Revitalizant voor benzinemotoren

10 mei 2009 10:34 #1 door Pecje
Revitalizant voor benzinemotoren werd gestart door Pecje
Beste leden,
zoals sommigen van jullie wel weten (uit het onderwerp klepsteelrubbers) lijkt het er op dat mijn motor teveel olie verbruikt door slijtage :(. Nu heb ik al eens van meerdere personen gehoord dat er additieven bestaan die deze slijtage kunnen verminderen/opheffen.
Na wat googelen kwam ik hier terecht:
www.xado.nl/index.ph...ew&id=109&Itemid=141

Zelf ben ik nogal sceptisch, maar onder het motto baat het niet dan schaadt het niet wil ik het toch proberen.. Als het blok toch al versleten is moet ik zowieso een revisiemotor aanschaffen. En die 80 euro is altijd nog goedkoper dan een andere gereviseerde motor. Ook al helpt het maar tijdelijk, het is het proberen waard. Ze garanderen het voor 50.000 km en ik rij er maar 3.000 per jaar.
Hoe denken jullie over zulk soort spul?
Onzin / weggegooid geld / het proberen waard.
Heeft er misschien iemand ervaring mee?

Laat het effe weten.

Patrick

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mei 2009 12:05 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Mij is altijd geleerd wat versleten is is versleten, middelen die speling en slijtage kunnen doen verdwijnen, zijn er volop nl nieuwe onderdelen wonders uit een potje bestaan volgens mij niet zeker niet voor langere tijd, beste is gewoon wat door sparen en wachten tot je je motor op een goede manier kan [laten] reviseren, ik geloof het niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mei 2009 12:36 #3 door opelgt1900
Beantwoord door opelgt1900 in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Ik heb er geen ervaring mee, maar heb ook even op die site gekeken en zie toch wel positieve reacties, zeker voor oldtimers. Voor de prijs (€ 80) zou ik het proberen en ons op de hoogte houden. Want er zal op dit forum zeker belangstelling voor zijn.

Succes!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 mei 2009 12:49 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Dat er een metaalkeramische laag gevormd zou worden door een goedje dat uit een tube komt heb ik een beetje mijn twijfels over. Er zijn natuurlijk legio middeltjes te koop om olieverbruik, wrijving etc. te verminderen (slick50, ook zoiets). Maar iets wat versleten is herstel je m.i. niet op die manier. Er is ook een goedje om rubbers week te maken en enigzins uit te laten zetten. Volgens een monteur werkt dit wel (ideaal voor keerringen enzo), maar op een gegeven moment houd het toch een keer op.

Maar een andere vraag. Wanneer is een motor versleten? Wanneer moet er een revisie plaats vinden? Als ie wat olie meer verbruikt? Ik zou er niet te gauw aan toe geven. Probeer ook eens een wat dikkere olie (20W50), kijk eens of ie niet wat verliest langs de aftapplug. Hoe zien de bougies eruit, zit er sludge aan de olievuldop, blaast ie veel langs het gat van de oliepeilstok? Wanneer zie je blauwe rook? Alleen bij het starten of ook tijdens het rijden. Hoe was je compressie ook alweer?
Affijn, nog genoeg middelen om te kijken of er iets mis is en wat er mis zou kunnen zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 mei 2009 09:19 #5 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Hoy Pecje,

1. Er bestaan veel studies die aantonen dat deze middeltjes nauwelijks effect hebben.
2. Olieverbruik tot 1 liter op 1000 km kan als "normaal" bestempeld worden. Boven deze grens is men aan revisie toe.

Zoals Rini schreef zou ik ook eerst proberen met 20W50.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2009 09:53 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Ik heb op een ander forum iets gelezen over een Motor-Flush.
De persoon in kwestie had ook een hoog olieverbruik. Andere forumleden tipte hem om de motor eens te reinigen met Forte Motor-Flush .
Het verbruik was toen wel wat gedaald.

heb nu motorflush van forte gedaan en olie vw 50200 5-w40 toegepast en de auto heeft inmiddels 1200 km gereden zonder hoog olieverbruik. ik hoop dat het inderdaad vastgekoekte zuigerveren waren die voor de problemen zorgde. bedankt in ieder geval voor de tips!

Misschien het proberen waard.
Werkt het niet is ie in ieder geval van binnen een keer mooi schoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2009 10:52 #7 door Hanzzi74
Beantwoord door Hanzzi74 in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Ik heb net een artikel in klassiek & techniek #133 gelezen over deze middeltjes.
Komt er op neer dat het voornamelijk de viscositeit van de oie veranderd en dat het maar lapmiddelen zijn.
Het is dus meer symtoom bestrijden, het hersteld niks.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

14 mei 2009 19:32 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Revitalizant voor benzinemotoren

Hanzzi74 schreef : Ik heb net een artikel in klassiek & techniek #133 gelezen over deze middeltjes.
Komt er op neer dat het voornamelijk de viscositeit van de oie veranderd en dat het maar lapmiddelen zijn.
Het is dus meer symtoom bestrijden, het hersteld niks.


Ik ben al tevreden met een lapmiddel. Ik rij maar een paar duizend KM per jaar met de GT dus als een lapmiddel het 10.000 Km volhoudt kan ik voorlopig vooruit.

Maar omdat ik nogal eigenwijs ben heb ik het middel maar eens besteld om te kijken of er iets van waarheid in zit, ook al geloof ik er niet echt in. Hebben we hier op het Forum gelijk een mooi warenonderzoek.

Heb eerst volgens de aanwijzingen van de fabrikant de motor ontkoold door wat spul via de bougie-openingen in te spuiten en toe te voegen aan de olie. Even laten draaien en vervolgens de olie afgelaten, een nieuw oliefilter gestoken en nieuwe olie toegevoegd (gewoon normaal 15W 40 want die had ik nog staan).
2 zakjes rood spul toegevoegd en een eindje gaan rijden. Na 200 km moet ik weer 2 zakjes toevoegen en na weer eens 200 km een tubetje.
Tot nu toe 100+ km gereden.
Het LIJKT alsof de motor minder lawaai maakt (had een diepe brom die iets minder lijkt geworden te zijn). Ook valt het me op dat de oliedrukmeter verder uitslaat (tussen 4 en 5 bar, was iets minder dan 4). Effe afwachten hoe het zich verder ontwikkeld. Het zal wel een soort placebo-effect zijn. Het is nog te vroeg om er iets van te kunnen zeggen. Wordt vervolgd (voorlopig niet want ze geven nogal veel regen af de komende dagen).

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 mei 2009 21:57 #9 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Vandaag nog een 60-tal Km's gereden (wordt je ook weer direct gesignaleerd door vrouw, dochter en hond van ons aller Administrator) en bij thuiskomst laatste tubetje Xado in de motor gedaan. Tot op heden nog niet echt voor en/of nadelen ontdekt. Oliedruk blijft goed, oliepeil lijkt nog niet echt hard gedaald sinds start toevoeging Xado. Zal over een 200-tal Km's de compressie nogmaals meten.
Auto blijft (even) roken bij warme start. Rook lijkt wit en niet blauw, ruikt ook niet echt naar olie. Er is ook geen lek in het koelsysteem omdat ik het waterniveau in de radiator nog nooit heb moeten bijvullen, deze blijft mooi op peil.

Begin te denken dat de oorzaak in de carburator ligt en dat het Solexje lurb begint te worden (nee Rini er komt GEEN Weber in :lol: )
Zou de rook geen onverbrande benzine kunnen zijn??
Daarom bovenkant carburator er vorige week maar eens afgehaald en toen zag ik dit:



Heb het losse balletje en het dingetje wat er boven hoort terug ingeklopt, maar dat maakt ook geen verschil.
Ook nog gekeken of er benzine bleef stromen nadat de motor werd afgezet, maar dat was ook niet het geval.
Ben bang dat ik op zoek moet naar een nieuwe Solex 32/32 TDID-2 carburator. Of heeft er misschien iemand anders nog suggesties / tips?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2009 20:51 #10 door nico
Beantwoord door nico in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Om te achterhalen of er veel onverbrande benzine in de uitlaatgassen zitten kan je hem eens aan de 4gas tester hangen in een garage. Veel HC's (koolwaterstoffen) betekent veel onverbrande benzine.

Denk evenwel niet dat het daarvan kan komen, maar je weet natuurlijk nooit en het kan nooit kwaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2009 22:40 #11 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Heb een solex in mijn auto zitten. 8)7

Ga hem een dezer dagen vervangen voor een weber dus als je wat nodig hebt hoor ik het wel.

Kunt het komen ophalen maar volgens de diverse mensen was de afstand van mij naar jouw wel erg ver. :lol: Mail maar effe

groeten Frank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2009 22:59 #12 door john
Beantwoord door john in topic Revitalizant voor benzinemotoren
wij hadden probleem dat de carburator( niet van de gt) ook niet echt meer deftig ging en we hebben die gewoon open gedaan,en gekookt in gedestileerd water( allé puren h2o),een dik half uurke, tot ze lekker gaar waren :p,daarna ( eerst wa laten afkoelen) uitgekuist mee carbureiniger en een nieuw pakkingsetje en voila toen liep die terug lijk een zonnetje :p

btw ferm uitgelachen geweest door een paar garagisten toenk begon over idee van carbu koken, maarja twerkte toch :p

Als hij dan toch al 2 jaar stilstaat kunnen we hem beter gans uitkuisen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

26 mei 2009 23:35 #13 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Revitalizant voor benzinemotoren

john schreef : .....en gekookt in gedestileerd water( allé puren h2o),een dik half uurke, tot ze lekker gaar waren .......
btw ferm uitgelachen geweest door een paar garagisten toenk begon over idee van carbu koken, maarja twerkte toch :p


Is toch niet zo'n slecht idee, auto onderdelen reinigen in de vaatwasser wordt ook gedaan, als de vrouw er niets van af weet :lol:, zelf heb ik onderdelen "gekuist" met een toevoeg middel voor waspoeder, Oxy en nog wat, zelfs een cilinderkop van een 2.2E, in een 60 l olie vat, vullen met kokend water en dan de Oxy erin doen en dan de boel laten bruisen na een uurtje "koken" was alle troep voor 95% weg zie de foto's







en kleinere onderdelen op deze manier:





links voor en rechts na het Oxy bad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

27 mei 2009 20:54 #14 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Revitalizant voor benzinemotoren

flyd schreef : Heb een solex in mijn auto zitten. 8)7
Ga hem een dezer dagen vervangen voor een weber dus als je wat nodig hebt hoor ik het wel.
groeten Frank


Frank, ik zal het in de peiling houden. Ga eerst nog even kijken of mijn carb. te repareren is. Mocht ik hem willen overnemen dan laat ik het je wel weten. Wat heb je trouwens? De mijne is een Solex 32/32 TDID-2 met waterchoke. Ik heb begrepen dat er ook veel GT's uitgerust zijn met een 32/32 DIDTA-4. Kan iemand mij trouwens uitleggen wat het verschil is??

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juni 2009 19:29 #15 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Even een update van het effect van de toevoeging van Xado.

Nu zo'n 800 km gereden.
Merk om eerlijk te zijn niet echt veel verschil. Noch in negatieve, noch in positieve zin.
Compressie van alle 4 de cilinders blijft in dezelfde ordegrootte (12,2 t/m 12,5 psi) en is dus goed.
Olieverbruik blijft relatief hoog (zal er maar mee leren leven) maar het schijnt binnen de toelaatbare normen te vallen.
Oliedruk is eveneens goed en ligt rond 4 bij vol vermogen en rond de 2 bij stationaire motor)
Wat me wel stoort is dat er een grote rookpluim uit de uitlaat blijft komen bij een warme start.
Dat laatste komt denk ik door problemen met mijn carb (zie hier: www.jawadde.nl/opelg...ewthread.php?tid=622)

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juni 2009 22:50 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Wat is de kleur van de rookpluim??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2009 08:15 #17 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Roze....-O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juni 2009 20:11 #18 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Revitalizant voor benzinemotoren
Toch, ik was in de veronderstelling dat het geel of groen zou zijn :dork:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.