2.2 motor

31 aug 2017 21:57 #1 door Pluk
2.2 motor werd gestart door Pluk
Is hier ook iemand met een 2.2l met originele kabelboom en injectie? originele computer en ontstekingskast

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 aug 2017 22:03 #2 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic 2.2 motor
De GT is nooit met 2.2 geleverd......
Dus als je er zoiets inbouwt zul je aanpassingen moeten doen, dus ook aan de originele delen.
Wat wil je precies weten?
Wat je aan dient te passen of zoek je misschien een 2.2 met aanbouw delen?
Jouw vraag roept juist meer vragen op, dus misschien kun je deze iets meer toelichten.
Ik rijdt zelf met 2.4i, verschilt niet heel veel kwa inbouw als 2.2i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2017 07:15 #3 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic 2.2 motor
Motor heb ik al, ben met ombouw bezig, met originele kabelboom en computers, volgens het schema moet er een temp sensor op met olie sensor en buten temp sensor de koelwater temp sensor heb ik maar ontbreekt nog olie en buitenntemp sensor , ik kan hier niets op internet vinden waar de zaten en hoe ze er uit zien, ik heb bij de computer in auto nog een draad over wie kan mij hier mee helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2017 08:14 - 01 sept 2017 08:16 #4 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic 2.2 motor
Voor de werking van de motor is dit niet belangrijk of dit wel of niet aangesloten is.
De buitentemperatuur sensor zit meestal voor in de grill geplaatst, niet op de motor. Dus vandaar dat je die nu niet vind.
Olie temperatuur sensor is optioneel. Ik heb m op de oliepomp behuizing zitten. Aan bestuurders kant.
Heb je er wel metertjes voor? Zaten origineel ook niet op de GT.
Ik heb in mijn snelheidsmeter een klok zitten.
Dan heb ik in het Dash een oliedruk en olietemperatuur meter zitten. Ernaast een een motortemperatuur/ tankmeter zitten en een ampèremeter/ voltmeter als 3e geplaatst.
Is wel ff werk om dit zo te krijgen.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2017 14:00 #5 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic 2.2 motor
Bedankt voor het antwoord,
Ben ik weer iets verder, had begrepen dat dit wel aangesloten moest worden ivm het regelen en het beter lopen van de motor
binnenkort wil ok de motor aan loop maken want hij heeft nog niet gelopen
Ik kan altijd nog in toekomst de meters er opbouwen als ik dat wil
Ik denk dat ik nog wel een keertje wat moet weten waar ik niet uit kom dat hoor je wel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2017 16:55 - 01 sept 2017 16:57 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2 motor
Hallo,

De CIH2.2 uit een rekord E heeft een variante op de Bosh LE jetronic, genaamd LE2 jetronic.
Ik heb de 2.2 motor in mijn GT , maar heb hem opgebouwd met een oudere L-jetronic. Ik heb wel de meeste stukken nog van de LE2.

De koelvloeistof temperatuur sensor is belangrijk, maar die weet je zitten.
Verder zit in de luchthoeveelheidsmeter ( de klep die de luchthoeveelheid meet in het inlaattraject) een PT (temperatuurs)sonde ingebouwd. Je kan die herkennen als het plastiek pinnetje dat voor de meetklep zit. Deze wordt evenwel niet naar buiten bedraad naar de regelcomputer.
De bedrading van die temperatuursensor is gewoon opgenomen in de bedrading van de meetklep en wordt dus niet als een afzonderlijk spanningssignaal verwerkt. Anders gezegd ; hierover hoef je je geen zorgen te maken.

Ik heb geen weet van een olietemperatuursensor?

Geert

Verder vind je hier nog de schema's. www.senatorman.de/
Pas op een L jetronic van een 2.0E motor is niet hetzelfde en ook de LE jetronic op sommige 2.0E motoren wijkt af van de LE2 jetronic op de 2.2i motor. In deze laatste zit onder meer ook een vrijloopregeling verwerkt en dus heeft de 2.2i LE2 jetronic ook een specifieke vaste stroomverdeler zonder ingebouwde centrifugaalvervroeging (maar wel met vacuumvervroeging. ) De centrifugaal vervroeging wordt namelijk ele ktronisch overgenomen door de LE jetronic.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 sept 2017 22:15 #7 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic 2.2 motor
Weer een stap verder,:thumbup:
Ik had een schema gevonden op manta forum en daar staat een olie temp sensor
Als ik deze nietnodig heli's dat beter
De temp sensor in koelwater heb ik al geplaatst
De bedrading van het computer gedeelte heb ik compleet vernieuwd maar ga het ontstekingskast gedeelte later doen misschien kan ik enkele draden laten vervallen
Bedankt voor alle reacties

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2017 02:20 - 02 sept 2017 02:39 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2 motor
hallo,

Ik ben even op het mantaforum gaan zien en je hebt gelijk.
Je praat over S74 en S75?
Op het schema kan je zien dat dit in een apart circuit zit opgebouwd rond ontstekingsmodule K46. Dat is blijkbaar de bosch EZ10 module.
Die staat geheel los van de injectiesturing van de LE jetronic, maar dit blijkt inderdaad de stuurkast te zijn die de centrifugaalvervroeging van de stroomverdeler vervangt. In mijn vorige post schreef ik dat de 2.2i een vaste verdeler heeft in tegenstelling tot 2.0 motoren. Wel dit kastje is dus de elektronische vervroeging.


Vermits ik met een L jetronic rij heb ik die niet in mijn kabelboom en ben ik er ook niet dieper op ingegaan, maar in het schema voor de ontsteking EN in een apart ontstekingsstuk vande kabelboom die ik hier liggen heb van een rekord2.2 zit inderdaad de stekker naar dit kastje. Op het schema zie ik dat naar pin7 in serie een tempschakelaar lucht , een temp schakelaar olie en vacuumpotje zijn opgenomen.
Ik ga dit toch eens verder bekijken..
Zoals gezegd, dit heeft niets te maken met je injectie.
Mocht je een gewone verdeler gebruiken met centrifugaalvervroeger dan heb je dit niet nodig, maar toch de moeite om eens na te zien.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2017 09:07 #9 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic 2.2 motor
Het probleem waar ik mee zit is als ik de ontstekingscomputer vervang voor ingebouwde hallgever, zeggen sommige mensen dat de motor slechter af te stellen is , anderen zeggen van niet,
Ik zelf zat te denken om net wat jij zegt geert om er een ontsteking op te zetten met een ingebouwde hallgever, ben ik van de ontstekingscomputer af, maar wil dat met de computer die ik heb?
En hoe kan ik zien dat er een hallgever in zit?
Ik wilde de bestaande kabelboom veranderen in een verkorte boom ontsteking, bobine met module zonder de ontstekingscomputer maar moet wel zeker weten dat dat wil

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2017 14:04 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2 motor
Hallo,
Eerst even de benamingen op een rijtje ;)
De hall gever zit in beide verdelers ,Dat is gewoon het elementje dat de vroegere puntjes vervangt Wat is dan wel het verschil:

De 2.2i met LE2 jeftronic : verdeler zonder centrifugaalvervroeging (gewichtjes en veertjes) want ontstekingsmodule neemt over

De 2.0E met L jetronic of LE jetronic : verdeler met centrifugaalvervroeging via gewichtjes en veertjes

Als je de klassieke verdeler neemt met centrifugaalvervroeging kan je inderdaad zelf prutsen aan de instellingen door met de gewichtjes en veertjes te spelen. Is niet zo simpel en veel prutswerk.

Als je de verdeler zonder centrifugaalvervroeging maar aangestuurd door de boschEZ10 module monteert, dan dikteert die inderdaad de vervroeging zonder dat je veel kan doen.

Ik heb zelf geen ervaring met die module want ze zit bij mij op mijn L-jetronic er niet tussen, maar ik moet toegeven dat ik , gezien deze topic misschien wel eens zou proberen of het niet lukt om deze ertussen te krijgen.en mijn 2.2i vaste verdeler te monteren.

Als ik zo op het schema kijk moet het bij jouw LE2 jetronic wel mogelijk zijn om de EZ10 module eruit te wippen, maar dan ga je wel een klassieke verdeler moeten installeren .
Ik denk dat als je de 3polige stekker met alles erachter voor de ontsteking uit je kabelboom haalt dat je enkel de kabelboom van de injectie overhoudt.Maar als je alle onderdelen heb raad ik toch aan de motor met injectie EN ontsteking origineel over te bouwen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 sept 2017 21:16 #11 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic 2.2 motor
Hoi,
De EZ10 ga ik wel proberen, was er al mee bezig in de auto te plaatsen
En ga proberen zonder al die temp voelers, de koeling wel
Tis nog wel even puzzelen maar gaat zeker lukken

Ik heb er nog een kabelboom liggen van een 2.0i compleet met ontsteking dus heb ik nog een alternatief
Jullie horen wel hoe het afloopt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2017 20:19 #12 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic 2.2 motor
2.2 ontsteking eruit

2.0 ontsteking erin

Werkt beter ook?

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2017 22:10 #13 door Pluk
Beantwoord door Pluk in topic 2.2 motor
Kan ik de ontsteking gebruiken bij een injectie computer van een 2.2? Op dit punt verschillen de meningen, volgens mij moet dat lukken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 sept 2017 23:27 #14 door Ghanz
Beantwoord door Ghanz in topic 2.2 motor
Ja hoor

Geen probleem

Mvg. Hans

CIH 'de' motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.