Kleppendeksel slang

04 feb 2017 17:12 #1 door Gert
Kleppendeksel slang werd gestart door Gert
Waar gaat de dunne slang vanaf het kleppendeksel naar toe?


'71 US Opel GT
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 feb 2017 17:39 - 04 feb 2017 17:41 #2 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Kleppendeksel slang
Lees bijgaand artikel maar eens.
"Vacuum system: Where do the hoses go ? "
dl.dropboxuserconten...ngineTuningNotes.pdf

Vacuüm aansluiting inlaatspruitstuk

"I am green and it'll do fine"
Deze gebruikers zeggen dank u: Gert, opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2017 10:26 #3 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Kleppendeksel slang
Na mijn restauratie liep de GT minder goed dan voorheen.
De motor (2.0s) liep onregelmatig bij stationair toerental, precies of ie af en toe een halve toer oversloeg...
Na wat gelezen te hebben ging ik op zoek naar een vacuumlek.
Wanneer ik dit slangetje afstopte met mijn duim liep de motor als een naaimachientje.
Nu vraag ik mij af of dit slangetje geen 'valse lucht' (vacuumverlies) kan veroorzaken ?
Het volume in het kleppendeksel is toch veel te groot om voldoende vacuum te creëren ?
Ik merk een verbetering van prestatie en stationair toerental wanneer dit slangetje afgestopt wordt.
Toen Ik mijn GT kocht was zelfs de vacuumvervroeging afgestop, deze heb ik nu wel aangesloten.
De grote slang op het kleppendeksel wordt afgenomen op de luchtfilter, dus daar is er weer geen probleem, waarom dan nog dat kleine slangetje op het kleppendeksel ?
Groeten,
Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2017 12:46 #4 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
De ruimte boven de kleppen moet geventileerd worden omdat hier de bezinedampen naar toe trekken.
Voor ventilatie is afvoer nodig (naar de carburateur zodat de benzinedamp verbrandt) en aanvoer (gefilterd vanuit het filterhuis).
De lucht in het kleine slangetjes wordt dus alleen omgeleid om dampen uit de olie op te pikken. Dit zou geen invloed mogen hebben op het goed lopen van de motor, dus ik vermoed dat er iets anders aan de hand is met de motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2017 15:48 #5 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic Kleppendeksel slang
Motor aan zetten, met remreiniger op carburateur, slangen enz spuiten, gaat motor anders lopen heb je een vacuüm lekkage

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 apr 2017 17:51 #6 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Kleppendeksel slang
Bedankt voor de reactie,
De motor loopt beter nadat 'de kleine slang' naar het kleppendeksel werd afgestopt... vreemd...
Beide slangen creëren toch onderdruk in het kleppendeksel (lees ze zuigen de dampen weg).
Alleen, verlies van onderdruk in het inlaatspruitstuk kan toch niet goed zijn ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 07:57 #7 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
De onderdruk in het inlaatspruitstuk wordt veroorzaakt door het ronddraaien van de motor. Nooit oorzaak en gevolg verwarren :)
Er ontstaat idd een beetje onderdruk onder het kleppendeksel omdat de gassen weggezogen worden onder het kleppendeksel.
Door de toevoerlucht te stoppen (t dunne slangetje dicht te drukken) stopt de ventilatie van het carter en wordt de onderdruk boven de carterolie maximaal. De afvoer van foute gassen uit de olie is dan dus minimaal. Misschien verstoren de gassen de mengselverhouding?

Ik heb ook een auto met een dieselmotor. Die heeft alleen een dikke afvoerslang. Loopt als een zonnetje. Misschien heeft de 2.0 motor standaard ook geen toevoerslangetje?
Ik raad je wel aan om dan ook de aansluiting van het slangetje op het filter dicht te zetten, anders komt daar ongefilterde lucht binnen.

Trouwens, ik lees je eerste post nogmaals en zie dat je de grote slang hebt aangesloten op het luchtfilter.
Bij mij is het andersom: de grote slang leidt van het kleppendeksel naar de carburateur, de kleine slang van het filter naar het kleppendeksel.
Om het kleine slangetje te kunnen aansluiten op het luchtfilter, is daar een hoes in de vorm van een stuk slang overheen geschoven.
De afvoer naar de carburateur moet ook groter zijn dan de toevoer, want daar wordt vervuilde licht meegezogen, dus zou een dun slangetje gemakkelijk kunnen dichtslibben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 09:06 #8 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Kleppendeksel slang
Ik verwar niks hoor Rob ;-),
Onderdruk ontstaat door aanzuiging van gasmengsel.
Ik heb enkele foto's genomen ter verduidelijking.




Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 09:35 #9 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
Ik heb zelf een solex carburateuren en kan het niet helemaal goed zien op de foto, maar ik zie volgens mij de dunne slang onderaan de carburateur, bijna op het inlaatspruitstuk zitten. Dat is fout. Zo trekt de carburateur valse lucht, dus bij dichtdrukken loopt de motor beter.
Op die plek hoort de onderdrukslang naar de vacuumvervroeging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 09:45 #10 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
Herstel: de onderdrukslang voor de vacuum vervroeging moet op de carburateur.
Het onderste kleine aansluitpunt wordt niet gebruikt, dus gewoon stukje slang met een stop.
De carterventialtietoevoerslang aansluiten op het luchtfilter (na het filter). Is die aansluiting er niet op de Weber, dan gewoon de toevoer naar het kleppendeksel ook dichten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 10:11 #11 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Kleppendeksel slang
klopt

vacuüm vervroeging ontsteking hoort boven de smoorklep te zitten
afzuiging van de carterdampen onder de smoorklep (is overigens geen onderdruk!)
dat is de reden dat de motor beroerd loopt
er hoort op het inlaatspruitstuk aan de motorzijde onder de carburateur een aansluiting te zitten voor de kleine slang

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 11:44 #12 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
Daar zit ie volgens mij op de foto en dat is fout.
De kleine slang hoort schone lucht aan te voeren, anders heeft hij geen functie, kan je hem beter dichtzetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 17:34 #13 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Kleppendeksel slang
Dus op de 3e foto klopt het toch volgens jullie uitleg ?
bovenste aansluiting carburator -> vervroeging
inlaatspruitstuk -> kleppendeksel (kleine slang)
Luchtfilter (elleboogje in wit plastiek) -> kleppendeksel (dikke slang)
Ik ben even het noorden kwijt vrees ik...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 19:35 #14 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
Dus niet, zo heb je valse lucht.
Even goed nalezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 21:05 - 26 apr 2017 21:14 #15 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Kleppendeksel slang
De dikke gaat naar het luchtfilter
De dunne gaat naar de aansluiting die zich onder de rembekrachtigerslang bevindt aan de voorkant van het inlaatspruitstuk
De slang van de vervroeger gaat naar de aansluiting in het midden van de carburateur. Zie bijgevoegde foto.

Nice car by the way :thumbup:

"I am green and it'll do fine"
Bijlagen:
Deze gebruikers zeggen dank u: fredje1978

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 apr 2017 21:15 #16 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Kleppendeksel slang

RobGT schreef : Dus niet, zo heb je valse lucht.
Even goed nalezen.

Done...
Na de uitleg van Pecje: jij of ik ? ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 apr 2017 07:50 #17 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
Ik ben wel benieuwd of de motor nu goed loopt als de slangen aangesloten worden zoals pecje zegt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 apr 2017 21:14 #18 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Kleppendeksel slang
Ik zeg niks. Ik haal mijn info ook maar van het internet :)
Rij zelf trouwens al 10 jaar met mijn slangen op deze wijze aangesloten. Geen centje pijn.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2017 09:56 #19 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
Ik rij ook al ruim 10 jaar met de slangen zoals ik heb aangegeven (en zo had mijn voorganger ze ook aangesloten), maar met een originele solex carburateur, waardoor ik twee aansluitingen heb voor dikke slangen.

Ik heb in totaal drie aansluitingen voor de twee slangen van het kleppendeksel:
- dik op deksel van filterhuis (hierop is de dunne slang met een overloopstukje aangesloten)
- dik op de adapter van de lichtfilter slang (hierop is de dikke slang aangesloten)
- dun, onder de onderdrukslang voor de remkrachtversterker (deze is afgedopt)
Doordat er maar een beperkte onderdruk wordt opgebouwd tussen de luchttoevoer naar het kleppendeksel en de luchtafvoer van het kleppendeksel is de ventilatie van het kleppendeksel beperkt.

Ik weet niet hoe dit af fabriek is, want misschien heeft een voorganger de boel wel veranderd, maar het is logisch dat de motor valse lucht trekt via het kleppendeksel als je de dunne slang onderaan op het inlaatspruitstuk monteert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 apr 2017 15:18 #20 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
PS kijk ook even naar de foto bij de post van gisteren door Gert bij de thread "1971 Opel GT" hoe die het met de Weber heeft opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.