting 90°C ( centraal dus)

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 juni 2018 13:00 #7 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic temperatuursensoren
dan is je temperatuur weergave dus gewoon in orde

top

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.