Lekke koppakking?

16 apr 2017 21:01 #21 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Idd is M7, had ik ondertussen ook al uitgevogeld. Maar dat is nog niet zo'n gangbare maat blijkt, zeker niet als de sterkte minimaal 10.9 moet zijn.
Lengtes zijn M7x20, M7x40 (waarvan 20 mm draad) en M7x70 (idem 20 mm draad).
Ik ga het echt niet meer avonturen om de oude bouten te gebruiken.. Die ene die brak was toch ook van de juiste sterkte. Denk dat ze verzwakt zijn na vele jaren warm worden.
Ga volgende week wel eens op jacht bij de plaatselijke automaterialenboer. Moet toch weer wachten tot mijn bestelling met nieuwe pakkingen weer binnen is. :angry:
Of iemand moet een adresje weten waar ik ze allemaal tegelijk kan bestellen. Op de Duitse Ebay kom ik ze wel tegen, maar bij verschillende leveranciers.
Ik had zo gehoopt om dit weekend het zaakje weer grotendeels in elkaar te zetten.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 apr 2017 23:52 #22 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Lekke koppakking?
Ik denk dat ik ze bij mij wel kan regelen voor je.
Stuur maar een bericht wat je precies nodig hebt.
Ga ik er voor je achteraan en stuur ik ze je wel toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2017 09:51 #23 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Lekke koppakking?
zal moeilijk worden die treksterkte te krijgen
normaal is enkel 8.8 in de handel
zou in principe voor zo'n klus voldoende moeten zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2017 10:04 #24 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Lekke koppakking?
Ik zou maar even doorzoeken naar 10.9.
Die is 25% sterker dan de 8.8. Waarschijnlijk merk je het verschil nog niet bij het aandraaien op het juiste moment, maar pas na een stevige rit en heb je weer een lekke koppakking te pakken.
Vergeet niet dat de trekspanning door het aandraaien grotendeels aanwezig blijft (anders zou de pakking direct lekken), maar door het rijden (explosiekrachten) en de uitzetting door de warmte (aluminium zet meer uit dan staal) wordt de spanning veel hoger.
Dus het rijdt wel als je 8.8 gebruikt, maar met 10.9 kan je doorrijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 apr 2017 10:59 #25 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Heren,
ik denk toch dat ik ga voor nieuwe bouten met minimaal 10.9 sterkte.
@Marco: bedankt voor je aanbod. Dat zou super zijn. Ik ga morgen of woensdag nog wel eerst even kijken bij de plaatselijke autoboer die onderdelen levert aan zowel particulier als zakelijk. Mocht deze ze niet hebben of niet op korte termijn kunnen leveren dan zal ik je zeker een berichtje sturen :thumbup:

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2017 19:50 #26 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Dus geen bouten bij de autoboer :( . Volgens de vele experts daar aan de balie zou 10,9 niet eens mogen omdat zowel het blok als het differentieelhuis beide van gietijzer zijn (differentieelhuis is toch van Aluminium?) en deze bouten dus voor schade zouden kunnen zorgen. 8.8 zou goed moeten zijn. Wie het weet mag het zeggen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2017 20:10 #27 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Lekke koppakking?
zei toch dat het probleem zou kunnen zijn
nu is schade een groot woord
feit blijft dat je met een hogere treksterkte een veel hogere spanning kunt opbouwen met kans op scheuren
als je normale bouten 8.8 gebruikt en de gangbare methode van vast is vast kom je een heel eind
weet niet waar de bout zit maar als de loctite (of een ander merk) kunt toepassen heb je helemaal niets te vrezen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2017 20:52 #28 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Jos bedankt.
ben benieuwd wat anderen er van zeggen.
Ga dan wel alle bouten van het distributiedeksel en van de waterpomp vervangen onder het motto vast is vast en niet meer met de momentsleutel.
4x 40 mm, 7x 70 mm en 2x 20 mm alles M7

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2017 21:31 - 18 apr 2017 21:44 #29 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Lekke koppakking?
gebruik zelf nooit een momentsleutel bij de waterpomp en na dik 40 jaar! sleutelen zonder problemen :lol:
loop ze meestal wel even na om zeker te zijn dat ze gelijkwaardige druk hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2017 21:43 #30 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Ik normaal ook nooit. Dacht vorige week: kom, laat ik alles nog eens een tikje geven volgens het boekje met de momentsleutel en dan kan de kop er terug op. Sommige ingevingen kun je maar beter negeren. Weer wat bij geleerd.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2017 21:46 #31 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Lekke koppakking?
hoe staat het met het reserveblok?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 apr 2017 22:11 #32 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Lekke koppakking?
Dat hangt nagenoeg gebruiksklaar in de houder. Ik heb echter in mijn schoonmaak enthousiasme het onderblok een klein beetje verziekt. Zou gevlakt moeten worden. Geen idee of dat mogelijk is. Dient nu wel mooi als voorbeeld.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

19 apr 2017 09:04 #33 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Lekke koppakking?
in principe kan alles gevlakt worden
moet dan wel kaal aangeleverd worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.