vervangen koppakking

13 juni 2011 21:35 #1 door nico
vervangen koppakking werd gestart door nico
Heren,

Ik ben bezig mijn koppakking aan het vervangen en ik heb een vraagje.
je moet de drie boutjes verwijderen die de nokkenas aan tandwiel verbinden. Terwijl je hierna de kop verwijderd moet je het tandwiel strak in de ketting houden.
Hoe doe je dit als je dit klusje alleen doet???
Alvast bedankt!

Grtz
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juni 2011 22:11 #2 door Hanzzi74
Beantwoord door Hanzzi74 in topic vervangen koppakking
Ik zet het tandwiel altijd vast aan de ketting met een of twee
tie-wraps

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 juni 2011 23:09 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic vervangen koppakking
Inderdaad tie -raps of een stukje lasdraad. Als het goed is zit er op de nokkenas en kunststof "moer" gedraaid. Deze zit vlak tegen de afdekplaat (die met die "punt") en houdt de axiale speling van de nokkenas binnen de perken. 'k Zou gelijk effe checken of ie er zit en of de speling volgens de specs is. En, misschien overbodig om te vertellen, prop wat oude lappen erin om te voorkomen dat de bouten van het nokkenas-tandwiel er niet in vallen. Ook slaan ze soms wat extra gaten in de koppaking. Waarom dit nu was weet ik niet meer. Misschien dat er in de kop en het onderblok gaten zitten voor de koeling welke niet in de pakking zitten? Zou je even moeten checken. Zie afbeelding.

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2011 19:45 #4 door nico
Beantwoord door nico in topic vervangen koppakking
Valt het tandwiel dan niet naar beneden als je het loslaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2011 20:26 #5 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic vervangen koppakking
@ Rini, dat is voor extra koeling tussen de uitlaat kleppen van cil 2 & 3

Hier is de link naar het artikel op Opel GT.com met een foto erbij.
De gaten moeten 5/8" = 10 mm worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2011 20:49 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic vervangen koppakking
Ja moest wel zoiets zijn. Kon het me niet meer voor de geest halen.
Nee Nico, het tandwiel valt niet naar beneden. Doe wel de tie-raps op die plaats waar de ketting vrij komt van het tandwiel. Er terug op kan wat gesukkel geven omdat de ketting uiteraard gespannen staat. En zat de kunststof moer bij jou op de nokkenas?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 juni 2011 20:59 #7 door nico
Beantwoord door nico in topic vervangen koppakking
Bedankt voor de info.

Ja die moer zat idd op de nokkenas. Waarom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2011 06:12 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic vervangen koppakking
Ik heb meer dan eens gezien dat er geen zat. Is toch niet onbelangrijk. Succes met de werkzaamheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2011 17:30 #9 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic vervangen koppakking
Hoi iedereen,

ik moet dit karwei ook nog doen, daar ik toch een te grote waterdruk op de radiatorslangen heb.
En bij deze vraag ik me af of je de krukas in één of andere positie moet zetten? (op zijn punt zoals ze zeggen).
Of kan je gewoon alles losdraaien : kleppendeksel, in- en uitlaatcollector, waterslangen, nokkenastandwiel vastleggen en vervolgens de kop afnemen.
Ook lees ik hier en daar dat er nl. 2 typen koppakkingen zijn bij de verdelers, wat is nu het verschil hiertusssen.
Kom ik met de koppakking en de kleppendekselpakking toe of zijn er nog andere nodig?
Het is nl. de eerste maal dat ik deze werkzaamheden moet uitvoeren.

mvg

Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2011 22:35 #10 door nico
Beantwoord door nico in topic vervangen koppakking
Duffy,

De referentie voor dit soort werken is cilinder 1 in bovenste dode punt zetten.
Dat doe je door de markering op het vliegwiel (dat vind je in het gat in het vliegwielhuis ergens onder de carb) recht tegenover de pijl in dit gat te zetten. Let er op dat cilinder 4 op tuimelen staat (tussen uitlaat en inlaat), dan zijn de beide kleppen van cilinder 1 gesloten. Dan staat het merkteken op de nokkenas normaalgezien ook op punt al kan je dat alleen goed zien als de kop eraf is.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Grtz
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2011 17:11 #11 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic vervangen koppakking
Alvast bedankt voor de info.

Het probleem is nl. dat wanneer de motor een tijdje draait men de bovenste radiatorslang bijna niet kan dicht knijpen.
De radiator is bijgevuld met koelvloeistof zodat men deze net ziet staan in de vulopening. Vandaar de link : verhoogde druk ->> koppaking stuk.

Maar allereerst ga ik de compressie van de 4 cylinders meten.
Voor een 19L motor van 1973 zou 10,34 bar uitstekend zijn volgens internet. Deze zou blijkbaar een verminderde compressie hebben t.o.v. motoren van voor 1971.

Indien deze goed zou zijn, wat zou dan het probleem kunnen zijn.
Zelf dacht ik aan eventueel teveell aan koelvloeistof, maar helaas staat er nergens een min/max aanduiding.

Weet hier iemand raad mee?


mvg

Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2011 22:09 #12 door nico
Beantwoord door nico in topic vervangen koppakking
Komen er bubbels uit de radiator als je de motor laat draaien met de radiatordop eraf? Dit wijst op een koppakking die doorlaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2011 23:07 #13 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic vervangen koppakking
Witte "sludge" aan de oliedop op je kleppendeksel ook. Witte rook uit de uitlaat ook. Een lege radiator ook..:smilegrin:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juni 2011 20:58 #14 door nico
Beantwoord door nico in topic vervangen koppakking
Wijsneus :lol:

Gezien de radiatorslang niet meer in te knijpen is leek dat me een mogelijke oorzaak.

Grtz
Nico

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juni 2011 16:51 #15 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic vervangen koppakking
Tja het is een mysterie.

Geen white sludge bij de radiator en oliestop.
Geen witte rookpluimen, alleen een beetje blauwe bij het veel gas geven(ruiken naar benzine).
Geen luchtbellen bij de radiator stop.
Motortemperatuur is tijdens het rijden mooi normaal.
Motor loopt mooi.

Ik moet alleen de compressie nog eens nameten van de 4 cylinders.
Eventjes wachten op de meter die ik effen mag lenen.
Misschien kan ik de waterdruk ook nog meten indien ik hier een meter voor kan vinden.
Weet iemand misschien welk deze moet/mag bedragen?

mvg

Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2011 00:25 #16 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic vervangen koppakking
De slangen worden altijd hard als de motor warm word, de vloeistof zet ook uit door de warmte, misschien heb je wel helemaal niets bijzonders, ik zou eerst eens een CO test doen, dan kun je nog een compressietest doen enz.
De kop eraf halen kan dan altijd nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2011 19:41 #17 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic vervangen koppakking
Alvast bedankt voor de reacties ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.