Koppelen gaat zwaar.

14 feb 2008 11:19 #1 door GranTurismo
Koppelen gaat zwaar. werd gestart door GranTurismo
Hoii...
Het koppelen in de GT gaat (zoals waarschijnlijk bij zovelen) best wel zwaar.
Nu staat er in de catalogus van Suselbeek een mogelijkheid om dit te veranderen.
Nu snap ik niet precies wat de verandering in houd.
Ik zal even citeren.
"Adjust the srew stud on the left to make the clutch arm pass trough the bell housing in a rectangle while the clutch is half operated. This provides optimal leverage and operating the clutch is no pain anymore".
Wie verduidelijkt dit enigzins?
En wie heeft deze aanpassing uitgevoerd en was het inderdaad succesvol?
Thx.
Rini.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2008 13:03 #2 door ElcoS
Beantwoord door ElcoS in topic Koppelen gaat zwaar.
Hallo Rini,

Als ik jou was zou ik eerst naar de koppelingskabel kijken, die heb ik vervangen en toen ging het niet zwaar meer.

Ik ben bang dat als je die schroef losser draait waar suselbeek het over heeft je de boel gaat forceren als de koppelingskabel zwaar loopt.

gr. Elco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2008 13:26 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Koppelen gaat zwaar.
Ik zal er van de zomer vast wel een keer onder liggen, zal de zaak wel eens goed bekijken voor ik tot actie over ga.
Ik vroeg me eigenlijk gewoon af hoe ze het nu bedoelen, die aanpassing waarover geschreven wordt.
Rini.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2008 21:37 #4 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Koppelen gaat zwaar.
van het weekend de oliespuit terhandgenomen en de draaipunten van de pedalen even lekker in de olie gezet. nu voel ik de werking van de diafragmaveer weer en! intrappen gaat een stuk lichter

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 mei 2008 21:29 #5 door GT-genieter
Beantwoord door GT-genieter in topic Koppelen gaat zwaar.
Enige tijd geleden ben ik onderstaande topic op het internet tegen gekomen (weet niet meer precies op welke site) Ik heb het opgeslagen en aan mijn werkplaatshandboek toegevoegd onder de noemer "Beter mee verlegen dan om verlegen";

Koppeling afstellen

Bij latere modellen van Kadett Ascona Rekord is er een lampje wat aangeeft zodra de koppeling onvoldoende vrije slag heeft t.g.v. slijtage.
Door verdraaiing van de in het koppelingshuis gemonteerde kogelbout (die bout waar je zo slecht bij kunt) wordt de koppeling ingesteld.
Draai de borgmoer los en verdraai vervolgens de kogelbout linksom tot de afstand tussen het pasvlak van het koppelingshuis aan de voorzijde tot de achterzijde van het uiteinde van de koppelingshefboom (aan bedieningszijde) 109 mm bedraagt. Zet de borgmoer weer vast.
De slag welke het koppelingspedaal moet maken moet 138 mm zijn. Is dit niet zo dan kun je deze bijstellen door verdraaiing van de moer bij de lepel (koppelingshefboom). Heb je een koppelingskabel (niet origineel GT, maar bijv. Kadett of Ascona) dan kun je dit boven het koppelingspedaal bij stellen.


Misschien heb je er iets aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.