pas maar op met je oliedruk !
veel voorkomend probleem met de oliedruk bij CIH 4 en 6 cilinder motoren:
overmatige slijtage van het overdruk ventiel.
deze zit gemonteerd in je oliepomp deksel.
onderzijde voertuig, voorkant blok. aluminium deksel.
met 6 m6 (sleutel 10) boutjes.
in het midden daarvan een grote bout. (sleutel 24 )
achter deze grote bout vind je het volgende..
( let wel op bij het losnemen zal je olie uit de oliepomp lopen ! )
de bout, functionerend als afsluitdop
veer, functionerend als tegendruk op:
kunstof propje, afsluiter overdruk ventiel.
juist het kunstofpropje is het probleem.
deze vervangen voor een stalen 14mm kogel,
verkrijgbaar bij de beter ijzerwaren winkel.
als extra kun je in de grote dop nog een moer m6 leggen,
zodat de veer dan extra ingedrukt wordt.
na montage niet direct het voertuig starten.. je oliepomp is immers leeg
vul deze eerst bij via de inbusbout aan de zijkant van je distributiehuis.
je oliepomp zit gemonteerd aan de onderzijde van het distributiehuis.
aan de bestuurderszijde halfweg het distributiehuis, zit een imbus bout
deze kan verschrikkelijk vast zitten, dus goed gereedschap gebruiken!
vervolgens middels de vrijgekomen opening een hoeveelheid olie toevoegen,
gelijk aan de hoeveelheid welke vrij gekomen is bij het openen van de oliepomp.
indien de imbus bout echt niet loswil, kun je ook bij vullen middels de ontstekingsas
ontsteking losnemen... bijvullen. ontsteking weer terug monteren... en opnieuw afstellen
uiteraard kan het ook een stervend sensortje zijn... maar bovenstaande is een kwaal van de cih motoren. (excl diesels)
ben er zelf mijn 2.4 cih door verloren.. helaas..