Kleppendeksel slang

30 apr 2017 19:14 - 30 apr 2017 19:35 #21 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Kleppendeksel slang
@RobGT: Heb jij geen Solex voor de US markt?. Twee dikke aansluitingen voor dikke slangen heeft een "normale" EU Solex voor zover ik weet niet.
Solex carbs voor de US markt hadden een extra aansluiting voor het koolfilter. Ook hadden ze daar te maken met het zgn EGR en AIR systeem om te kunnen voldoen aan de strenge milieuwetgeving.
Lees deze oude Forumdiscussie eens, misschien dat dit wat meer duidelijkheid geeft.
www.opelgtforum.nl/f...n-kleppendeksel.html

Toevallig is het onlangs ook nog ter sprake gekomen op het Amerikaanse Forum.
Lees deze thread maar eens: www.opelgt.com/forum...ent-connections.html
En ihb de post van "The Scifi Guy"

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 mei 2017 10:57 #22 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
Het zijn wel uitgebreide discussies die over de slangen gaan. 8)7
Als je die allemaal leest, dan krijg je de neiging om of alle slangen maar af te doppen óf allemaal met elkaar te verbinden via T-stukjes. :lol:
Door al het geknutsel met afvoer van benzinedampen, koolstoffilters enz. ontstaan weer nieuwe varianten.

Met een auto van ruim 45 jaar oud, weet je natuurlijk nooit zeker wat origineel is en wat niet meer, maar bij mijn auto komt alle techniek uit dezelfde motorruimte. Ik heb daar niets in gemixt. Ook alles aangesloten zoals het zat.
Ik heb bovenop de solex-carburateur maar één aansluiting voor een dikke slang.

In de discussies zie ik wel steeds terugkomen dat de kleine slang onder de carburateur wordt aangesloten, maar als je dan de grote aansluit op het filter, heb je volgens mij een ongecontroleerde luchtstroom van het filterhuis naar de inlaat van de motor, dus valse lucht.
Mijn motor loopt als een zonnetje. Misschien ga ik bij wijze van proef de slangen nog eens anders aansluiten (klein onder de carburateur, groot boven de carburateur en de aansluiting op het deksel van het filterhuis afdoppen), maar daar zie ik nu geen noodzaak toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 mei 2017 18:38 #23 door fredje1978
Beantwoord door fredje1978 in topic Kleppendeksel slang
Deze vond ik op het web...
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 mei 2017 19:25 #24 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic Kleppendeksel slang
Zo is het Rob' Grote aansluiting beneden de carburateur op het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger' De dunne aan sluiting daaronder naar het-
-kleppendeksel voorraan en de dikke slang van het klepdeksel naar het luchtfilter en anders niet!

Alles wat dan nog open is aan gaten enz afdoppen want dat klopt dan niet! (eigenlijk heel simpel)


Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 mei 2017 19:31 - 03 mei 2017 19:31 #25 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Kleppendeksel slang
En waar laat je dan de dunne slang van de vervroeger?

@Rob: ga zelf (als ik de motor terug in elkaar heb geknutseld) ook eens jouw manier van aansluiten proberen. Wie loopt de motor dan wel beter dan dat hij ooit gelopen heeft (als ik hem tenminste terug aan de praat krijg)

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 mei 2017 15:58 #26 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
Zie hierboven de 3e foto van fredje78 op 26 april.
Ook bij de solex zit de aansluiting van de vacuumvervroeging aan de zijkant halverwege de carburateur.
Bij de solex direct boven de luchtstelschroef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2017 20:17 - 07 mei 2017 20:18 #27 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Kleppendeksel slang
Nog een laatste om het af te leren ;)
"Valve Cover Hoses are simply pressed in to the ports on the valve cover.
(There is NO PCV valve used)
Thicker hose goes to metal “cap” on top of carburetor
Thinner hose , goes to thin vacuum port on intake manifold
(on 1968-1972 manifolds it’s below a thick brake booster hose)
(on 1973-1974 manifolds, it’s on the engine side of carburetor)
"

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2017 13:23 - 14 mei 2017 13:25 #28 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Kleppendeksel slang
Nou Pecje, ik heb het gedaan!
De aansluiting op de filterhuisdeksel afgedopt, dun slangetje gekocht en die aangesloten onder de onderdrukslang van de rembekrachtiging en de ander kant op het kleppendeksel.
Motortje loopt nog steeds als een naaimachientje, dus op deze manier trek je geen valse lucht via het kleppendeksel zoals ik eerder verwachtte.
Mijn conclusie: het maakt niet uit waar je de dunne slang op aansluit, feitelijk is ie gewoon niet echt nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 mei 2017 20:03 #29 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Kleppendeksel slang
:thumbup: :lol:
Heb ondertussen mijn GT ook weer aan de praat gekregen na zijn open hart operatie. Heb de slangen op "mijn" manier aangesloten en ook even getest zonder (dus met afdoppen). Ik merk eerlijk gezegd ook weinig verschil. Misschien dat het pas zijn werking doet als je het gas eens diep intrapt en de 2de trap in de carburateur open gaat. Ben dat echter vergeten te testen en laat het maar zo, dus slangetje naar het pijpje onder de onderdrukslang van de rembekrachtiger. Ben al lang blij dat mijn GT weer rijdt.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.