Kleppen vraagje

12 apr 2011 00:03 #1 door H Bats
Kleppen vraagje werd gestart door H Bats
Probleem: Zeer slecht lopende motor, geen vermogen genoeg met op gang komen. Stationair wel mooi lopen maar bij gas geven wil de auto niet trekken. Alles getest, compressie (9,5 a 10 bar, motor is een 2,4), benzinedruk (3,5 bar), ontsteking (rotor, verdelerkap, kabels en bougies vervangen), luchthoeveelheidsmeter (weerstandsbaan binnenin schoongemaakt), en gasklepsensor, niet kunnen vinden waarom deze zo slecht loopt.

Wat bleek na demontage van de brandstofgallerij zaten er pakkingresten van een deksel, die de ingangen van de injectoren gedeeltelijk afsloten waardoor hij niet genoeg benzine kreeg.

Hieronder een paar foto's met gedemonteerde injectiebuis wat de gevolgschade laat zien bij te weinig brandstof. Aluminium op de kleppen van ... (iemand enig idee waarvan? Zuigers?)




Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2011 08:21 #2 door agété
Beantwoord door agété in topic Kleppen vraagje
Is je olie nog wel schoon?

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2011 15:00 #3 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Kleppen vraagje
Olie is nog brandschoon, verbruikte ook geen olie, en er zit ook geen benzine in de olie, alleen is de compressie wel goed :question: , ik hoor van allerlei waardes die het zou moeten hebben 9.5-10 bar, 12.5-13 bar :question: , welke is goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2011 15:11 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen vraagje
Wat belangrijk is dat alle cilinders zo'n beetje dezelfde compressie geven. Hier wil ik natuurlijk niet mee zeggen dat een gelijke lage compressie op alle 4 de cilinders dan ok is. Denk dat je even moet googlen wat de compressieverhouding voor een 2.4 moet zijn. Is overigens ook nog afhankelijk welke kop erop zit. Is dat ook gewoon een 2.4?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2011 15:27 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen vraagje
Ik heb gevonden dat voor een 2.4 de compressieverhouding 9.2:1 is.
Volgens onderstaande tabel zou je dan (globaal) iets meer dan 12 bar compressie moeten hebben.
Uiteraard is het van meerdere factoren afhankelijk (snelheid drukopbouw, temperatuur etc.)

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2011 17:21 #6 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Kleppen vraagje
Wat ik heb gedaan is eerst koud getest, 9.5-10 bar, toen met olie op de zuigers 10.5-11 bar, daarna warm gereden en weer getest 9.5-10 bar, dus mischien te weinig compressie volgens jouw tabel maar niet schrikbarend, zou hier dus wel goed om moeten lopen, motor heeft trouwens plusminus 180.000 km gelopen, en er zit de originele kop nog op,( motor komt uit mijn Omega Diamond bjr. 1990 waar ik een paar jaar in gestuurd heb), het schijnt te kunnen vooral bij de 2.4 dat tussen de eerste en de tweede zuigerveer de zuigerrand af kan breken iemand hier ervaring mee :question: , en hoe kun je het beste de injectoren reinigen, kun je ze uit elkaar halen?.

Vanavond gepland om een druktest uit te voeren kijken of de kleppen en/of koppakking nog lekken vertonen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2011 22:08 #7 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic Kleppen vraagje
Als ik me eigen niet vergist is olie op de zuiger en daarna compressie verhoging
een teken dat je het probleem bij de zuigerveren moet zoeken.

Wat betreft je injectoren die zou je ultrasoon kunnen laten reinigen.
Laat de LIDL deze week nu een kleine ultrasoon reiniger aanbieden voor maar 23 euro, :) ik zou zeggen halen dat ding.

Heb van de week m'n carburateurs nog gereinigd met een grotere reiniger van m'n werk en je staat er versteld van hoeveel vuil er nog uit komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2011 22:41 #8 door benny
Beantwoord door benny in topic Kleppen vraagje
jij denkt dat de aanslag uit de ciliders komt, als het uit de cilinders komt kan het alleen op de uitlaatklep hangen omdat het daarlangs naar buiten gaat, het hangt ook op de inlaatklep en die zuigt zuivere lucht naar binnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 apr 2011 23:52 #9 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Kleppen vraagje
Hallo mede forumleden dank jullie wel voor het meedenken :thumbup: en proberen een oplossing voor mijn probleem te vinden, ik heb vanavond een lektest uitgevoerd en daar kwam uit dat er toch wel verlies optreed langs de zuigerveren, maar ook langs de kleppen kon je maar dan in mindere mate lucht horen ontsnappen, ik ben nu bezig om het hart van de GT eruit te halen om lagers/zuigerveren/pakkingen en dergelijke te vernieuwen dan weet ik tenminste zeker dat dat straks goed is, houd jullie op de hoogte :yes: .

Mischa, wat betreft die ultrasoon reiniger bij de Lidl, ik zit in een andere regio van de Lidl als jij, hier is die dus nog niet en of die er komt weet ik niet we wachten wel af heb de tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2011 00:03 #10 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Kleppen vraagje
Update, paar fotos,

Motor uittakelen.




Cilinderkop gedemonteerd, geen zichtbare beschadigingen geconstateerd, ook niet aan de zuigers en cilinders





Vanavond carter demonteren en krukas/drijfstang lagers controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 apr 2011 22:53 #11 door benny
Beantwoord door benny in topic Kleppen vraagje
volgens mij ga je in de karterpan ook niets vinden vermits dat niet aan de kleppen kan komen, ik zou ook niet weten waar het van komt, geruik jij misschien loodvervanger??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2011 00:59 #12 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Kleppen vraagje
Hallo Benny, inderdaad in de carterpan ook niks bijzonders aanwezig wat op eventuele motorschade wijst :thumbup: , ik bouw nu mijn 1.9S blok er weer in in combinatie met injectie en 19E nokkenas zodat ik in ieder geval weer kan rijden, dan kan ik het 2.4 blok optimaal en in alle rust reviseren.
Lood vervanger gebruik ik niet, ik tank voor zover mogelijk altijd V-Power van Shell.

[Zondag naar de meeting van M&M in Dronten, kan ik gelijk onderdelen voor mijn 2.4 kopen :yes: .]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2011 01:41 #13 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Kleppen vraagje
Werkt die V-power trouwens goed met een S blokje, aangezien het 97 is volgens de Shell zelf? Succes met het er in bouwen trouwens. Was wel van plan om naar Dronten te gaan, maar is me even te ver en qua voetbal/liefdesleven laat het het even niet toe. ;)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2011 02:02 #14 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Kleppen vraagje
Toen ik mijn 19S blok er nog in had reed ik met een solex carburateur erop, en geen problemen met V-Power, nu over op injectie met dit blok dus even afwachten hoe dat loopt, ik denk ook geen problemen :no: .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2011 12:44 #15 door mike
Beantwoord door mike in topic Kleppen vraagje
Is dat nog een beetje te doen het blok er bovenlangs uithalen? Je moet dan wel de bak loskoppelen anders gaat het niet denk ik?

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2011 14:51 #16 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Kleppen vraagje
Inderdaad de versnellingsbak eraf halen, en natuurlijk ook de radiateur eruit, het motorblok kun je dan in principe in je eentje eruit halen zonder hulp van anderen.

Groeten Herman.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2011 18:34 #17 door mike
Beantwoord door mike in topic Kleppen vraagje
Het leek mij ook altijd al zo omslachtig om de carrosserie over het blok en bak heen te tillen. Dit lijkt me makkelijker als je er alleen voor staat. Dan wel meer sleutel werk met de bak losmaken maar goed als je dan toch bezig bent dan maar iets meer sleutelwerk. Je handen zijn immers toch al vuil dan.

Succes verder.

Gr Mike

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2011 01:45 #18 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Kleppen vraagje
Pas op, er bestaat een veel grotere kans dat je zo de auto beschadigd, om de bak los te halen moet je toch onder de auto kruipen, laat ik net zo makkelijk blok en bak in 1 keer zakken op een plateau met wieltjes, GT omhoog, blok wegrijden en klaar....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2011 09:46 #19 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Kleppen vraagje
Hallo Marco, die kans zit erin dat je de GT beschadigt, maar als je het voorzichtig doet gebeurt dat niet :no: , en wat betreft de bak eraf halen, ik heb de beschikking over een smeerput dus dat is het probleem niet, als je het geheel er compleet uit wilt halen via de onderkant zul je er toch onder moeten om diverse delen los te halen.

GTgroeten :thumbup: Herman.


[ En nu snel naar Dronten voordat alle onderdelen verkocht zijn doei _O- .]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2011 21:02 #20 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Kleppen vraagje
Hoe was het in Dronten?
Grote opkomst?
Nog wat onderdelen gescoord?
Ik had er graag even een bezoekje gebracht maar mn dochter werd vandaag 4 jaar, dus huis en tuin vol met spelende kids, ook erg vermoeiend.............

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.