Bouten cilinderkop

16 nov 2008 13:16 #1 door opelgt70
Bouten cilinderkop werd gestart door opelgt70
Moet je na revisie van de motor na de eerste keer rijden de kopbouten warm natrekken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

16 nov 2008 13:29 #2 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Bouten cilinderkop
Na 500 km zegt het garage handboek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2008 13:19 #3 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Bouten cilinderkop
na 500 km met warme motor neem ik dan aan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2008 20:35 #4 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic Bouten cilinderkop
Bij warme motor, olie temp. ca. 70 gr. cel. met 8 m.daN
en koude motor met 10 m.daN

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 nov 2008 12:24 #5 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Bouten cilinderkop
De STIG zegt het volgende:

Theo,die vraag op het Forum over kop aantrekken,ook het spruitstuk niet vergeten,met warme motor aantrekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 nov 2008 19:37 #6 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Bouten cilinderkop
Bedoel je in en uitlaat spruitstuk?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 nov 2008 20:24 #7 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Bouten cilinderkop

Origineel gepost door opelgt70
Bedoel je in en uitlaat spruitstuk?

die bedoelt hij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 nov 2008 12:24 #8 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Bouten cilinderkop
Bedankt meneer stig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 10:13 #9 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Bouten cilinderkop
P.S ik heb een injectie spruitstuk moet je die met ander Nm natrekken dan originele spruitstuk?
En met hoeveel Nm moeten de spruitstukken?
Alvast bedankt voor uw alwetendheid meneer STIG!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 15:58 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Bouten cilinderkop
Volgens de handleiding en deze link 44Nm. Geldt echter wel voor het originele spruitstuk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 20:34 #11 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Bouten cilinderkop
DE STIG:

Theo,spruitstuk in de volgorde aantrekken,cq natrekken,5 3 1 2 4 6 voor.


Theo,de kopbouten natrekken met warme motor,de kopbouten een voor een natuurlijk,een kwartslag terugdraaien en dan in een beweging op 8 Nm vastdraaien ,in de goeie volgorde,ik hou het op 1000km,inplaats van 500.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 21:01 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Bouten cilinderkop
8 Nm voor de kopbouten??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 21:50 #13 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Bouten cilinderkop

Origineel gepost door GranTurismo
Volgens de handleiding en deze link 44Nm. Geldt echter wel voor het originele spruitstuk.

DE STIG:
Theo,wat op het forum staat,44Nm,is veel te veel,moet 4,5Nm zijn,anders breekt alles af.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 nov 2008 22:08 #14 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Bouten cilinderkop
Volgens mij gooit de Stig nu Nm en Kg/m door elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2008 00:45 #15 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic Bouten cilinderkop
DE sTIG:
theo,45Nm,en kopbouten 80 Nm ,ik rekende in kilo"s .

Klopt wat granturismo zegt,ik heb het hersteld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 nov 2008 06:49 #16 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Bouten cilinderkop
dank u voor de adviezen.:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 okt 2009 20:13 #17 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Bouten cilinderkop
En moet je de twee voorste imbuskopbouten met een andere moment aandraaien vergeleken met de gewone kopbouten??

Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 okt 2009 20:25 #18 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Bouten cilinderkop
Ja, de grote bouten met 72 lb/ft, de voorste imbusbouten met 17 lb/ft.
Respectievelijk 97.5Nm en 23Nm.
Zie ook de factory servicemanual 6A-13:

6. Install 10 head bolts. Tighten the bolts a little at
a time in the sequence shown in Figure 6A-20. Give
bolts a final torque in the same sequence. Torque to
72 lb. ft. (cylinder head cold). Use same procedure
for cylinder head to timing chain cover bolts with
final torque at 17 lb.ft.


Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 okt 2009 18:57 #19 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic Bouten cilinderkop
Thanks!!

Deze mag je sluiten rini.

Richard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.