Verschillende motorisaties?

20 nov 2008 19:48 #1 door Maximus86
Verschillende motorisaties? werd gestart door Maximus86
Kan er eigenlijk iemand mij de specifieke verschillen uitleggen in de motorisaties die mogelijk zijn voor een GT? Ik heb al gehoord dat je er in feite alles kan inbouwen, als ik zo even het Wereld Wijde Web doorzoek zie ik mensen die de vreemdste dingen onder hun motorkap steken... Maar ik ben specifiek op zoek naar info over de *Opel* motorisaties, dus geen Amerikaanse V6 zo...

Ik heb al gehoord van 1.9 (de standaard), maar ook van 2.0 en 2.2, en dan heb je nog injectie en carbu... Power maakt me eigenlijk niet zoveel uit.. Ik ben van plan om een GT op te (laten) maken, en ben nu op zoek naar info.

Power maakt me in eerste instantie ook niet zoveel uit, eerder verbruik en levensduur... En hoe schrijf je zoiets in (in België) om 'm op de weg te laten? Het gelijkvormigheidsattest komt toch niet meer overeen dan? De GT's zijn toch enkel uitgekomen met 1.1 en 1.9?

bedankt alvast voor de info!

(duplicaat van mijn post op belgianopelgtclub.ac...motorisaties-t89.htm )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 nov 2008 22:52 #2 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Verschillende motorisaties?
Als eerste het ik je van harte welkom op dit forum:)
Wat betreft motoren zijn origineel alleen de 1.1 en de 1.9L
Motoren geleverd, de modellen uit USA hebben zelfs met de 1.9 motoren een lager vermogen dan de Europese uitvoeringen.
Wat betreft verandering van motoren kan ik jeover de Belgische wetgeving niets vertellen, daar ik NL ben, maar er zijn hier meerdere Belgen regelmatig aanwezig dus dat zal gerust volgen.
Wat betreft motoren wijzigen is ontzettend veel mogelijk, afhankelijk hoe handig je zelf bent en hoeveel tijd je erin wilt steken.
Over het algemeen is het zo dat als je de CIH motoren van Opel gebruikt er niet al teveel grote aanpassingen gedaan hoeven te worden, dus dat zijn oa de 1.6, 1.9, 2.0, 2.2 en 2.4 motoren, er is ook nog een 2.7l racemotor leverbaar van Mantzel( opgevoerde 2.4L)
Daarnaast is er al veel geplaatst in de GT, van 16V motoren, 6 ciliinder en V8.
Als je een beetje rondsurft vind je al hel veel.
Het is meer of jezelf een aanhanger bent van origineel, of meer iemand van uitdagingen.
Wat betreft duurzaamheid, zijn de Opel motoren op zich eigenlijk vrij duurzaam te noemen, en als je regelmatig onderhoud geeft kunnen ze vrij veel hebben. Het blijft natuurlijk wel een auto van 40 jaar oud en kan er altijd iets stuk gaan. Dat is voor mij ook de charme van een oldtimer.
Zelf rijd ik met een 2.4 en dat bevalt me prima.
De 24 km die ik er het afgelopen jaar in heb gereden waren dan ook zonder problemen!!

Succes met zoeken naar jouw GT

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 nov 2008 23:16 #3 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Verschillende motorisaties?
Hoy,

Welkom hier.
GT virus vertelde reeds het meeste.
Ga je voor origineel, dan kies je een 1.9 met solexcarburator of de 1.1 als je GT een originele 1.1 is.

Normaal heb je dan een 90ps motor , die mits gereviseerd de nog geen 1000kg wegende GT op een normale manier aandrijft. Het is GEEN moderne wagen, make no mistake.
Waarschijnlijk rijdt een moderne 1200 motor vantegenwoordig even soepel.

Wil je die 1.9 iets zekerder en iets zuiniger maken, dan vervang je de solex door een weber carburator. Bij veel GT's is dat al zo.


Is origineel geen prioriteit, dan kan je alle richtingen uit.
Naar bedrijfszekerheid, soepelheid en verbruik is ombouw naar een injectiemotor een aanrader. Dat kan op een 1.9E, 2.0E, 2.2i of 2.4.

Voordeel van de 2.2i en 2.4 motoren zit hem vooral in het hogere koppel, die de wagen een aangename soepelheid en veerkracht geven.
Tenzij ernstig getuned (en zelfs dan nog) zijn de opel CIH blokken geen hogetoer motoren. Daar houden ze niet van.

Al deze voorgaande opties vragen op gebied van carrosserieombouw in het motorkompartiment geen aanpassingen

Wetgeving:

Ik vrees dat je in belgie alleen met de originele motor mag rondrijden, dus de 1.1 of de 1.9.
Ik ben belg, mijn GT is een getunede 2.2i. De ombouw naar 2.2i vind ik echt een aanrader.
Het tunen (sportnokkenas,kleppen,klepveren en stoters........) die mijn wagen toelaten door te gaan tot dicht tegen 7000toeren, is geen aanrader. eerder vroeg dan laat rij je altijd iets kapot....
Maar t'is wel leuk.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 nov 2008 23:45 #4 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Verschillende motorisaties?

Origineel gepost door GTvirus
........De 24 km die ik er het afgelopen jaar in heb gereden waren dan ook zonder problemen!!

Da's ook niet veel _O-, maar wel goedkoop :lol:

Maximus86 welkom hier, ik hoop dat je veel te weten komt!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 nov 2008 10:05 #5 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Verschillende motorisaties?

Origineel gepost door GTvirus
Als eerste het ik je van harte welkom op dit forum:)
Wat betreft motoren zijn origineel alleen de 1.1 en de 1.9L
Motoren geleverd, de modellen uit USA hebben zelfs met de 1.9 motoren een lager vermogen dan de Europese uitvoeringen.
Wat betreft verandering van motoren kan ik jeover de Belgische wetgeving niets vertellen, daar ik NL ben, maar er zijn hier meerdere Belgen regelmatig aanwezig dus dat zal gerust volgen.
Wat betreft motoren wijzigen is ontzettend veel mogelijk, afhankelijk hoe handig je zelf bent en hoeveel tijd je erin wilt steken.
Over het algemeen is het zo dat als je de CIH motoren van Opel gebruikt er niet al teveel grote aanpassingen gedaan hoeven te worden, dus dat zijn oa de 1.6, 1.9, 2.0, 2.2 en 2.4 motoren, er is ook nog een 2.7l racemotor leverbaar van Mantzel( opgevoerde 2.4L)
Daarnaast is er al veel geplaatst in de GT, van 16V motoren, 6 ciliinder en V8.
Als je een beetje rondsurft vind je al hel veel.
Het is meer of jezelf een aanhanger bent van origineel, of meer iemand van uitdagingen.
Wat betreft duurzaamheid, zijn de Opel motoren op zich eigenlijk vrij duurzaam te noemen, en als je regelmatig onderhoud geeft kunnen ze vrij veel hebben. Het blijft natuurlijk wel een auto van 40 jaar oud en kan er altijd iets stuk gaan. Dat is voor mij ook de charme van een oldtimer.
Zelf rijd ik met een 2.4 en dat bevalt me prima.
De 24 km die ik er het afgelopen jaar in heb gereden waren dan ook zonder problemen!!

Succes met zoeken naar jouw GT


24 km per jaar :question::question:
Het is natuurlijk een mooie auto maar dit is wel erg weinig8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 nov 2008 16:42 #6 door Maximus86
Beantwoord door Maximus86 in topic Verschillende motorisaties?
Bedankt voor de reacties! LOL@24km! Ik hoop dat ik met de mijne meer ga bollen :lol:

Sja, ik ben een rustige rijder, en jong, dus eigenlijk moet ik enkel naar mijn portefeuille zien... Ik maak me geen illusies over oude motoren en hun kracht in vergelijking met nieuwe motoren, het is een deel van de charme.

Ik wil eigenlijk een goede prijs/kwaliteit verhouding als ik het zo mag uitdrukken... Een motor die beter presteert dan de 1.9 maar waarvoor ik niet teveel dieper in mijn zak moet gaan bij aankoop en die per 100km minder verbruikt bij dezelfde rijstijl.

Ben ik nu veeleisend? 8)7

Voor de rest had ik 'm trouwens wel graag zo origineel mogelijk... Geen tunekits, stickers of andere.... hm.. dingen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 nov 2008 19:39 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic Verschillende motorisaties?

Origineel gepost door Maximus86
Bedankt voor de reacties! LOL@24km! Ik hoop dat ik met de mijne meer ga bollen :lol:

Sja, ik ben een rustige rijder, en jong, dus eigenlijk moet ik enkel naar mijn portefeuille zien... Ik maak me geen illusies over oude motoren en hun kracht in vergelijking met nieuwe motoren, het is een deel van de charme.

Ik wil eigenlijk een goede prijs/kwaliteit verhouding als ik het zo mag uitdrukken... Een motor die beter presteert dan de 1.9 maar waarvoor ik niet teveel dieper in mijn zak moet gaan bij aankoop en die per 100km minder verbruikt bij dezelfde rijstijl.


Ben ik nu veeleisend? 8)7

Voor de rest had ik 'm trouwens wel graag zo origineel mogelijk... Geen tunekits, stickers of andere.... hm.. dingen.


Nee hoor,

Je bent niet veeleisend. :thumbup:
Kijk voor een 2.0E of een 2.2i, Die hoeven niet meer te kosten dan een 1.9 (De 2.0 is misschien zelfs gemakkelijker te vinden)
Ook is een komplete l-jetronic injectie niet perse duurder dan een gereviseerde webercarburator.
Er is wel wat ombouw nodig.
Je moet oa een benzineretourleiding naar de tank leggen, er zijn wat aanpassingen nodig aan het slot van de motorkap enz...

In ruil heb je zo'n 110pk en een motor met doorgaans weinig startproblemen en een redelijk verbruik.
Met de LE-jetronic is dit trouwens nog iets lager dan met de L-jetronic.
Er lopen trouwens hier en daar wel wat GT's met een injectiemotor
Het blok is van buiten identiek aan de originele 1.9

Hoewel er wel mooie tunekits zijn op de GT , zou ikzelf deze absoluut niet gaan toepassen op een originele GT. Als ik sprak dat mijn GT getuned is , bedoelde ik uiteraard specifiek de motor. De carrosserie is volledig origineel. Mijn 2.2i daarentegen is opgekieteld naar zo'n 145pk .

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 nov 2008 22:13 #8 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Verschillende motorisaties?
Over het algemeen zijn de 2.0I kompleet met injectie qua prijs meestal het voordeligst, de mazzeltjes natuurlijk achterwege latend.
Het rijdt al een heel stuk beter met die injectie erop en een 5-bak erachter maakt hem ook een heel stuk rustiger en zuiniger rijdend.
Helaas heb ik slechts 24 km gereden, van APK naar de stalling en vice versa.
Voordelig rijden???
Ik weet het niet, 1 jaar stalling gerekend en 1 jaar all-risk verzekerd maken het juist hele dure kilometers.
De reden dat er zo weinig mee gereden werd is het feit dat ik een lieve dochter heb gekregen en daar het een 2 zitter is zonder gordels, maakt dat het onmogelijk is een kinderzitje te plaatsen ( heb ook een airco erin dus achterin is de plaat hoger)
Ik was nog wel met de GT naar Slagharen geweest, maar toen stond hij op de oprijwagen. We pasten met z'n 3en in de cabine en de spullen voor het weekend pasten in de Gt die toen als bagagewagen diende.
Misschien iemand daar de oprijwagen gezien met en kinderwagen achterop?_O-
Dat was ik!
Bavo Galama heeft voor "gek op wielen" nog een intervieuw gehouden bij mijn GT.:yes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 nov 2008 19:52 #9 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Verschillende motorisaties?

Origineel gepost door GTvirus
Bavo Galama heeft voor "gek op wielen" nog een intervieuw gehouden bij mijn GT.:yes:

Ow,en welke GT was dat dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 nov 2008 23:42 #10 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Verschillende motorisaties?
Die zilverkleurige, met extra chroom accenten, zwarte lederen Recaro's en airco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.