Motor omega 2,4

22 apr 2008 19:40 #1 door H Bats
Motor omega 2,4 werd gestart door H Bats
Motor 2,4 van Omega met injectie compleet ingebouwd,





Spruitstuk van 2,2 iets ingekort ivm. tegen het schutbord aankomen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 apr 2008 20:33 #2 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Motor omega 2,4
interressant, zo'n 2.4. Die staat ook op mijn verlanglijstje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 11:28 #3 door dreamix
Beantwoord door dreamix in topic Motor omega 2,4
Dat is zeker leuk heb er 1 in mijn a manta liggen...

'71 Manta A 2.4E
'71 GT 2.2E
'72 GT 2.0E Lenk uitbouw
'73 Chassis opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 apr 2008 17:18 #4 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Motor omega 2,4
Hallo Dreamix,

Wat voor een spruitstuk en LHM. heb jij op jou 2,4 zitten, heb jij er verder nog veranderingen op aangebracht:question:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2008 10:49 #5 door dreamix
Beantwoord door dreamix in topic Motor omega 2,4
spruitstuk van een 2.2 dat past zonder dat je de pasbussen hoeft aan te passen.Zelfde als op de foto. Van 2.4 is veel te hoog.

Verder aanpassingen:
-complete 2.0E LE jetronic injectie.(ook LMM)
-retour leiding gemaakt die ik op de vulhals van de tank heb aangesloten zo hoefde ik de tank zelf niet aan te passen.
-injectie bezinepomp.
-ander carterpan
-oliepeilstok verzetten
-ander vliegwiel 2.4 is heel erg dik past de getrag 240 niet meer.
-Speciele bouten voor 2.2 vliegwiel vast te zetten
-cardan ingekort
-getrag 240 5 bak
-vaste koelvin(andere waterpomp)visco past je radiator niet meer.

'71 Manta A 2.4E
'71 GT 2.2E
'72 GT 2.0E Lenk uitbouw
'73 Chassis opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2008 21:46 #6 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Motor omega 2,4
Hallo Chris,

Ik heb de originele injectie erop, steuntje's op het spruitstuk gelast om de brandstofgallerij te monteren.[brandstofgallerij wel in moeten korten]
De waterpomp zit er nog voor alleen de viscovin eraf gehaald, ik maak een electrische koelvin voor de koeler.
De reden dat ik de pomp in de tank gemaakt heb met het voorraad bakje waar de retour in uitkomt is dat wanneer je door een lange bocht gaat en de tank zou bijna leeg zijn dat hij dan lucht aan kan zuigen omdat de benzine dan in de uiterste hoek van de tank gaat zitten, een bijkomend voordeel dat de pomp in de benzine zit is dat je hem zo goed als niet hoort draaien.
Wat heb jij voor speciale bouten gebruikt voor het vliegwiel, kun je die zo kopen of heb je die laten maken, omdat je voor dat soort vliegwiel een pasbout nodig hebt, daar ben ik nl. ook naar aan het zoeken, ik heb de originele van de 2.4 gebruikt wat niet goed is eigenlijk, kan los gaan zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2008 08:14 #7 door dreamix
Beantwoord door dreamix in topic Motor omega 2,4
Hier de tekst van opel forum duidelijker kan ik het niet maken.

Alles op een rij: Pasbout 2,4 bij gebruik Getrag 240, 242, 262, 264 of 265


Groot probleem want die is er niet en moet bij gebruik van een vliegwiel van 2.0E , 2.2E, 2.5E of zelfs 3.0E wel aanwezig zijn.
Het probleem is dat zo rond ’87-’88 de pasbout vervallen is en niet in de jongere motoren voor komt, ook is daarbij de draad veranderd, dit was M10x 1 en nu m10x1,25.
Dit probleem is op 3 manieren op te lossen
- of je draait (of laat draaien) een busje die dus de ruimte opvult tussen bout en vliegwiel.
- Pasbout laten maken; hiervoor zijn pasbouten in de handel, echter is daar de kop te hoog en als je ze vlakker maakt dan kun je niet genoeg aantrekkingsmoment uitoefenen om de bout vast te zetten, deze moet dus sowiso met loc-tite (blauw) vast en dus voor schroefverbindingen die ooit weer los moeten kunnen komen.
- derde manier is dus een snijmoer kopen (zo rond de €35,-) en op een oude pasbout van een 2.0 of 2,2 (bijv.) de draad op te snijden tot de gewenste maat, dit heeft een soort risico, je moet dus de draad goed recht snijden en om het vast te zetten met Loc-tite (blauw) is verder geen probleem. Proefondervindelijk heeft bewezen dat zelfs deze moeren met de gewenste Nm’s vast gezet kunnen worden. Bouten van andere motoren hadden een moment van 60NM, de 2.4 heeft een wijziging gekregen en moet met 70Nm vastgezet worden.

'71 Manta A 2.4E
'71 GT 2.2E
'72 GT 2.0E Lenk uitbouw
'73 Chassis opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.