probleem oliedruk

09 juli 2015 18:27 #1 door StijnD
probleem oliedruk werd gestart door StijnD
beste,
sinds kort kan ik eindelijk op baan met mijn gtj 1972 :D
ik zit enkel met enkele probleempjes waar ik mij zorgen over maak.

1) na een lange rit als ik hem in de garage zet ( achterwaarts en lichte helling) loopt er soms koelvloeistof uit.
als hij eenmaal plat staat lijkt het peil wel nog ok te zijn

2) sinds vorige week al zeker 5x probleem gehad na starten geen oliedruk :s

zou iemand mij kunnen zeggen wat het probleem kan zijn en hoe dit op te lossen is ?
ik ben zelf nog maar net begonnen met avondschool automechanica en heb dus nog geen ervaring met dit soort problemen.
ik zou namelijk graag nog jaren plezier hebben van mijn gtj

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juli 2015 15:39 #2 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic probleem oliedruk
Zelf heb ik problemen ondervonden met de sensor. Het is een heel klein mechaniekje dat ingebouwd is met een variabele weerstand en een schakelaar. Dat kan zo maar roesten en dan heb je soms contact en soms niet, waardoor het lijkt alsof er oliedrukproblemen zijn.
In eerste instantie heb ik de sensor gerepareerd. Was wel een grappig klusje, maar daarna had ik instabiele oliedrukweergave doordat het sensormechaniek zo klein is en daardoor erg gevoelig voor corrosie. Uiteindelijk een nieuwe sensor gekocht, behoorlijk prijzig, maar daarna stabiele oliedrukweergave (en mooie waarden).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 juli 2015 17:07 #3 door flyd
Beantwoord door flyd in topic probleem oliedruk
Chek even of je radiator dop goed afsluit. Bij mij was de veerdruk niet zoveel meer waardoor rubber nietmeer goed afsloot.
Je hebt een open overstortbuisje boven op bij radiatordop. Als de gt schuin staatmet neus naarbeneden kan het zijn dat hij via overloopslang wat koelvloeistof weg laat lopen.

Gt andersom wegzetten 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juli 2015 16:51 #4 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic probleem oliedruk
pas maar op met je oliedruk !

veel voorkomend probleem met de oliedruk bij CIH 4 en 6 cilinder motoren:

overmatige slijtage van het overdruk ventiel.
deze zit gemonteerd in je oliepomp deksel.
onderzijde voertuig, voorkant blok. aluminium deksel.
met 6 m6 (sleutel 10) boutjes.
in het midden daarvan een grote bout. (sleutel 24 )

achter deze grote bout vind je het volgende..
( let wel op bij het losnemen zal je olie uit de oliepomp lopen ! )

de bout, functionerend als afsluitdop
veer, functionerend als tegendruk op:
kunstof propje, afsluiter overdruk ventiel.

juist het kunstofpropje is het probleem.

deze vervangen voor een stalen 14mm kogel,
verkrijgbaar bij de beter ijzerwaren winkel.

als extra kun je in de grote dop nog een moer m6 leggen,
zodat de veer dan extra ingedrukt wordt.

na montage niet direct het voertuig starten.. je oliepomp is immers leeg

vul deze eerst bij via de inbusbout aan de zijkant van je distributiehuis.
je oliepomp zit gemonteerd aan de onderzijde van het distributiehuis.
aan de bestuurderszijde halfweg het distributiehuis, zit een imbus bout
deze kan verschrikkelijk vast zitten, dus goed gereedschap gebruiken!

vervolgens middels de vrijgekomen opening een hoeveelheid olie toevoegen,
gelijk aan de hoeveelheid welke vrij gekomen is bij het openen van de oliepomp.

indien de imbus bout echt niet loswil, kun je ook bij vullen middels de ontstekingsas

ontsteking losnemen... bijvullen. ontsteking weer terug monteren... en opnieuw afstellen :(


uiteraard kan het ook een stervend sensortje zijn... maar bovenstaande is een kwaal van de cih motoren. (excl diesels)

ben er zelf mijn 2.4 cih door verloren.. helaas..

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 juli 2015 16:53 #5 door Ghanz

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juli 2015 19:39 #6 door StijnD
Beantwoord door StijnD in topic probleem oliedruk
beste allen,

alvast bedank voor deze vele tips.
waterpomp heb ik echter net vervangen. ( deze met de vele problemen,.. 2 bouten moeten uitboren)

zou iemand weten waar ik relatief snel in in de buurt van kortrijk een nieuwe radiatordop kan vinden?

Voor de oliedruk heb ik de bout van de oliepomp eens losgedaan en wat uitgekuist. hopelijk raak ik hiermee al een stuk verder zonder al te grote kosten.

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juli 2015 16:32 #7 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic probleem oliedruk
mogelijk vind je dergelijke dop bij een automaterialen zaak wel

is niet specifiek een GT onderdeel. dergelijke radiatoren werden vroeger altijd uitgevoerd
met dergelijke dop

pas je wel op met je olie pomp..?

uitkuizen..? schoonmaken?
vervang dat kogeltje maar...
en olie bijvullen he !

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.