De Opel R25 versnellingsbak

24 apr 2014 17:10 - 22 jan 2015 18:17 #1 door Opel16V
De Opel R25 versnellingsbak werd gestart door Opel16V
Dit topic wil ik graag gaan gebruiken om wat dieper in te gaan op de Opel R25 versnellingsbak. Een versnellingsbak die nog minder wordt toegepast i.c.m. de Opel GT. Is dit onterecht? Eerst benader ik de stelling theoretisch, daarna kijk ik naar de praktische bruikbaarheid. De R25 transmissie werd gebruikt vanaf modeljaar 1989 in de Omega met de C24NE motor, daarna is de versnellingsbak gebruikt in de meeste andere Omega A/B en Senator B modellen, mits handgeschakeld. Over de Getrag 240 en Getrag 265 is genoeg geschreven. De verschillende overbrengingsverhoudingen, een vergelijk:



Bron opel-infos.de

Bron senatorman.de

Te zien in het overzicht is dat er door de jaren heen veel verschillende combinaties zijn gemaakt. Het belangrijkste tussen de verschillende R25 transmissies is afgestemd op het motor vermogen/koppel. Daarnaast, de omega B heeft een eindoverbrenging van 3,7 en 3,9. De totale reductie zal dus ten alle tijden meer bedragen als een Opel GT met 3,44. Er zijn een aantal productwijzigingen geweest door de jaren heen. De belangrijkste:

- De Omega B X20DTH/25DT/X25DT zijn niet bruikbaar voor de GT. Deze hebben een ander koppelingshuis, tenzij je een diesel blok in de GT wil natuurlijk.

- Vanaf MJ '91 is de R25/R28/R30 tevens met hydraulische koppeling geleverd. Voor een standaard GT niet bruikbaar. ( Kabel ) De R25 en R28 met hydraulische koppeling hebben ook een ander bakhuis. Voor ombouw naar 2.0 16V ideaal!

- Enkel de eerste serie R25 heeft een teller aansluiting (of mogelijkheid). Later kwam dit dignaall via de ABS sensoren.

- De Alpha code is bepalend, dit geeft een goed beeld wat het bouwjaar is, en i.c.m. welke motor de versnellingsbak ooit gebruik is. Enkel Alpa code "HP" is een R30 versnellingsbak, deze zijn tevens te herkennen aan de dikkere ribben aan de zijkant van de bak. Alle andere zijn standaard R25 of R28 met verschillende overbrenging etc. Check deze altijd voor je een bak koopt!!!

De standaard R25 transmissie is ontworpen voor een maximum koppel van 250 Nm, voor een standaard Opel GT ruim voldoende. Voor 2.0 16V ombouw is dit een ander verhaal. De R28 is berekent op 280 Nm. De R30 op 350 Nm +.

Wat is nu de ideale situatie? Ikzelf ben in bezit van twee type.
1 - Omega A/Senator B - R25 t/m MJ89 met 1e versnelling 4.044 mechanische koppeling en teller aansluiting achter op bakhuis

2- Omega B R25 met eerste versnelling 3,95 hydraulische koppeling zonder teller aansluiting

Jullie voelen het al aankomen. Deze twee gaan één worden.
Ik ga mijn GT ombouwen naar hydraulische koppeling, met teller aansluiting.


[img]http://www.tltest.nl/opelgt/images/attachments/23419=3538-Overbrenging 1.png-thumb.jpg[/img]
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 jan 2015 15:53 - 21 jan 2015 12:34 #2 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic De Opel R25 versnellingsbak
Spacer R25 Gearbox (hardy disc replacement)

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 jan 2015 12:54 #3 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic De Opel R25 versnellingsbak
Heb er voor gekozen om 3 gaten te voorzien van schroefdraad M10.


Dit is het resultaat na een uurtje draaien,




:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 jan 2015 23:06 #4 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic De Opel R25 versnellingsbak
Das een flink apparaat!! Mooi hoor.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 jan 2015 13:41 #5 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic De Opel R25 versnellingsbak
misschien nu nog wel wat fors inderdaad maar metaal toevoegen gaat lastig :huh: ...

Komen natuurlijk ook heel wat trappelende Pk's op :evil:

Voor die Conrero replica van jou Tom heb je er ook een nodig :lol: ...als je teminste voor R25 gaat,...
Kan ook Getrag of E30 M3 bak...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 jan 2015 19:06 #6 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic De Opel R25 versnellingsbak
Ik ben zelf ook met een soortgelijk project bezig en volg juw topic. De vraag die bij mij opkomt: Je hebt nu wel enorm veel kans op trillingen. De tussenas zit nu als het ware geheel vast aan de bak en heeft geen ruimte meer om te bewegen, ik weet niet of je nog iets als kruiskoppeling of homokineet gaat gebruiken, maar anders dient dit geheel wel enorm recht te lopen op de achteras.
Wat ben je van plan om het inveren van de achteras op te vangen? Komt er een schuifstuk in?
Heb je al een tussenas gemaakt? Zo ja ben ik wel benieuwd hoe deze eruit ziet. PICS PLEASE
Ben je ook nog van plan om aanpassingen te doen aan de achteras zelf?
IK heb zelf de R28 staan, aangepast naar mechanische telleraandrijving.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 feb 2015 15:52 - 02 feb 2015 15:09 #7 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic De Opel R25 versnellingsbak
GTVirus, goede vraag natuurlijk.

De Omega modellen gebruiken een starre tussenas met de rubberen hardy disc. om het trillingen in lengte richting op te vangen. Het diff zit aan de body vast dus kan ook geen kant op.

Antwoord op je vraag; Heb een tussenas gemaakt met kruiskoppelingen en schuifstuk.

Natuurlijk is het wel belangrijk om hierbij te vermelden wat mijn ophanging van de bak t.o.v. origineel is.



Zal later foto van de as hier bij plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 feb 2015 16:20 #8 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic De Opel R25 versnellingsbak
Bedankt voor jouw toelichting!
Uiteraard ben ik benieuwd naar hoe de as er uit ziet, maar ook ben ik benieuwd wat jij gaat doen met het schakel mechanische.
De pook komt nu niet meer uit in het maken van het bestaande gat.
Voor getrag bak is het voor mij geen probleem, de uitdaging voor deze bak des te meer.
Ik ben er zelf gister nog mee aan t stoeien geweest, helaas zonder het gewenste resultaat... :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 feb 2015 15:34 #9 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic De Opel R25 versnellingsbak
Komt de bak bij jou achter 1900 of achter 2.0 GTVirus??

Heb je een plat vliegwiel of kom vliegwiel?
Kabel bediende koppeling of hydraulisch?

In beide gevallen moet je de ruimte naar het druklager opvullen met 20/22 mm

Reden:


Optie 1 voor hydraulisch:



Optie 2 voor hydraulisch:


Schakelmechanisme:
Mijn bak komt dus 4.5 cm naar voren t.o.v. origineel.
Hart van pook komt op 7 cm t.o.v. van ophanging boven op bak.

Goed voorbeeld is materiaal van retropower;


Past alleen niet voor de GT i.c.m. 2.0 omdat de bak in mijn geval schuin hangt (want motor hangt recht).
Als je even geduld hebt maak ik een tekening van mijn steun.
Deze heb ik gemaakt met materiaal van OEM schakelmechaniek van de Omega. (dit doet retropower deels ook)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 feb 2015 00:25 #10 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Re:De Opel R25 versnellingsbak

Opel16V schreef : Voor die Conrero replica van jou Tom heb je er ook een nodig :lol: ...als je teminste voor R25 gaat,...
Kan ook Getrag of E30 M3 bak...


Nou als die R25 goed genoeg is voor jou dan zal die da ook voor mij zijn. Hihi.

Wat zijn de verschillen en voor of nadelen van de gestelde opties?

Ik was zelfs aan denken of een 6bak een optie zou zijn.

En aan het dromen over een sequentiele bak zoals in racerij.


Verzonden via Tapatalk

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 feb 2015 13:20 - 03 feb 2015 13:21 #11 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic De Opel R25 versnellingsbak
Hallo,
Motor is een C20XE met motronic 2.8 ofterwijl de DIS versie, hierachter moet de R28 komen met hydraulische koppeling.
Ik heb zowel een plat als een kom vliegwiel, maar ben bezig met een DMF vliegwiel van een Omega.
Dan hoef ik geen spacer te gebruiken.
Ik begrijp eerlijk gezegt niet wat er bij de foto met optie is gedaan? Is er hier een spacer geplaatst onder de komplete hydraulische cilinder?
Uiteraard ben ik benieuwd naar jouw versie van het schakelmechaniek, want ook bij mij komt de motor recht, dus bak iets scheef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 feb 2015 17:59 #12 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic De Opel R25 versnellingsbak
DMF van omega gaat niet passen, dit is van een x20xe blok?
+ daarbij wegen deze een ongekende 11 kg en dan nog druk drukgroep en plaat...
Beter is de 5 kg plat vliegwiel OEM C20xe .Goed opletten met aantal gaten voor de bouten. Mijn x20xev heeft er 6 en een C20xe 8.

Ga morgen weer naar de GT, zal dan paar foto's schiete.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 feb 2015 22:51 #13 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic De Opel R25 versnellingsbak
X20xe heeft idd 6gaats patroon, X30XE heeft wel 8 gaats patroon, gelijk aan c20xe.
Gewicht is in dit geval niet een belemmering, deze GT moet gewoon comfort en wat meer vermogen hebben. Daarom komt er ook EPS en airco bij.
Voor mijne wordt het waarschijnlijk het platte vliegwiel.
Maar ook daar is de bak nog niet zeker, ik heb ook de getrag 240 uit de 18S staan en ik heb de getrag 265 staan met ohc bellhousing en pasplaat. Hierbij is de tussenas ook makkelijker te maken.
Maar eerst deze afmaken. Tegelijkertijd zijn we ook met een ander blok met turbo bezig. Maar daar zijn we nog mee aan t "stoeien".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 feb 2015 22:53 #14 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic De Opel R25 versnellingsbak
Wat voor carter gebruik je?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2015 02:14 #15 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic De Opel R25 versnellingsbak
nog updates hier?
Pics?? :unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2015 11:21 - 24 feb 2015 11:39 #16 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic De Opel R25 versnellingsbak
Nog even geen updates, was te koud in mijn loods
( carnaval bouw werkzaamheden hadden even de prioriteit, en straalkachel daar gezet brrrr)
En toen moest ik bier drinken... :pinch:

Tot nu toe heb ik twee opties voor carter, Alu en staal OEM C20XE.

Kom op de korte termijn wel met wat updates.
Mocht je zelf nog updates hebben van je project, mag je ze ook posten natuurlijk! :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2015 13:06 - 24 feb 2015 13:11 #17 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic De Opel R25 versnellingsbak
Hier een beetje t zelfde, kou overheerst. Wel letterlijk de hele wereld afgezocht voor tandwielen voor de km teller aandrijving.
Uiteindelijk het inwendige tandwiel vanuit Duitsland laten overkomen en het buitenste gedeelte via de UK.




Verders nog geprobeerd contact te zoeken met retropower of ze nog van die spacers hadden tussen bak en hydraulische cilinder, maar, helaas nog geen antwoord mogen ontvangen.
Hoe heb jij dat opgevuld? Persoonlijk denk ik dat een spacer plaatsen tussen bak en cilinder de beste oplossing is.
Weet jij de dikte?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2015 17:14 - 24 feb 2015 19:12 #18 door flyd
Beantwoord door flyd in topic De Opel R25 versnellingsbak
Mocht iemand nog een R25 5 bak zoeken die heb ik nog liggen. ( voor CIH met mech koppeling )
Ben zelf toch voor getrag 240 bak gegaan op advies van anderen.

bak komt onder omega vandaan die maar 160 d km gelopen had .

Succes met ombouw altijd interessant om te zie hoe mensen het uitvogelen. heb daar dan net niet genoeg geduld en machines om te draaien voor . 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 feb 2015 18:18 #19 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic De Opel R25 versnellingsbak
pb.verstuurt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 feb 2015 13:53 - 01 mrt 2015 14:17 #20 door Opel16V
Beantwoord door Opel16V in topic De Opel R25 versnellingsbak
Als je dubbel massa vliegwiel blijft gebruiken dan heb je niks op te vullen, enkel als je naar plat C20XE vliegwiel gaat.
Afstand om op te vullen is 22 mm. Spacer tekening zal ik uploaden bij dit bericht. Die maten zijn dan weer in inches.
( handig )

Je kan spacer achter de koppeling cilinder plaatsen, dus direct op de bak.(rekening houden met O-ring)
Je kan de koppeling cilinder ook demonteren ( 3 schroeven, driehoekige kop ) en hier tussen plaatsen.

Retropower is inderdaad niet best bereikbaar. Zelf maken is ook prima te doen hoor...
Prijzen liegen er niet om, schakelpook komt op 180,- pond en spacer op 40,- pond.

Het is allemaal wel beetje Trial-and-error,... moet eerst iets maken, passen, proberen...
En dan de 2e keer precies goed :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.