Revisie motor

04 aug 2012 04:00 #1 door Joss
Revisie motor werd gestart door Joss
Hallo mede GT'ers,

Heb mijn GT pas een paar weken. Nu ik er een aantal keren wat langer in heb gereden kom ik helaas tot de conclusie dat de motor wrsch aan revisie toe is. Niet helemaal onverwacht maar wel eerder dan gedacht. Het is de originele 1 .9 met een 4-bak. Ik voel wel voor originaliteit maar lees op het forum nu toch ook de positieve commentaren over de ' upgrade' naar 2.2i evt met 5-bak. Als ik nu toch het werk heb wil ik dat overwegen. Daarom paar vraagjes:
Is elke getrag 240 5-bak goed of zijn er daarbinnen nog 'opel GT'-specificaties waar ik op moet letten? Iemand nog een goede bak liggen?
Iemand een idee waar ik een 2.2i motor kan vinden? Uit welke auto komt die oorspronkelijk?

Alle tips en info welkom.

Hartelijk dank alvast
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 aug 2012 10:04 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Revisie motor
Het antwoord op de Getrag moet ik je schuldig blijven, weet dat het een bedrijf is dat transmissies aan allerhande merken levert.
Denk niet dat elke Getrag 240 dus past, het antwoord daarop komt wel.
De 2.2E komt waarschijnlijk uit een Rekord. En als je die nu hebt, ga je die dan eerst reviseren? Anders moet je misschien later toch nog aan de slag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 aug 2012 15:00 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Revisie motor
Jos,

Een 2.2i motor komt uit een opel rekord van 84 tot 86 of ook in sommige monza's en senators, hoewel deze laatste meestal 6 cilinders waren.

Als je een getrag240 wil, dan moet hij van een opel CIH motor komen.( dus niet de iets latere OHC motoren) Dat zal dan een 2.0E zijn of een 2.2i of een 2.4i.

Wat ook past zijn de getrag240 die van een rekord 2.3D (diesel) komen. Bij deze laatste past 1 bout ter hoogte van de startmotor niet. Verder perfect en ze hebben exact dezelfde verhoudingen als de benzinemotoren. Ik rij met zo eentje in de GT.

Bij elke getrag240 moet je wel een aanpassing doen aan de schakelmechaniek, anders staat de pook te ver naar achter. Maar dat is goed gedocumenteerd. Een beetje laswerk dus.

Verder moet je een verkorte kardanas (laten) maken en balanceren. Ook dat is gedocumenteerd;

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2012 14:57 #4 door Joss
Beantwoord door Joss in topic Revisie motor
Dank voor jullie posts. Ik ga eens beginnen met de motor. Wordt zeker gereviseerd voor plaatsing tenzij ik de historie ken. Als ik het goed begrijp dan past de 2.2i uit een rekord (zoals beschrven) dus zonder verdere aanpassingen. Enig idee waar ik het beste kan zoeken naar zo'n motor?

Gr. Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2012 19:53 #5 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Revisie motor
Het 2.2i blok is identiek aan het originele 1.9 blok qua afmetingen.

Volgende aanpassingen zijn nodig:

1 . Voor injectie moet je de brandstofpomp installeren
2. Er is een nieuwe aanvoer en retour brandstofleiding nodig + aansluiten aan de tank.
3. Om de inlaatbuis van de 2.2i onder de motorkap te krijgen moet de rubber van de rechter motorsteun ietsie pietsie ingekort worden, waardoor de motor nog ietsje meer kantelt.
4. Om de inlaatbuis van de 2.2i motor onder de motorkap te krijgen, moet er een aanpassing gebeuren aan de beugel die de motorkap opent. Die zit in de weg.
5. Gebruik geen inlaatbuis van een 2.4i, die is te hoog.
6. de inlaatbuis van een 2.0E of 1.9E past niet op een 2.2i of een 2.4i kop, want de inlaatpoorten zitten iets anders.
7. Je moet de LE jetronic kabelboom plaatsen en aansluiten aan de kabelboom van de GT. ( ga ik hier niet even snel uitleggen, maar daar is wel enige info over te vinden). En de ECUdoos plaatsen (bij mij zit ie onder de passagiersstoel).
8. Je moet een aanpassing doen om de luchthoeveelheidsmeter en de luchtfilter te plaatsen.

En.
Je bent altijd welkom als je dat eerst eens wil zien, voordat je een besluit neemt om deze aanpassing te doen.

Ik kan je niet helpen aan een 2.2i motor of een getrag240. Ik zou zeggen...het internet is je tool .
Ik heb mijn aanpassingen al zolang geleden gedaan en toen ook eerder toevallig aan de juiste materialen geraakt

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 aug 2012 21:43 #6 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Revisie motor
Voorste uitlaatstuk van injectie is met grote flens, orgineel met kleine flens. Heb zelf net bij lenk een aangepaste voorpijp uitlaat besteld is verder alleen te verkrijgen samen met complete sportuitlaat simonis (willen voorste stuk niet los leveren)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 08:10 #7 door Joss
Beantwoord door Joss in topic Revisie motor
Frank, ik lees dat jij een 2.0e hebt geplaatst. Bewuste keuze om geen 2.2i te nemen en ben jij dezelfde punten tegengekomen als beschreven door Geert? Uit welke auto(s) komt de 2.0e?

Dank voor bericht
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 09:46 #8 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Revisie motor
Weer zaken die dubbel geplaatst zijn. .?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 10:46 #9 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Revisie motor
2,0e heeft denk ik genoeg vermogen 110 pk ipv de orginele 90 pk.
Deze motor komt uit een manta gte maar hebben ook in ascona. rekord en dacht ook monza gezeten. Zijn wat makkelijker te vinden en minder kostbaar. Heb ook nog een reserve blok hiervan.

Aanpassingen klopt wel.
Om het verhaal compleet te maken.
Gaskabel vervangen en passend maken op stangenstelsel GT maar ben er nog mee bezig heb alleen nu eerst vakantie en geen tijd om het af te maken.:grind:
Maar dat zal na de vakantie wel goed komen.:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 14:28 #10 door robje1969
Beantwoord door robje1969 in topic Revisie motor
kijk eens bij deze man zoals hij zelf zegt veel aanbod


www.egbertdeboer.nl
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 aug 2012 16:02 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Revisie motor
Hallo


Een 2.0E is makkelijker te vinden dan een 2.2i.
Er zijn er veel meer en over een langere periode gemaakt.

Je vindt ze ondermeer in een manta B GTE, een kadett GTE , een ascona , een rekord ....

De 2.0E heeft niet zoveel minder PK dan de 2.2 i : 110 pk bij 5400tr vs 115 pk bij 4800 tr voor de 2.2i.
Het verschil zit em vooral in het koppel : 162Nm bij 3000tr vs 182Nm bij 2600tr.

Je ziet dat de 2.2i zijn max koppel en pk reeds geeft bij lage toeren.
Als je die in een lichte auto als de GT legt (minder dan 1000kg) dan kan je schakellui rijden en heb je bij alle toerentallen komfortabel trekkracht . Plezant om te hernemen dus.

Ik zou dus ook afraden om in de 2.2i een scherpe nokkenas te steken. Op de baan is die trekkracht bij lage toeren veel leuker in een lichte auto.

Het onderblok is identiek. Op de 2.2 staat zelfs 2.0 .Er zit wel een andere krukas in zodat de slag langer wordt en dus de cilinderinhoud groter.
2.0E : boring x slag : 95.0 x 69.8 mm
2.2i : boring x slag : 95.0 x 77.5 mm

De kop is verschillend : De 2.2 heeft grotere kleppen en de in en uitlaatkanalen zitten een beetje anders tov de 2.0.
Daarom past een inlaatbuis van een 2.0E niet op een 2.2i

De injectie is gelijk opgebouwd.
Je had eerst de L-jetronic op de 1.9E en 2.0E
Nadien is er de LE jetronic gekomen op de 2.2i en ik dacht ook op de 2.0E.

Het inbouwen van een 2.0E , een 2.2i of een 2.4i is voor de rest identiek.
Let alleen op dat als je een 2.4i inbouwt, je wel een 2.2i inlaatbuis nodig hebt (of sommigen korten een 6 cilinder 3.0E buis in)



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 aug 2012 07:55 #12 door Joss
Beantwoord door Joss in topic Revisie motor
Dank voor alle opm / adviezen etc. Ga nu eerst op zoek naar motor + 5-bak en alle al geschreven info bij elkaar zoeken. Ik zal mij zeker nog wel melden.

Gr. Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 okt 2012 10:54 #13 door Black Beauty
Beantwoord door Black Beauty in topic Revisie motor
Hallo,

Heeft er iemand een foto van de ingekorte beugel om de motorkap te openen ?
(Dit nadat injectie werd ingebouwd)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.