Problemen koeling

15 sept 2019 18:16 #1 door jan
Problemen koeling was gemaakt door jan
Onlangs liep de temperatuur behoorlijk op van m'n 1900. Een paar maanden daarvoor had die nog een grote beurt gehad, koelvloeistof was ook vervangen. Maar nu was die al weer bijna leeg.
De monteur heeft een pakking (volgens mij bij de waterslang) vervangen. Daar leek de lekkage vandaan te komen. Ook tegelijk een nieuwe thermostaat en een nieuwe sensor voor de temperatuur (temperatuurmeter deed raar, van links dood in de hoek naar plotseling helemaal rechts in de hoek) .
Dat leek de oplossing. De eerste twee ritten bleef de temperatuur mooi. Vandaag echter rook ik de koelvloeistof onder het rijden. Temperatuur bleef redelijk, maar ik hoorde een piep (ontluchting) en de rook/stoom kwam onder de motorkap vandaan. Waarschijnlijk de overloop. De motor laten afkoelen, maar daarna hetzelfde. In eerste instantie liep de temperatuur van de motor wel steeds terug als die warm werd, maar na een paar kilometer leek de koeling niet meer te werken. Liep helemaal naar het rode. Weer laten afkoelen en water bijgevuld en daarna ging het weer even goed.
Iemand enig idee? Radiateur of wat anders?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

15 sept 2019 21:52 #2 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Problemen koeling
als je geen lekkage onder de motorkap kunt ontdekken is het mogelijk de kachel de oorzaak hiervan is
de leidingen zijn origineel van staal en dat kan op den duur problemen opleveren:-(

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

16 sept 2019 09:50 #3 door jan
Beantwoord door jan in topic Problemen koeling
Bedankt voor reactie Jos. Daar had ik nog niet aan gedacht, dat zou inderdaad kunnen. Ik ga in elk geval een nieuwe radiateur bestellen, ik zat aan deze te denken: www.splendidparts.de...tungskuehler-Opel-GT
De radiateur die er nu in zit lijkt sowieso z'n beste tijd gehad te hebben. En dan ook de even de leidingen naar de verwarming controleren. Verkopen ze die trouwens ook bij Susselbeek?

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

16 sept 2019 15:53 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Problemen koeling
bij Suselbeek en bij Splendid parts
overigens is de radiateur in Nederland goedkoper zeker als er een gebruikte een nieuw koelblok is ingezet:-)

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

16 sept 2019 18:13 #5 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Problemen koeling
Werkt de thermostaat wel? Wordt de radiator wel plotseling snel warm als de motor op temperatuur komt?
Als je koelvloeistof ruikt, komt dat vaak doordat het op een warm onderdeel komt, met name de uitlaat. Een warme slang met een klein gat kan openen door de waterdruk. Door een minuscuul gat gaat een (flinterdunne) dunne straal spuiten. Zie je leksporen op het uitlaatspruitstuk?
En dan als laatste: de waterpomp. Het schoepenrad kan na jaren gebruik losraken van de as, het koelwater wordt niet meer rondgepompt of onregelmatig rondgepompt. Dit kan de wilde temperatuuruitslag verklaren. Ook een slecht contact van de temperatuursensor kan een rare uitslag veroorzaken. Gewoon even licht opschuren.
Maar een lek verwarmingselement kan ook een oorzaak zijn. Die kan je tijdelijk afkoppelen om te zien om dit de oorzaak is. Ook dan ruik je snel koelvloeistof.
Ik had kortgeleden een behoorlijke lekkage onder de pakking van het deksel van het thermostaathuis. De flens was krom. Gevlakt met P400 op een glasplaatje.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

16 sept 2019 18:50 #6 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Problemen koeling
Kijk ook even naar radiator dop, als deze niet goed afsluit verlies je ook steeds koelvloeistof en sist . Spuit. . HEB IK NU 2 KEER GEHAD, net of veer van dop zwakker wordt. Maar dat zie je direct als je kap lostrekt en motor warm is.

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

16 sept 2019 22:07 #7 door jan
Beantwoord door jan in topic Problemen koeling
Bedankt voor de reacties. Fijn dat het forum zo levendig is.

De afsluitdop lijkt me in orde. Een paar weken geleden is er een nieuwe sensor ingekomen, die oude was defect want daarna deed de temperatuurmeter weer normaal z'n werk. Ik zie nu alleen koelvloeistof liggen bij de radiateur (zie foto), dus ik denk dat die wel de boosdoener is. Ik heb een nieuwe besteld. Hopelijk is dat voldoende, maar tegelijkertijd wil ik ook even de door de jullie genoemde mogelijke oorzaken even laten controleren op lekkage. Thermostaat is trouwens een paar weken geleden al vervangen, dus ik ga er vanuit dat die nog goed is. Daar lijkt het ook wel op, want ik zag de temperatuur wel steeds terug lopen, totdat er zo weinig koelvloeistof in zat dat er weinig meer te koelen viel.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2019 17:15 #8 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Problemen koeling
Systeem op druk zetten,
Radiateur dop eraf pomp er op en zet er druk op
Dan zie je wel waar het lekt
Deze gebruikers zeggen dank u: jan

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

02 okt 2019 13:03 #9 door jan
Beantwoord door jan in topic Problemen koeling

Pluk schreef : Systeem op druk zetten,
Radiateur dop eraf pomp er op en zet er druk op
Dan zie je wel waar het lekt

Ik heb een nieuwe (extra grote) radiateur besteld bij splendid parts. Die zit er inmiddels aan. Daarna is het systeem onder druk getest en het lijkt er op dat de vorige radiateur de boosdoener was. Nu wachten op de eerste zomerse dag van volgend jaar om hem goed te testen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.

02 okt 2019 17:10 #10 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Problemen koeling
Super dat je het gevonden hebt, misschien krijgen we dit jaar nog een paar mooie dagen om te testen

Gelieve Inloggen of Maak een account aan om deel te nemen aan dit gesprek.