Lastige 3de versnelling

30 mei 2009 20:43 #1 door Yven
Lastige 3de versnelling werd gestart door Yven
Hey,

Ik heb vandaag een GT/J gekocht. In goede staat, maar niet helemaal perfect natuurlijk. Ik heb zelf nog nooit aan auto's gesleuteld dus ben een behoorlijke amateur.

Het probleem is dat al ik hem in de 3de versnelling zet ik bijna altijd tandwielen over elkaar (tanden poetsen?) hoor gaan, niet goed! Andere versnellingen gaan er lekker, maar de 3de dus niet. Is er een (makkelijke) manier om dit te verhelpen? Ik zie het zo voor me dat ie misschien net een andere baan naar de versnelling moet hebben?

Ik hoop dat jullie wat kunnen met zo'n vraag als dit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2009 23:02 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Lastige 3de versnelling
Hi Yven,
Dan denk ik dat de synchromesh ring[en] van de 3de versnelling niet neer goed is [zijn], om dit te controleren moet de bak uit elkaar, heb je hier geen zin in hebt, is een andere bak monteren een optie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2009 11:39 #3 door Yven
Beantwoord door Yven in topic Lastige 3de versnelling

2 Fast 4 U schreef : Hi Yven,
Dan denk ik dat de synchromesh ring[en] van de 3de versnelling niet neer goed zijn, om dit te controleren moet de bak uit elkaar, heb je hier geen zin in hebt, is een andere bak monteren een optie


Geen zin? ik zou niet weten hoe ;)..

Hoe universeel is zo'n versnelling bak, moet er echt een andere van een GT onder, of zijn er ook andere bakken waar je naar kan zoeken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2009 12:02 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Lastige 3de versnelling
Allereest welkom op het forum, dat je een leuke tijd mag beleven hier.
Wat de bak aangaat:
"Gewoon" er vanonder bouten en als die dan op de werkbank ligt uit elkaar gooien.
Klinkt eenvoudig, en is misschien ook zo. Ik heb er geen ervaring mee. Maar ben zelf zo iemand die er gewoon aan begint, foto's maakt van de demontage en dan wel ziet waar het schip strandt. En ik moet zeggen, vaak met goed resultaat. De techniek van Opel (zeker uit die jaren) is vrij eenvoudig. Synchromeshringen zijn ringen die er voor zorgen dat de tandwielen met gelijk toerental draaien wanneer er geschakeld wordt. Deze zijn dus aan slijtage onderhevig.
Eigenlijk heb je maar twee keuzes. Of je begint er zelf aan, of je koopt een al dan niet gereviseerde bak.
Bij Suselbeek betaal je voor een ongereviseerde 225 euro.
Een Getrag-240 past er ook onder en misschien nog andere. Daar kunnen andere forumleden je vast meer over vertellen.
Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2009 12:25 #5 door Yven
Beantwoord door Yven in topic Lastige 3de versnelling
225 valt nog best wel mee. Ik zat al aan een revisie te denken of zo. Echter heb ik geen garage of werkplek om netjes de bak er onder uit te pielen, dus dan moet ik nog maar even me ogen open houden voor een kans daar voor. Dank voor je antwoord.

Zou ik nog veilig door kunnen rijden met me bak zo? of staat ie nu op instorten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2009 13:04 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Lastige 3de versnelling
Ik zou er wat voorzichtig mee omgaan, goed is het natuurlijk niet.
Wat je wel kan doen is "Double Clutchen".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2009 13:16 #7 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Lastige 3de versnelling

Yven schreef : Zou ik nog veilig door kunnen rijden met me bak zo? of staat ie nu op instorten.


Hij staat niet op instorten, en rijden kan je ook er mee, je hebt dan twee keuses of je slaat de 3de versnelling over [trek wat langer door in z'n 2] of je zoekt de toerental waar je 'm makkelijk in z'n 3 kan zetten zonder tand geknars,
dit doe je ook als je koppeling [kabel] het heeft begeven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2009 18:08 #8 door Yven
Beantwoord door Yven in topic Lastige 3de versnelling
Heb net nog even een uurtje gereden *O*

De eerste 5 minuten ging ie lekker van 2 naar 3, maar daarna begon ie weer te knarsen. Dubbel clutch lijkt te helpen, maar soms deed hij het dan ook nog. Maakt de snelheid uit van dubbel clutch en hoe snel je hem in zijn 3 zet? Want toen ik het weer hoorde deed ik het een beetje traag volgens mij.

Anyway, wat een plezier zo'n auto zeg!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2009 21:12 #9 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Lastige 3de versnelling
tis een beetje een gevoels kwestie, het gaat 'm om de toerental, deze moet gelijk zijn als je wil schakelen, een beetje zacht ertegen duwen en dan zou hij zonder geknars overschakelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 juni 2009 23:16 #10 door Yven
Beantwoord door Yven in topic Lastige 3de versnelling
Hey, Klopt! Ik had hem woensdag wat rustiger gereden en even gewacht met schakelen tot hij rond de 2000 toeren ongeveer zit en dan zachtjes er in laten glijden. Dan heeft hij het bijna niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juni 2009 01:08 #11 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Lastige 3de versnelling
Bij mij heb je voor minder een bak dan bij Susselbeek, desgewenst kan er ook een 5bak in, evt monteren is ook geen probleem.
Bij interesse stuur me maar een mailtje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.