klepsteelrubbers

29 apr 2009 12:51 #21 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
Als je dat makkelijker vindt kan dat misschien wel. Bij mij is het uit één stuk gemaakt. SW22 staat voor sleutelwijdte 22 (en dus zeskant 22mm).
Wat ik overigens vergeten ben bij die laatste foto: Aan de rechtse kant zit er over een bepaalde lengte M6 draad ingetapt.
Moet wel natuurlijk anders kan je de boel niet vastzetten met de vleugelmoer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2009 13:14 #22 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers


De laatste. De pen is omgebogen onder een hoek van 45 graden. De rechtse vleugelmoer zit vastgesoldeerd en dient om de pen tegen de in- of uitlaatklep te draaien.
Als je goed kijkt zie je dat ik een inkeping in de pen gemaakt heb.
Voordat ik de tool in het gat van de bougie draai zorg ik dat die inkeping gelijk zit met de voorkant van het dikke gedeelte.
Want als je dat ding indraait vergaat de pen en zit ie mogelijk dus niet meer precies in het midden van de klep.
Bij mij zit die inkeping ongeveer 19mm vanaf de knik.
Maar misschien verstandiger om dit zelf even op te meten.
Onderstaand nog wat links naar de grote foto's.
Succes.

www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TTWSR4RH.jpg
www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H3ITPCNT.jpg
www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8FTRSKSA.jpg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2009 13:24 #23 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic klepsteelrubbers
Dank je Rini

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2009 13:25 #24 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
Ur welcome.. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2009 13:55 #25 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic klepsteelrubbers

GranTurismo schreef :
De rechtse vleugelmoer zit vastgesoldeerd en dient om de pen tegen de in- of uitlaatklep te draaien.


Dank je voor de schetsen en fotos Rini. Domme vraag : hoe draai je de pen dan vast tegen de klep? Zo te zien moet de linkse vleugelmoer daarvoor dienen, maar ik versta niet hoe de uitschuifbare pen dan vast komt te staan (maw niet meer draait) ... Of is de pen dan niet uitschuifbaar?

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2009 14:25 #26 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
De pen is niet uitschuifbaar.
In het dikke deel zit ook schoefdraad getapt.
Zie mijn verhaal een paar berichten terug.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2009 17:49 #27 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic klepsteelrubbers
Oeps, volgende keer zal ik eerst alles lezen, beloofd ... 8)7

Alvast bedankt Rini :thumbup:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 apr 2009 17:52 #28 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
Geen probleem hoor....
Zie ook wel eens (te vaak) iets over het hoofd :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 13:29 #29 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
Vandaag de grote dag Patrick! Ben benieuwd of het allemaal een beetje wilt vlotten en of het geholpen heeft natuurlijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 20:01 #30 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic klepsteelrubbers

GranTurismo schreef : Vandaag de grote dag Patrick! Ben benieuwd of het allemaal een beetje wilt vlotten en of het geholpen heeft natuurlijk.


Vlotten was geen probleem, of het geholpen heeft is maar de vraag.
De klepsteelrubbers bleken allemaal nog redelijk tot goed te zijn, één uitlaatklepsteelrubber was ietsjes versleten en één van de valves had een braampje waarlangs olie kon lekken. Het donkerbruine vermoeden bestaat nu dat toch de schraperveren van cilinder 3 en 4 versleten zijn ondanks de juiste compressie en het perfect stationair lopen van de motor. Bij het op druk zetten van de cilinderkamers hoorde je namelijk lucht ontsnappen langs de distibutieriem. :(
Eerst maar even aanzien of het beter is, heb enkel nog maar gereden van de garage naar huis.
Heb nog enkele foto's genomen zodat jullie een idee krijgen hoe we te werk gegaan zijn.
Oh ja de motor bleek hydraulische kleppen te hebben.

Nog effe reclame (als dat mag): met dank aan garage de Keijzer te Terneuzen.
















"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 20:09 #31 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
Leuke reportage :thumbup:
Hoe heeft de monteur kunnen zien dat er een braampje aanzit trouwens?
Toen ik mijn cilinders onder druk zette hoorde ik ook lucht ontsnappen langs de kant van de distributieketting. Maar daar zit cilinder 1 het dichtst bij, 3 niet, 4 zeker niet :question:
En hoe heeft ie de kleppen gesteld?

Ook een handige kleptool wel :exclamation:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 20:32 #32 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic klepsteelrubbers

GranTurismo schreef : Hoe heeft de monteur kunnen zien dat er een braampje aanzit trouwens?


Kon je gewoon zien en voelen. Op de laatste foto zie je duidelijk het inlaatklepsteelrubber en de klepsteel, braampje zat net boven rubber.

GranTurismo schreef : En hoe heeft ie de kleppen gesteld?


Zoals staat beschreven in de pdf in de rubriek downloads: kleppen stellen met hydraulische stoters

“Zero Lash” setting. is when the tip of
the rocker arm, just touches the top of
the valve stem (no gap is present).

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 20:41 #33 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
Oh daar bedoel je. Dacht dat ie een braam aan de klep zelf had ontdekt. 8)7

Ja over dat kleppen stellen bestaan nogal verschillende theorieën. Warme motor, koude motor, motor stil, motor draaiend, extra slag na het ophouden van het rammelen van de tuimerlaar etc.
Hou wel even in de gaten of ze in de loop van de tijd niet wat meer gaan tikken. Soms wil de borgmoer van de tuimelaars wel eens terug loskomen nadat ze een keer eraf geweest zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 20:41 #34 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic klepsteelrubbers
Oh ja.
Op de laatste foto zie je ook dat de 2de klep gezien vanaf de distibutieketting een inlaatklep is, maw de eerste is een uitlaatklep.
Als je in de pdf's kijkt om de kleppen te stellen wordt aangegeven dat de eerste een inlaatklep is: Dit blijkt dus niet te kloppen.
De volgorde van cil #1 tot #4 = U I I U U I I U en niet I U U I I U U I

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 20:51 #35 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
Klopt inderdaad niet in die .pdf's. Das knullig..:dork:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 23:28 #36 door Peter uit IJsselstein
Beantwoord door Peter uit IJsselstein in topic klepsteelrubbers

Pecje schreef : Oh ja.
Op de laatste foto zie je ook dat de 2de klep gezien vanaf de distibutieketting een inlaatklep is, maw de eerste is een uitlaatklep.
Als je in de pdf's kijkt om de kleppen te stellen wordt aangegeven dat de eerste een inlaatklep is: Dit blijkt dus niet te kloppen.
De volgorde van cil #1 tot #4 = U I I U U I I U en niet I U U I I U U I


Jammer dat het misschien nog een reparatie vervolg krijgt, dit olie verlies.
Je gaat zeker in het weekend een lang stuk rijden om het te checken?
Maar wel stand-by blijven voor mijn eventuele nood telefoontje!

ps
Met dat in- en uitlaat schema-tje lijkt het of alleen de I en U verwisseld zijn.
Misschien klopt het toch als je het van de andere kant uit bekijkt?

Het is altijd later dan je denkt......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2009 23:33 #37 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
Nee dat maakt niet uit.
Keer I U U I I U U I maar eens om...:bigsmile:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 mei 2009 17:42 #38 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic klepsteelrubbers

GranTurismo schreef :
Ja over dat kleppen stellen bestaan nogal verschillende theorieën.


Inderdaad Rini, er bestaat maar 1 correcte manier om de speling af te stellen voor beide versies (hydraulische en vaste klepstoters) maar die worden meestal door mekaar gehaald _O-

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2010 17:45 #39 door gvy
Beantwoord door gvy in topic klepsteelrubbers
Even dit oudere topic vanonder het stof halen....

Ik heb een setje klepsteelrubbers gehaald,omdat ik vermoed dat er bij mij gewoonweg geen inzitten.

Om die te monteren moeten uiteraard de tuimelaars, klepveren etc gedemonteerd worden.
Nu weet ik dat je om de klep omhoog te houden er diverse manieren zijn.
touwtjesmethode, luchtdruk, het mooie tooltje van rini etc...
Alleen vraag ik mij af, als je de cilinder in het BDP (bovenste dode punt) zet, kan de klep toch niet zakken?
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2010 18:04 #40 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic klepsteelrubbers
Uiteraard kan de klep nog wel zakken met de zuiger in het BDP. Anders zou het, in geval van de uitlaatklep, betekenen dat ie al gesloten zou moeten zijn voor dat de zuiger in het BDP is (en dus niet alle uitlaatgassen volledig zouden zijn uitgestuwd). En dat is niet geval, sterker nog. De uitlaatklep gaat pas dicht nadat de zuiger het BDP gehad heeft. Wat de inlaatklep aangaat geldt bijna hetzelfde. Alleen gaat deze iets voor dat de zuiger op zijn BDP is open en pas weer dicht na het ODP. Er is dus wel degelijk ruimte om te klep te laten zakken in de cilinder, veel zal dit niet zijn. Het probleem is dus eigenlijk dat je er voor moet zorgen dat de klep in de hoogste stand staat wanneer je de veren etc. terug monteerd. En daar zijn die methode's dus wel degelijk voor nodig.

Edit: Hieronder de graden wanneer de kleppen op en sluiten. Duidelijk op te maken dat de kleppen open zijn wanneer de zuiger in het BDP is, en er dus inderdaad kans is dat de klep wat zakt bij demontage van de veren.

- Inlaat opent 44° voor BDP, sluit 86° na ODP.
- Uitlaat opent 84° voor ODP, sluit 46° na BDP.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.