Kleppen Stellen

21 apr 2008 14:55 #1 door Gimli
Kleppen Stellen werd gestart door Gimli
Hi,

Aangezien mijn GT na 20 jaar stilstaan eindelijk weer op de weg is wordt het wel tijd om de kleppen te gaan stellen, zeker gezien het vrolijke getik wat van de rechterkant van de motor afkomt.

Nu is alleen uiteraard de vraag hoe dit ook alweer zat, er staat me vaag iets van bij dat je bij de 1.9 s met draaiende en warme motor de kleppen moet stellen maar zeker weten doe ik het niet meer.

Heeft een van jullie wellicht een handleiding of ervaring ermee??
Nadat de kleppen gesteld zijn kan ik eindelijk de carb. fatsoenlijk af gaan stellen, want dat werkt niet echt met slecht gestelde kleppen geloof ik zo..

Kortom lang verhaal kort HELPPPP:borg:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2008 14:59 #2 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Kleppen Stellen
Hoy,

Wat voor kleppen heb je? Hydro of mechanisch? Beide systemen zijn warm af te stellen, hydro met draaiende motor, mechanisch stilstaand.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2008 15:19 #3 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Kleppen Stellen

origineel gepost door BelgianGT
Hoy,

Wat voor kleppen heb je? Hydro of mechanisch? Beide systemen zijn warm af te stellen, hydro met draaiende motor, mechanisch stilstaand.

Greetz,
Philippe.

Hi Philippe
Je stelt goede vragen, ik heb geen flauw idee eigenlijk,:crazy:
Het is een originele GT met een 1.9S motor er in met een solex carb. Maar welk van de twee het nu is durf ik niet te zeggen.

Tis een 69'er wellicht verduidelijkt dat de zaak ietwat??

Grtzz

Arjan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2008 19:13 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen Stellen
Hoi Arjan.
Uiteraard is het wel belangrijk te weten welke klepstoters je hebt (niet kleppen), deze kunnen inderdaad vast of hydraulisch zijn. Als je dat weet kun je op deze link vinden hoe je ze af moet stellen.
Er zijn echter wel verschillende theorieën. Hier wordt vast nog wel even verder over gediscuseerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 apr 2008 21:48 #5 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Kleppen Stellen
voor zo ver ik mij kan herinneren heeft de orginele 19S motor vaste
klepstoters

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2008 09:47 #6 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Kleppen Stellen

origineel gepost door GranTurismo
Uiteraard is het wel belangrijk te weten welke klepstoters je hebt (niet kleppen), deze kunnen inderdaad vast of hydraulisch zijn.

Fijn opgemerkt GranTurismo, klepstoters inderdaad :yes:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2008 10:23 #7 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Kleppen Stellen

origineel gepost door gt-tje
voor zo ver ik mij kan herinneren heeft de orginele 19S motor vaste
klepstoters

Als er iemand is die dit voor mij zou kunnen bevestigen dan kan ik aankomende zaterdag mooi aan de slag met kleppen stelen.

Welke benodigdheden zijn er nog meer behalve onderstaande??

>Kleppendekselpakking nieuw
>Voelermaat
>goed gereedschap.:slotje:

Nog meer dingen die ik nodig ga hebben/verstandig zijn om ook gelijk te doen???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2008 13:43 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen Stellen
Als het met draaiende motor moet is het misschien handig om van een oud kleppendeksel een "spatkapje" te maken voor over de distributieketting, anders zit heel de garage onder.
Vroeger waren ze ook verkrijgbaar van Midlock. Een autozaak hier in de buurt had er toevallig nog één liggen.
Het Toolnr. is OP/RK/TOP, je kunt allicht even kijken bij de lokale autozaak.

Wat betreft je stoters, ik denk dat je best zelf even kijkt welke je hebt, dit om alle narigheid te voorkomen.
Maak hiervoor even een tuimelaar los en haal er een stoter uit. Kijk of de bovenkant met de hand is in te drukken. Gaat dit niet, dan heb je een vaste, gaat dit wel dan heb je hydraulische.
Maar...ook een hydraulische kan vast zitten. Bij twijfel is het denk ik raadzaam om meerdere stoters even hierop te controleren.
Voor je ze losmaakt zou ik even de draadlengte tot aan de moer opmeten, zodat wanneer je de tuimelaar terug vast zet weer aardig in de buurt zit van de beginsituatie.

Nog even een opmerking omtrent het tikken in je eerste bericht.
Hydraulische stoters kunnen "leegbloeden". Best kans dat wanneer de motor een tijdje draait het tikken overgaat, dit omdat ze dan weer opgevuld zijn met olie.
Hydraulische heb ik als volgt afgesteld.
De motor draait, ik draai alle moeren even aan zodat er niets meer tikt. Hierna draai ik de moer van de eerste tuimelaar los tot deze begint te tikken. Vervolgens weer aan, net tot het tikken stopt. Nu geef ik de moer één volle slag en ga verder met de 2e tuimelaar.
Hoe het met vaste gaat, geen idee. ik zal eens kijken tussen mijn .pdf's. Wellicht dat andere forumleden weten hoe dat moet of hydraulische anders af stellen dan ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2008 13:50 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen Stellen

origineel gepost door BelgianGT

Fijn opgemerkt GranTurismo, klepstoters inderdaad :yes:

Is niet muggezifterig bedoeld hoor, gewoon om alles helder te houden :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2008 16:19 #10 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Kleppen Stellen

origineel gepost door GranTurismo
Als het met draaiende motor moet is het misschien handig om van een oud kleppendeksel een "spatkapje" te maken voor over de distributieketting, anders zit heel de garage onder.
Vroeger waren ze ook verkrijgbaar van Midlock. Een autozaak hier in de buurt had er toevallig nog één liggen.
Het Toolnr. is OP/RK/TOP, je kunt allicht even kijken bij de lokale autozaak.
controleren.

Nog even een opmerking omtrent het tikken in je eerste bericht.
Hydraulische stoters kunnen "leegbloeden". Best kans dat wanneer de motor een tijdje draait het tikken overgaat, dit omdat ze dan weer opgevuld zijn met olie.
Hydraulische heb ik als volgt afgesteld.
De motor draait, ik draai alle moeren even aan zodat er niets meer tikt. Hierna draai ik de moer van de eerste tuimelaar los tot deze begint te tikken. Vervolgens weer aan, net tot het tikken stopt. Nu geef ik de moer één volle slag en ga verder met de 2e tuimelaar.
Hoe het met vaste gaat, geen idee. ik zal eens kijken tussen mijn .pdf's. Wellicht dat andere forumleden weten hoe dat moet of hydraulische anders af stellen dan ik.

Hmmm wat het eerste betreft, helaas heb ik geen kleppendeksel liggen waar ik de zaag in zou willen zetten... wel een complete 2.0 i uit een manta, maar die houd ik graag nog even heel. Dus als iemand in de buurt van Culemborg/buren wat heeft liggen dan hou ik me aanbevolen.

Voor het tweede, het tikken begint juist als de motor warm is, dan ratelt ie er vrolijk op los, zijn zeker de kleppen, de rest is allemaal al nagekeken/vervangen.

Ik gok ook dat na het afstellen van de kleppen de carb ook beter te stellen is (stationair loop e.d.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2008 17:00 #11 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Kleppen Stellen

origineel gepost door GranTurismo

Is niet muggezifterig bedoeld hoor, gewoon om alles helder te houden :)

Is niet muggezifterig overgekomen, mijn post was alles behalve duidelijk, volgende keer zal ik herlezen, beloofd ;)

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2008 22:25 #12 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleppen Stellen
Kleppen kan je het beste stellen als de motor niet loopt, wel op temperatuur, speling met vaste stoters 0.30 mm rij je op LPG dan 0.35.
Snelste manier om te stellen haal de verdelerkap van de verdeler zet de rotor op een punt waar de de bougie kabel normaal staat bij een cilinder als deze moet ontsteken en stel bij die cilinder de beide kleppen, ga zo verder met de volgende 3. :yes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 00:41 #13 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Kleppen Stellen
ja, "te snel voor jou", of erik, je hebt gelijk maar heeft die ouwe orginele 1.9S nou vaste of hydraulische lichters?
je kan het controleren, door een tuimelaar los te draaien en een lichter er uit te halen, als er in de lichter één of meerdere gaatjes zijn geboord, dan zijn het hydrauliche lichters, zo niet zijn het vaste.
nog een tip, haal je bougies er uit want dan kan je je krukas met de hand beter rond draaien en wel rechtsom, van de voorkant van de motor gezien.
1e cil. bdp op ontsteken zetten dan afstellen vervolgens de 3e daarna de 4e en de 2e.
gimli, ik

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 11:10 #14 door Gimli
Beantwoord door Gimli in topic Kleppen Stellen
Haha precies dat vroeg ik me nou ook al af, maar ik ga er zatyerdag achter komen denk ik zo, dan ga ik er aan beginnen, heb meteen speed centre al even gebeld, die stelt daarna mijn carb ff helemaal af op de Bank. Dus dan zoou deze weer goed moeten lopen...


Is het iemand trouwens wel eens opgevallen dat het lucht filter voor de origionele GT niet past? althans bij mij niet... na lang zoeken heb ik nu de goede, dat blijkt er een te zijn van een renault 4 heel apart.... of ligt dat er aan dat ik een hele vreemde GT heb zeg maar, bouwjaar 69, nooit geregistreerd tot 1973... heel apart....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 19:54 #15 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleppen Stellen

origineel gepost door gt-tje
ja, "te snel voor jou", of erik, je hebt gelijk maar heeft die ouwe orginele 1.9S nou vaste of hydraulische lichters?
je kan het controleren, door een tuimelaar los te draaien en een lichter er uit te halen, als er in de lichter één of meerdere gaatjes zijn geboord, dan zijn het hydrauliche lichters, zo niet zijn het vaste.
19S motorren van het begin waren allemaal uitgerust met vaste stoters

origineel gepost door gt-tje

nog een tip, haal je bougies er uit want dan kan je je krukas met de hand beter rond draaien en wel rechtsom, van de voorkant van de motor gezien.
1e cil. bdp op ontsteken zetten dan afstellen vervolgens de 3e daarna de 4e en de 2e.
gimli, ik

Ik draai de krukas om met een 19 mm ring sleutel en de bougies haal ik er niet uit "een vent"draait de krukas gewoon door de compressie :lol:.
:info: De draairichting maakt niets uit :no: als de cilinder in de BDP staat met de kleppen geheel gesloten :starhit:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 20:18 #16 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Kleppen Stellen
als ik een 19 mm ring of steek erop zet gebeurt er niets, dan moet ik weer naar
mijn gereedschpsbord lopen, de 19mm ophangen en een 17mm ring/steek eraf halen en deze weer langs de dynamo, V-snaar en op de pullybout zien te frommelen, dus pitten eruit en je kan de motor verdraaien door aan de vin te draaien:smilegrin::lol:

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 22:00 #17 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Kleppen Stellen
:spin: Ik vergeet steeds dat jullie aan GT's sleutelen daar is idd weinig ruimte om het op mijn manier te doen :crazy:, ik ben een beetje verwend met de hoeveelheid ruimte bij mijn Ascona :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 22:56 #18 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Kleppen Stellen
aha, de aap is uit de mouw! wat moet nou een simpele ascona rijder op dit
edele forum, van de enige echte, unieke, niet te vergelijken OPEL GT A zoeken,
misschien mag je van ons, de GT rijders, tzt na dat je geslaagd bent voor het
toelatings examen ook wel een GT mag aanschaffen._O-*O*

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 23:02 #19 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Kleppen Stellen

origineel gepost door gt-tje
dit edele forum...

bedankt voor deze mooie woorden...ik ben ontroerd :sniffle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 23:39 #20 door gt-tje
Beantwoord door gt-tje in topic Kleppen Stellen
geen dank, er is al geopperd om als forumleden een samenkomst ergens te organiseren, dan stel ik de plaats Wateringen voor want daar is een heksen waag. we kunnen dan de NIET GT rijders van dit edele forum van de "Classic Opel GT" daar wegen en kijken of ze wel geschikt zijn om nog lager lid te mogen
zijn van dit e... forum:lol:

LEARNING BY DOING
Omega B x20xev ZG-XS-66
Astra F cabrio Bertoni 20-FN-XS

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.