Warme start

13 okt 2008 19:42 #1 door Pecje
Warme start werd gestart door Pecje
Ondanks dat ik al van alles aangepast heb (hitteschild, benzineleiding verleggen zodat deze niet zo warm wordt, massakabel motor schoongemaakt, nieuwe startmotor, electrische ontsteking, ontsteking afgesteld, nieuwe voltregelaar, nieuwe accu etc) ben ik nog steeds niet tevreden over de wijze waarop de GT start als hij warm staat.
Het duurt toch altijd eventje voordat hij wil starten (enkele seconden) waarbij dit gepaard gaat met het uitbraken van blauwige rook. Verder rijdt hij perfect en gelijkmatig en start hij direct als de motor koud is. De motor is een 2.0s en loopt op Euro Loodvrij.
Zou het misschien kunnen liggen aan de benzine of aan de bougies?
De bougies die er momenteel inzitten zijn Bosch Super Plus WR 8B +20. Zie foto, ze vertonen een roodachtige afzetting.
Is er misschien iemand met goede raad??


"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 okt 2008 20:23 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Warme start
S motor is een hoog compressie motor en moet eigenlijk op 98 RON lopen en niet op euro 95 [95 RON]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

13 okt 2008 20:29 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Warme start

Origineel gepost door 2 Fast 4 U
S motor is een hoog compressie motor en moet eigenlijk op 98 RON lopen en niet op euro 95 [95 RON]

Volgens de vorige eigenaar zou motor geschikt zijn gemaakt voor Euro loodvrij. Dus heb ik er sinds de aankoop maar Euro 95 ingegooid.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 12:09 #4 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Warme start
Hoy Pecje,

Tegenwoordig zijn alle benzines loodvrij. Het klopt inderdaad dat een S motor RON98 beter slikt dan RON95 zoals 2fast4u reeds schreef. Dat de motor geschikt gemaakt is voor loodvrij (waarschijnlijk harde klepzittingen) zal daar niets aan veranderen.

Is de carb een Solex? Indien ja zal je ermee moeten leven, problemen bij warme start zijn inderdaad DE ziekte van deze carbs, ondanks alle mogelijke aanpassingen. :sniffle:

Mogelijke oplossing is : switch naar Weber carb, dat verbetert de zaak wat, maar het is ook geen wondermiddel _O-

Ik spreek uit ervaring, misschien weet iemand op dit forum wel beter :question:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 19:17 #5 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Warme start

Origineel gepost door BelgianGT
Hoy Pecje,

Tegenwoordig zijn alle benzines loodvrij. Het klopt inderdaad dat een S motor RON98 beter slikt dan RON95 zoals 2fast4u reeds schreef. Dat de motor geschikt gemaakt is voor loodvrij (waarschijnlijk harde klepzittingen) zal daar niets aan veranderen.

Zal er vanaf heden RON95 ingooien

Is de carb een Solex? Yep
Mogelijke oplossing is : switch naar Weber carb, dat verbetert de zaak wat, maar het is ook geen wondermiddel _O- No way, ik tracht alles zoveel mogelijk origineel te houden

Ik spreek uit ervaring, misschien weet iemand op dit forum wel beter :question:

Greetz,
Philippe.

Maar kan iemand me nu vertellen welke bougies het beste zijn en of degene die er nu inzitten voldoen en of zij niet de oorzaak zouden kunnen zijn van het relatief slecht starten bij een warme motor :question::fake sniffle:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 okt 2008 20:16 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Warme start
Naar een automaterialenzaak gaan en vragen naar bougie's voor de 2.0 S, als ze vragen uit wat voor een auto zeg maar een "B" Ascona uit 79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 okt 2008 09:36 #7 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Warme start


Zal er vanaf heden RON95 ingooien

Hoy Pecje,

Je bedoelt RON98 zeker? :spin:

Wat ook enig soelaas kan brengen is eens je carb goed onder handen nemen, dat is eens goed (laten) reinigen in een ultrasonenbad en dan alle dichtingen en membranen vervangen. Je vindt zo een dichtingenkit bij Splendid Parts.

www.splendidparts.de...howimg&iid=191&zps=9

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 okt 2008 09:55 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Warme start

Origineel gepost door BelgianGT


Zal er vanaf heden RON95 ingooien

Hoy Pecje,

Je bedoelt RON98 zeker? :spin:

Sorry, type-foutje natuurlijk bedoel ik RON 98

Wat ook enig soelaas kan brengen is eens je carb goed onder handen nemen, dat is eens goed (laten) reinigen in een ultrasonenbad en dan alle dichtingen en membranen vervangen. Je vindt zo een dichtingenkit bij Splendid Parts.

www.splendidparts.de...howimg&iid=191&zps=9
Heb ik al gedaan, carburator is volledig gereviseerd en werkt best wel uitstekend



Greetz,
Philippe.


"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 okt 2008 20:58 #9 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Warme start
vraagje, heb jij onder de carb, tussen het spruitstuk en de warmte isolator, dat alluminium plaat nog zitten??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 okt 2008 21:29 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Warme start

Origineel gepost door 2 Fast 4 U
vraagje, heb jij onder de carb, tussen het spruitstuk en de warmte isolator, dat alluminium plaat nog zitten??

Bedoel je het hitteschild?, ja dat zit er tussen en ook de juiste (door OGTS) voorgeschreven pakkingen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 okt 2008 20:16 #11 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Warme start

Origineel gepost door Pecje

Origineel gepost door 2 Fast 4 U
vraagje, heb jij onder de carb, tussen het spruitstuk en de warmte isolator, dat alluminium plaat nog zitten??

Bedoel je het hitteschild?, ja dat zit er tussen en ook de juiste (door OGTS) voorgeschreven pakkingen.

Ja, daar kon het ook aan liggen als je 'm niet had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 okt 2008 21:42 #12 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic Warme start
Hoi Pecje,

Hoe staat het met de choke?

Als ik het mij goed kan herinneren met mijn eigen solex ging de choke bij starten aan of de motor warm of koud was maakte niet uit.

Bij en warme motor kan ik mij voorstellen dat dit niet nodig is en zeker ook kan zorgen voor een veel te rijk mengsel.
Wat als gevolg heeft slecht starten en rook uit de uitlaat.

Als de choke dan snel weer uitgaat omdat de motor tenslotte al warm is loopt deze weer als een zonnetje en blijft het 'probleem' beperkt tot het moment van starten.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groeten,

Allard.

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 okt 2008 22:09 #13 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Warme start

Origineel gepost door a.smids
Hoi Pecje,

Hoe staat het met de choke?

Als ik het mij goed kan herinneren met mijn eigen solex ging de choke bij starten aan of de motor warm of koud was maakte niet uit.

Groeten,

Allard.

Voor zover ik weet werkt de choke goed. Ik heb de werking nog gecontroleerd toen ik de carburateur helemaal heb schoongemaakt en voorzien heb van nieuwe onderdelen.
Als ik zo jouw verhaal lees heb je het over een electrische choke. Mijn Solex heeft een automatische choke waarin zich een bi-metaal bevindt. Open en dicht wordt gestuurd door de temperatuur van het koelwater. Dit werkt zover ik kan zien zoals het hoort te zijn . Als de auto koud is trap ik eerst het gaspedaal helemaal in (choke gaat volledig open staan), vervolgens laat ik het gaspedaal los en start ik de motor zonder problemen. Als de motor warm is staat de choke dus al geheel of gedeeltelijk open. In dit geval moet ik het gaspedaal ingetrapt houden tijdens het starten van de motor.
Deze wijze van starten staat beschreven in de handleiding die bij de auto hoort.
Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.