Aanpassen getrag 240

17 feb 2008 22:16 #1 door Ludi uit Sittard
Aanpassen getrag 240 werd gestart door Ludi uit Sittard
www.opel6070club.com...etrag_gt/getragt.htm

Bekijk bovenstaande link eens. Beschrijft het aanpassen schakelmechanisme voor getrag 240 versnellingbak.

Groetjes Ludi

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 mrt 2008 22:48 #2 door edca_opelgt
Beantwoord door edca_opelgt in topic Aanpassen getrag 240
Voor de liefhebbers: Vorig jaar heb ik de ombouw gedaan van 4-bak naar Getrag 240. Helemaal niet moeilijk en niet zo veel werk! Foto's kunt u bekijken op:
picasaweb.google.com/edcaopelgt/OPELGT
De aandrijfas dient wel uitgeballanceerd te worden.
Groeten,
Eddy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2008 06:22 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Aanpassen getrag 240
Mooi...weer wat documentatie erbij.
Eddy, welkom hier.
Volgens mij komt die gele GT (XAN 734) uit zeeuws vlaanderen, is het niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2008 10:51 #4 door opelstof
Beantwoord door opelstof in topic Aanpassen getrag 240
Waar heb je de as laten balanceren en wat kost zoiets???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2008 21:53 #5 door edca_opelgt
Beantwoord door edca_opelgt in topic Aanpassen getrag 240
GranTurismo;
Bedankt voor 't welkomstwoordje!
Mijn (gele) GT heb ik gekocht in België maar die komt uit Nederland. De Nederlandse eigenaar ken ik niet, 't zou kunnen dat ie van Zeeuws Vlaanderen komt.
Opelstof;
De aandrijfas heb ik laten uitballanceren in een groot motorenrivisiebedrijf (Turbo's Hoet Hooglede).
Wat het gekost heeft weet ik niet meer, maar ik denk dat het iets van een 60 euro 't stuk was.
Eerst heb ik wel een flens moeten maken teneinde de as te kunnen opnemen in hun machine. 't Resultaat was wel uitstekend, niets trillingen!
Groeten,
Eddy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 mrt 2008 22:04 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Aanpassen getrag 240
De laatste off topic hoor...
Dit is volgens mij dezelfde GT, gemaakt in Axel, een aantal jaren geleden (20 Mei 2004 om precies te zijn).





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 apr 2008 19:15 #7 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Aanpassen getrag 240
als ik op zoek ga naar een Getrag 240 bak, aan wat voor aanschafprijs moet ik denken??

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2008 02:58 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Aanpassen getrag 240

Origineel gepost door gt-tje
als ik op zoek ga naar een Getrag 240 bak, aan wat voor aanschafprijs moet ik denken??

Dag Gt-tje,

Voor een getragbak betaal je ergens tussen de 150€ en 200€ op de tweedehandsonderdelenmarkt

Ik heb er jaren geleden één onder mijn GT gestoken.
Hij zit wel gekoppeld aan een opgekietelde CIH 2.2E onder de kap (een pak meer koppel en toch een kleine 50pk meer dan de standaard 90pk van de 1900 motor die er origineel in zat)

Hou rekening met de volgende zaken:

1: Je moet de kardan as aanpassen (inkorten) en je hebt hiervoor een andere kardanas nodig (uit manta of rekord)

2: Je moet op de getragbak, de beugel van de versnellingspook inkorten en herlassen. (Hiervoor bestaan duidelijke tekeningen)

3: Vaak vergeten : Je snelheidsmeter aanduiding + teller zal hoogstwaarschijnlijk niet meer kloppen. (zie mijn ander topic)
Tenzij er in je getragbak een blauw wormtellerasje zit (20 tandjes) en je GT de VDOkmteller W660 heeft (vanaf 71 geloof ik).

Nog een puntje: Ook een Getrag 5 bak uit een rekord 2300diesel past onder de GT. Er is 1 bout verschillend, maar voor de rest past ie gewoon. Hij heeft ook identiek dezelfde overbrengingsverhoudingen als zijn benzine broertjes. (Hij zit er bij mij onder)

En ook opletten voor het volgende: Het wormwieltje voor de kmteller (waarover hierboven sprake) zit ongeveer ter hoogte van de kardanas achteraan in de 5 bak. Dit wieltje grijpt in op een plastiek wormwiel dat op de hoofdas in de bak zit. Dat plastiek onderdeel wordt door een metalen pennetje op zijn plaats gehouden. En dat pennetje durft wel eens breken, met als gevolg dat het worwiel los zit en de kmteller niet meer werkt.
Om dat pennetje te vervangen moet de komplete bak, tot het laatste tandwiel uit elkaar.....
Het is te doen, het is mij gelukt, maar evident is anders.
Ik heb hier in ieder geval 2 goeie en onmisbare handleidingen voor liggen.

Tenslotte, Voor je eraan begint ,overweeg of het de moeite waard is.
De 5 de versnelling is puur overdrive in je GT als je niets wijzigt aan de achteroverbrenging, want zowel in de originele 4 bak als in de getrag 5bak is de 4de versnelling een 1 op 1 overbrenging.
Rij je veel met je GT?
Doe je veel autosnelwegen, of cruise je liever langs binnenwegjes?

Ik denk dat de standaard 1900 niet echt het koppel heeft om die overdriveversnelling veel te benutten.

vriendelijke groet
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2008 10:09 #9 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Aanpassen getrag 240
geert,

bedankt voor je info en uitleg. of ik veel rij?, ach, ik heb haar nog maar 37 jaar en ben gister de 670.000 km gepasseerd nu ligt er 2.0 ascona B motor in die ook al weer aardig begint op te raken (218.000 km)

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2008 10:46 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Aanpassen getrag 240
Dat valt allemaal nog mee dan 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2008 21:34 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Aanpassen getrag 240

Origineel gepost door gt-tje
geert,

bedankt voor je info en uitleg. of ik veel rij?, ach, ik heb haar nog maar 37 jaar en ben gister de 670.000 km gepasseerd nu ligt er 2.0 ascona B motor in die ook al weer aardig begint op te raken (218.000 km)

:lol::lol:

ok dan,
misschien kunnen we wisselen van GT,
De mijne komt bijna niet buiten :thumbdown:

In dat geval is het inderdaad de moeite waard om er een getrag 5 bak in te monteren.
Het rijdt in ieder geval relaxter op de autosnelweg, bij kruissnelheden vanaf 120km/u.


Groetjes
Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2008 22:51 #12 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Aanpassen getrag 240
het kan helaas nergens meer maar in de tijd dat ik de GT ingezet had voor mijn werk lag de kruissnelheid zo rond de 165 km/u, alle Nederland/Duitse grensovergangen t/m Venlo en de Nederland/Belgiese waren vanuit Hoorn (NH) in maximaal een uur bereikbaar. Hoorn - Ulm was toen 5 uur en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
als we zouden wisselen, denk ik dat jou GT weer hardlopend terug wil

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 sept 2008 22:22 #13 door Hoppy-59
Beantwoord door Hoppy-59 in topic Aanpassen getrag 240
Hallo Eddy,

Hoe heb jij die pook met de witte plastic ring uit het huis gekregen :question:
picasaweb.google.com...#5150298634974640962.

....


1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 sept 2008 22:56 #14 door edca_opelgt
Beantwoord door edca_opelgt in topic Aanpassen getrag 240
Het zit gemonteerd met een lichte spanning, ik heb het er gewoon uitgeklopt. Even met een nylonhamer lichtjes op het bolletje getikt...
Eddy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2008 17:45 #15 door Hoppy-59
Beantwoord door Hoppy-59 in topic Aanpassen getrag 240
Gelukt !

Nu nog aan het blauwe asje zien te komen. Is deze nog te verkrijgen?



1971 - GT/J 1900S - with nice black parts.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 jan 2009 22:18 #16 door tekenaar
Beantwoord door tekenaar in topic Aanpassen getrag 240
. . . ik heb gezien dat de link in de eerste post mijn originele HTML en fotos daaruit gebruikt hebben, zo ik had gedacht dat het misschien beter was om hier een HTML link met die originele "hot spots" en foto's te posten, eerst " CIH GT Getrag 240 Conversion " genoemd . . . in 't Engels, maar een beetje makkelijker te verstaan voor iedereen dan het Finlands, heh! :thumbup:


1960: ♥ '61 Rekord PII 1.7 3S 3.9 ♥ '69 Kadett LS 'sprint' 1.9 3A 3.18
1970: ♥ '70 GT 1.9 4S 3.44 ♥ '72 GT 2.2SSD 5S 3.44 ♥ '72 GT 2.4FI 5S 3.44P
1970: ♥ '73 GT 1.9FI 4S 3.44 ♥ '75 1900 1.9FI 4S 3.44
1980: ♥ '85 Bitter SC 3.9FI 5S 3.44P
2000: ♥...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.