Bouten kop

08 apr 2012 19:52 #1 door Duffy
Bouten kop werd gestart door Duffy
Hoi daar GT liefhebbers,

weet er iemand of men bij een koppakking wissel de bouten van de kop moet vervangen door nieuwe of mag men de oude terug gebruiken ?

mvg

Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2012 21:24 #2 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Bouten kop
bouten zijn gewoon her te gebruiken :thumbup:

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2012 22:49 #3 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Bouten kop
Bedankt voor de hint, spaart weer wat budget :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 apr 2012 22:51 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Bouten kop
Bouten zijn op zich stevig
Experts zullen zeggen vervangen
in de praktijk blijkt dat geen onverstanding advies
Heb zelf meerdere malen meegemaakt dat bij montage
en aantrekken van de kopbouten deze spontaan knapten
met als gevolg dat je alsnog nieuwe moest aanschaffen en het zaakje vanvoren af aan gemonteerd moest worden
(dus ook met nieuwe pakking helaas)
bedenk dat ook de kopbouten inmiddels dikwijls al 40 jaar oud zijn!
het is maar waar je voor kiest, de kosten zullen het niet zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2012 08:43 #5 door robje1969
Beantwoord door robje1969 in topic Bouten kop
bouten vervangen is mijn advies de bouten die erin zitten zijn op moment aangedraaid wat wil zeggen dat de bouten al een beetje opgerekt zijn doordat de motor dan warm en dan weer koud is zullen de bouten uitzetten en inkrimpen wat wil zeggen als de bouten er al jaren in ziten is de rek eruit en zullen ze te vroeg dus niet op moment knappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2012 11:35 #6 door agété
Beantwoord door agété in topic Bouten kop
Vervangen,het zijn de kosten niet.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2012 12:28 #7 door jaccogt
Beantwoord door jaccogt in topic Bouten kop
Hoi

Zag dat je de bouten beter kunt vervangen , vraagje: moet je dan ook op de sterkte van de bouten letten voor het vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 apr 2012 17:09 #8 door agété
Beantwoord door agété in topic Bouten kop
Jazeker,10.9 of meer is voldoende.Let wel op je aanhaalmomenten.

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2012 20:47 #9 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Bouten kop
Weet er iemand wat de juiste aanhaalmomenten zijn van de bouten van de kop?

Van het revisiebedrijf heb ik volgende gekregen :

kopbouten 100 NM of kilo zoals ze zeggen.

Op het amerikaans forum vond ik het volgende :

kopbouten terug aangetrokken moeten worden op 72 ft/lbs
voorste twee kleinere kopbouten op 25 ft/lbs
in- en uitlaatstuk op 33 ft/lbs

volgens één of ander omreken prog. kom ik dan op 97,31 Nm voor de grote kopbouten.
33,89 Nm voor de kleine kopbouten.
En vervolgens 44,74 Nm voor de bouten van de in- en uitlaatcollector.

Kan iemand dit bevestigen of zijn het nog andere waardes?

mvg

Duffy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2012 21:05 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Bouten kop
Volgens de Manual (altijd handig):
Big-end bolts 36 lb ft of 5 Kg m
Cylinder head bolts COLD 72 lb ft of 10 Kg m
Inlet and exhaust manifold bolts: 33 lb ft of 4,5 Kg m

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2012 21:58 #11 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Bouten kop
Alvast bedankt voor de info ;-)

De man v/h revisiebedrijf vertelde me nog dat je één of ander buisje kan bevestigen in de kop zodat de nokkenas meer in de olie draait.

Heeft hier ooit iemand van gehoord?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2012 22:15 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Bouten kop
Heb ergens wel eens iets over gelezen ja.
Zal wel op opelgt.com geweest zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2012 22:23 #13 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Bouten kop
Hier heb je ook zoiets, zal binnenkort is wat dieper op onderzoek gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2012 23:43 #14 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Bouten kop
Heeft een standaard 2.4 kop er al af fabriek inzitten, had ik ook in mijn manta gemonteerd in 1985 op aanraden van opel dealer team holland, waar van de marel toen voor reed, dus dat is al een lange tijd geleden:thumbup: .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2012 00:31 #15 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Bouten kop
Heeft als het goed is Risse motorsport nog in t assortiment
Ff googlen anders

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2012 00:40 #16 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Bouten kop
www.risse-motorsport...im-Zylinderkopf.html

Kijk is op de link, kost bijna niets....
€2,10 verzenden waarschijnlijk meer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2012 00:42 #17 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Bouten kop
Nog een opmerking, als je kleppendeksel pakking niet goed is gaat hij daar wel lekken, daar de motor iets scheef ligt in de GT.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2012 05:19 #18 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Bouten kop
Hmmm...is bijna net zo duur als de link die ik geplaatst had...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2012 07:58 #19 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic Bouten kop
Goed ik zie deze opmerking voorbij komen, maar:

Waar komt dat buisje te zitten en wat is het effect.
Graag uitleg, want mijn motor gaat zeer binnenkort open.

Dank

ReneV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 mei 2012 08:24 #20 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Bouten kop
Kurkenkleppendekselpakking niet te hard aandraaien anders wordt deze er tussenuit geperst
Let op dat je de correcte hebt met de kleine (m6) gaatjes
die met de m8 zijn voor manta/ascona/record met de stalen kleppendeksels
Ik zelf "plak" de pakkingen een beetje dicht met wat vloeibare pakking (loctite) dan hoef je h'm niet zo vast aan te draaien en zit ie toch dicht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.