niet stationair blijven lopen motor

05 okt 2008 00:24 #1 door huijzer22
niet stationair blijven lopen motor werd gestart door huijzer22
tips gevraagd:

om mijn gt op tijd af te krijgen voor de keuring bij de rdw moet ik nu naast mijn remprobleem hetvolgende probleem ook op zien te lossen.

zodra ik het gas loslaat slaat de motor af, maw hij wil niet meer stationair lopen. het is zelfs zo wanneer ik rem om mijn remmen te testen dat dan de motor al gelijk afslaat.

Ik heb de carburateur (solex) gereinigd en alle sproeiers en kanalen doorgespoten met lucht. de pakking is nog goed.
de elektriche choke werkt goed (gemeten en gezien).
het toerental heb ik al fors verhoogd naar 1400 rpm, hij blijft nu wel lopen maar een lager toerental is niet haalbaar. het lijkt ook alsof het blok wat onrustiger loopt.

afstellen van de ontsteking heb ik op gevoel gedaan aangezien ik geen merkteken (meer) heb op de poeli voor de stroboscoop .
kleppen zijn warm op 0.3 mm gezet.


jack: :(:(:(:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2008 09:19 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic niet stationair blijven lopen motor
Jack,
de meest voor de hand liggende oorzaak is een vacuum probleem. Zijn alle leidingen van en naar de carb goed aangesloten en trekken ze geen valse lucht als gevolg van scheuren, losse aansluitingen?
Kijk ook eens naar de checkvalve welke zich in de brakebooster leiding bevindt. Zit hij niet per ongeluk verkeerd gemonteerd (pijltje moet naar de carb wijzen wit uiteinde aan de brake boosterzijde)
Als alle leidingen goed zijn en de checkvalve is in orde dan kan je de volgende controle uitvoeren of de brake booster zelf nog goed is:

Haal de brake booster leiding los en plug deze af. Start de motor. Als deze nu niet afslaat als je op je remt trapt is het waarschijnlijk de brake booster.

Andere test.
Motor af, rempedaal een paar keer pompend intrappen en ingetrapt houden. Start de motor, hou je voet op het rempedaal. Zakt het rempedaal verder weg dan werkt de brake booster waarschijnlijk goed. Gebeurt dit niet dan is er zeer waarschijnlijk een probleem in het vacuumsysteem (oplossing zie boven).

Stel dat de brake booster kapot is, dan zou dit ook wel eens de oorzaak kunnen zijn van je remproblemen.
Succes Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2008 10:34 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic niet stationair blijven lopen motor
De opmerkingen en tips van Patrick zijn helemaal op zijn plaats voor jouw probleem.
Wat is het remprobleem eigenijk?
Succes ermee.

edit: Ben er al achter, remprobleem staat in een ander topic zag ik...:dork:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2008 11:37 #4 door huijzer22
Beantwoord door huijzer22 in topic niet stationair blijven lopen motor
Duidelijk verhaal, ga straks gelijk wat testen.

de leidingen zijn allemaal wel nieuw en zitten met slangeklemmen vast. ik zal voor de zekerheid testen op lekkage.

bedankt voor de vlotte reactie !!!!!!!!!!!:):)

jack

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2008 12:00 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic niet stationair blijven lopen motor

Origineel gepost door huijzer22

bedankt voor de vlotte reactie !!!!!!!!!!!:):)

jack

Daar staan wij om bekend...:sniffle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 okt 2008 22:38 #6 door huijzer22
Beantwoord door huijzer22 in topic niet stationair blijven lopen motor
nou effe wat dingen getest:

alle nieuwe slangen nagelopen en opnieuw vastgezet.

vacuum slang naar ontsteking getest, neemt de grondplaat mooi soepel mee en blijft bij vacuum ook staan.
vacuumklep getest en deze sluit ook nog goed af.

bij motor uit en een paar keer pompen en daarna starten kan ik voelen dat het pedaal nog iets zakt.

volgens mij zouden dan alle bovenstaande zaken goed moeten zijn.

bij ongeveer 1400 rpm blijft de motor lopen, wel wat onregelmatiger als dat hij heeft gedaan, lager zetten resulteert gelijk in afslaan.


zodra ik goed gas geef en het pedaal loslaat slaat het toerental gelijk naar 0 en als ik geluk heb blijft de motor draaien op de 1400 rpm.

kan er ook wat met de carburateur zijn ondanks dat ik alles met lucht heb doorgeblazen ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2008 08:21 #7 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic niet stationair blijven lopen motor
Jack,
het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat er dan toch iets is met de carburateur.
Choke problemen, verstopte nozzles?
Meer waarschijnlijk is er iets met de membranen, als ik jou was zou ik een revisiesetje kopen voor de carburateur. Kosten ong. € 40. Maakt een dag en nacht verschil.
Leveranciers de bekende adressen: Suselbeek, Splendid, Opel GT Source en natuurlijk op ebay.de.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2008 12:33 #8 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic niet stationair blijven lopen motor

afstellen van de ontsteking heb ik op gevoel gedaan aangezien ik geen merkteken (meer) heb op de poeli voor de stroboscoop .
klepp

Hey Jack,

Het merkteken voor de stroboscoop is niet op de poelie voor een 1900 motor (dat is wel het geval voor de 1100) maar wel op het vliegwiel, opening in koppelingbehuizing onder de in/uitlaat spruitstukken.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2008 12:40 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic niet stationair blijven lopen motor
Precies! In het koppelingshuis zit een naald, in het vliegwiel zit een kogel geperst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2008 19:55 #10 door huijzer22
Beantwoord door huijzer22 in topic niet stationair blijven lopen motor
Da's een wereld van verschil. ik heb nou al aardig wat handboeken gelezen maar dat van de ontsteking op een andere plaats dus niet.
ga ook daar weer na kijken.

wat de weber carb. aangaat weet iemand zo welk type als vervanging gebruikt kan worden ??

14 oktober moet alles werken aangezien ik dan voor het eerst de weg op kan met een eendagskenteken !!

dus ik heb nog wat te doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2008 22:14 #11 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic niet stationair blijven lopen motor
Ik heb antwoord gegeven in dit topic wat de Weber aangaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 okt 2008 09:59 #12 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic niet stationair blijven lopen motor
Jack, het heeft geen zin om je carb te proberen regelen (laat staan vervangen) voor je 100% zeker bent dat :

- de ontsteking in orde is (contactpunten, condensator, delco, kabels, bougies, ontstekingstijdstip en dwell, vervroegingsmechanisme)
- de luchtfilter schoon is
- de benzinepomp goed werkt
- de kleppen goed afgesteld zijn
- de vacuum niet lekt (de carb kan oo voor valse lucht zorgen indien te veel speling op de assen van de smoorkleppen)
- de carb zelf OK is (membraan OK?)

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 okt 2008 21:03 #13 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic niet stationair blijven lopen motor

Origineel gepost door BelgianGT
Jack, het heeft geen zin om je carb te proberen regelen (laat staan vervangen) voor je 100% zeker bent dat :

- de ontsteking in orde is (contactpunten, condensator, delco, kabels, bougies, ontstekingstijdstip en dwell, vervroegingsmechanisme)
- de luchtfilter schoon is
- de benzinepomp goed werkt
- de kleppen goed afgesteld zijn
- de vacuum niet lekt (de carb kan ook voor valse lucht zorgen indien te veel speling op de assen van de smoorkleppen)
- de carb zelf OK is (membraan OK?)

Greetz,
Philippe.

en als de inlaat spruitstuk aan de kop niet lekt!!!!!!!!!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 okt 2008 09:47 #14 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic niet stationair blijven lopen motor

en als de inlaat spruitstuk aan de kop niet lekt!!!!!!!!!!!!

Inderdaad :thumbup:

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 okt 2008 21:44 #15 door huijzer22
Beantwoord door huijzer22 in topic niet stationair blijven lopen motor
Ik ben eruit !!!!!!!!!,,

het was inderdaad een vacuum probleem.

De voet van de carburateur was niet meer 100% vlak door waarschijnlijk te vast draaien van de m8 bouten.
de kier nog geen 0,8 mm.

heb alles gevlakt en een nieuwe pakking geknipt. hij loopt weer als een zonnetje.

bedankt voor de reacties.

jack:rolleyes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 okt 2008 10:14 #16 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic niet stationair blijven lopen motor
Nou mooi!
Weer wat wijzer geworden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.