toerental

11 feb 2011 22:22 #1 door blauwmarc
toerental werd gestart door blauwmarc
mijn 2.2E kan zijn stationair toerental niet laag houden. Meestal loopt hij rond de 1300 toeren. Vaak ook blijft hij redelijk op 1000 toeren. Helaas af en toe uitschieters naar 2500 toeren!!! De koudestart of "choke" is het niet, als ik die loskoppel maakt het geen verschil. Ik heb ook een andere luchthoeveelheidsmeter geprobeerd, ook nix. Ik heb met remmenreiniger het injectiegebeuren en diverse slangetjes bespoten, maar hierbij geen valse lucht kunnen ontdekken. Het gashendeltje bij de injectiebuis "klikt" zoals het moet.Het ontstekingstijdstip staat goed. Iemand een idee?:info:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 feb 2011 23:16 #2 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic toerental
Misschien doorlekkende injector's :question: .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 11:35 #3 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic toerental
Is je stationair regelaar niet kapot.
Dan kan je ook van die uitschieters krijgen als de motor stationair draait.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 16:03 #4 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic toerental
je bedoelt de leerlaufregler? Mijn 2.2 is volgens mij uit het laatste bouwjaar. Sommige injectiecomponenten/kastjes van de oudere 2.2 versies waren hetzelfde als bij de 2.0e. Bij mijn 2.2 dus helaas niet. Dat wordt een gedoe om te kijken of het de regelaar is. (was handig geweest als ik hem ff kon omruilen om te testen)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 18:09 #5 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic toerental
Ja die bedoel ik.

Hoe de leerlaufregler er bij jouw systeem uitziet weet ik niet, kan zijn dat het een kastje is met een printplaat.

is deze leerlaufregler het

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 21:02 #6 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic toerental
dat is 'm , maar mijn regelaar heeft als eindcijfers 018 i.p.v. 017.
Het is ook wel een duur grapje als het probleem achteraf niet opgelost blijkt te zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 21:31 #7 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic toerental
Dan zijn dit je nummers

Leerlaufregler elektronisch 2.2 E
Opel-Nummer 8 37 006
GM-Nummer 90194929
Bosch-Nummer 0280220017
Schaltgetriebe, ohne Klima

en inderdaad als je een beetje zoek op internet kom je aardige prijzen tegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 21:44 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic toerental
Is nog steeds 017...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 22:03 #9 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic toerental
right mijne is 018

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 22:04 #10 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic toerental
moet deze dus zijn :lol:

Leerlaufregler elektronisch 2.2 E
Opel-Nummer 8 37 007
GM-Nummer 90194930
Bosch-Nummer 0280220018
Klima oder Automatkgetriebe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 feb 2011 22:39 #11 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic toerental
dus ik heb een automatische versnellingsbak en airco variant.
Beide heb ik niet in de gt. Ik zal eens de 017 variant proberen uit mijn andere gt. Hopelijk kan dat ongestraft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 feb 2011 20:33 #12 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic toerental
het verschil zal h'm zitten in een ander stationair toerental ivm een automaat en airco.

En heb je het al kunnen testen.
Ben benieuwd of het probleem nu weg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2011 11:48 #13 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic toerental
ik heb de 017 er aangehangen en het toerental vloog meteen naar 2500 rpm... Snel weer de 018 terug gemaakt maar ook hier eenzelfde hysterische reactie! Toch maar eraan gelaten en na een kilometer rijden zakte de rpm terug naar de ca 1300 rpm die hij voorheen ook had. Er was zelfs een moment dat hij lekker bij 900 rpm bleef, maar dat was maar ff. Hoe dan ook, het ligt niet aan de leerlaufregler! Alle ellende begon toen ik de bougiekabels, verdelerkap en de bougies vernieuwde vorig jaar. Dit vanwege een slechte bougiekabel en verdelerkap. Is toch bizar, je vernieuwd het zaakje en je bent nog verder van huis:grind:

Hoe is dat met injectie, als de motor koud is, wordt de RPM dan hoger net als bij een carburateur met choke of wordt het altijd op zo'n 850 RPM afgeregeld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2011 22:51 #14 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic toerental
RPM zou hoger moeten zijn met koude motor.

het lijkt er op dat er misschien een sensor kapot is en dat de computer verkeerde waarde's krijgt waardoor je RPM hoger is.

is je temperatuur meter niet kapot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 feb 2011 23:01 #15 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic toerental
Er is nu een grote waarschijnlijkheid dat het de "gaskleppositie sensor" is. Het kleine zwarte doosje wat klikt zodra je de gashendel beweegt. Dat ga ik morgen maar uitproberen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2011 03:42 #16 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic toerental
Heej Theo,
met welke GT heb je die problemen? De "doordeweekse"(oranje) of de "zondagse" GT? :lol:;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2011 09:58 #17 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic toerental
de sunny GT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 feb 2011 18:08 #18 door gvy
Beantwoord door gvy in topic toerental
Theo,

Als ik problemen heb van dien aard, meet ik doorgaans de injectie kabelboom eens door.
Ik koppel dan de grote stekker op de stuurdoos los en meet aan de pinnen van de stekker of alles goed binnenkomt.

vb om het nullastcontact van de gasklepschakelaar na te meten zet je een ohmmeter tussen klem 2 en klem 9 van de stekker : gaspedaal in rust :0 ohm, gaspedaal intrappen ; oneindig

Om het vollastkontakt na te meten zet je de ohmeter tussen klem 3 en klem 9 : gaspedaal volledig intrappen moet 0 ohm geven.

Klopt dat , dan weet je meteen dat de gasklepschakelaar werkt EN dat de bedrading tot aan de stuurdoos OK is.

Maar pas op : Ik heb ooit een probleem had dat de motor verzoop. Reden, er zat een slechte verbinding naar de temperatuurvoeler. Ik had alles nagemeten en het zag er OK uit, maar ik had uiteindelijk een slecht kontakt in de grote stekker zelf. Die bestaat uit allemaal losse koper stekkertjes en als die te ver naar achter zijn doorgeduwd kan je wel eens een probleem krijgen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2011 20:28 #19 door Hanzzi74
Beantwoord door Hanzzi74 in topic toerental
Hey Theo
Ben je er al uit wat het probleem veroorzaakt ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 feb 2011 22:18 #20 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic toerental
volgens iemand op een ander opelforum is het de gasklep. Mijn probleem voldoet aan de symptomen, maar ja, 100% zeker is dat natuurlijk nu ook weer niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.