US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?

16 sept 2016 19:24 #1 door Gert
Heeft een originele US GT 1.9 S motor altijd hydraulische klepstoters?

'71 US Opel GT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 sept 2016 19:35 #2 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
Volgens mij niet hoor pas va 1971 geloof ik...

gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 sept 2016 23:36 #3 door Gert
Beantwoord door Gert in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
Sorry, ik stel de vraag verkeerd. Heeft een '71 US GT met originele 1.9 S motor hydraulische klepstoters? Hoe kan ik dit achterhalen?

'71 US Opel GT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2016 00:16 - 17 sept 2016 00:17 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
een 71er GT hoort geen hydraulische kleppenstoters te hebben
ze kunnen echter wel uitgewisseld zijn voor de vaste versie
de enige manier om erachter te komen is het kleppendeksel te verwijderen en te controleren wat voor stoters er zijn gemonteerd
let op het verschil is erg klein in "rusttoestand" dus zonder oliedruk
bijgaand een geleende foto van de twee exemplaren
waarom wil je dit eigenlijk weten?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2016 08:49 - 17 sept 2016 08:50 #5 door Gert
Beantwoord door Gert in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
Ik wil kleppen stellen en nu vraag ik mij af op welke manier dit moet. Als ik het goed heb begrepen is dit met warme draaiende motor in het geval van hydraulische klepstoters of warme stilstaande motor in het geval van vaste klepstoters? Mijn GT is van 1971 en is een US uitvoering.

'71 US Opel GT
Deze gebruikers zeggen dank u: GTon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2016 09:02 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
hydraulische hoeven niet gesteld te worden, dat is het voordeel van dit systeem
vaste dienen inderdaad warm gesteld te worden
houdt in dat je in ieder geval het kleppendeksel moet verwijderen
fijn werkje als je motor warm is
dikwijls wordt er dan van een oude (stalen) deksel een spatplaat gemaakt zodat je de motor kunt laten lopen zonder afscherming

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2016 17:21 #7 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
De laatste keer kleppen stellen heb ik maar met (warme) stilstaande motor gedaan.
Kost wel wat meer tijd, want is erg onhandig bij dit type klepstoters, maar de klepspeling is dan veel beter in te stellen.
En vooral: het is een stuk stiller, het stinkt veel minder (uitlaatgassen in de werkplaats en hete olie op het uitlaatspruitstuk), je hoeft de motor daarna niet weer terug te zetten op tijd, geen kans dat de vingertjes ertussen komen, het kost je geen voelmaat.
Ik zal het nooit meer proberen bij een draaiende motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2016 18:09 #8 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
Gewoon draaiend stellen' Motor zo langzaam mogelijk stationair laten lopen en met 3.0 voelermaat netjes-
afstellen (voelermaat moet stroef er onder door gaan motor loopt dan daarna perfect!
Als er hydraulische stoters in zitten staat er op het motorblok 19SH ipv 19S

gr

Han
Deze gebruikers zeggen dank u: Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2016 18:12 #9 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
PS als het hydraulische stoters zijn zitten er kleine gaatjes aan de zijkant vd stoter...
Dus bovenstaande afbeelding is links hydraulisch en rechts niet
Deze gebruikers zeggen dank u: Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 sept 2016 18:42 #10 door Jos
Beantwoord door Jos in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
klopt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 sept 2016 17:34 #11 door Gert
Beantwoord door Gert in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
Bedankt voor de antwoorden. Hoe moet je de bouten aandraaien bij hydraulische stoters? Gewoon vast?

'71 US Opel GT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 sept 2016 18:21 #12 door Mischa
Beantwoord door Mischa in topic US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
Ik doe het zelf met draaiende motor.
kleppen iets los draaien tot je ze hoort tikken daarna aan draaien tot je ze niet meer hoor tikken dit doe je bij alle kleppen.
daarna draai je de kleppen met draaiende motor nog driekwart vast schrik niet want de motor zal even slecht lopen maar zal zich gelijk weer herstellen.

Als je dit goed gedaan hebt loopt je motor weer netjes
Deze gebruikers zeggen dank u: Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 nov 2016 08:59 #13 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Re:US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
Dus als je 1 of meer klepjes hoort tikken heb je 9 van de 10 geen hydraulische stoters.

Sent from my XT1052 using Tapatalk

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 nov 2016 10:49 #14 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Re:US GT 1.9 S altijd hydraulische stoters?
Hydraulische klepstoters kunnen ook tikken,
er is altijd wel wat slijtage

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.