Motornummer

20 juni 2009 13:11 #21 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Motornummer
Wat ik de laatste tijd nogal eens lees is om een beetje ATF bij ongelode benzine te doen, dit als loodvervanger. Ze hadden het dan over een half litertje. Aangezien het over een grote bak ging (en dus waarschjnlijk een grote tank) denk ik dat bij ons GT betzitters misschien een kwart litertje al voldoende zou zijn. Heeft iemand hier overigens ervaringen mee?

Hieronder een copy and paste...
Het nadeel is dat LPG de meest schrale brandstof is
Het beste voor deze auto,s is euro 98 met loodvervanger
In loodvervanger zit ook een licht smerende substantie
in die alle bewegende delen beter smeerd"
Feit is, dat geen ENKELE brandstofsoort een smerende werking heeft.
Voordeel van LPG is het hoge oktaangetal van boven de 110 !!! waardoor de motor zelden of nooit last heeft van pingelen, wat overigens funest kan zijn voor iedere (zelfs de allerbeste) motor. Voor een smerende werking kan men net zio goed en halve liter ATF of tweetaktolie aan een volle tank toevoegen, dat een zuiverende en tevens smerende werking heeft. Bovendien voorkomt het roestvorming in de tank gedurende de winterstalling. Bovendien is LPG milieuvreindelijker dan welke benzinesoort ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2009 18:46 #22 door kees.vanderlei
Beantwoord door kees.vanderlei in topic Motornummer

Nee helaas niet, ik weet dat bij de kop van de 2.2 het wel te zien is, er is P22 in de kop geslagen de plaats is aan de kant van de bougies links naast een afdicht plaat

Ik heb op mijn cilinderkop op de zelfde plaats een nummer gevonden (zie foto) wie weet wat dit nummer inhoud, de 1.9 is denk ik verklaarbaar voor de cilinderinhoud van de motor, maar wat betekende de rest iemand een idee?

Gr. Kees



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2009 19:35 #23 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Motornummer
Geharde klepzittingen??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2009 23:10 #24 door kees.vanderlei
Beantwoord door kees.vanderlei in topic Motornummer
Mensen,

Mag ik vragen wat er bij jullie op de cilinderkoppen staat?

Kees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2009 23:38 #25 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Motornummer
Bij een 19 N motor een driehoek met er achter 19A
en wat ik al heb genoemd van de 22 E ik heb ook gekeken op de motor in mijn auto [een 16S] maar daar is niets te zien

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juni 2009 09:21 #26 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Motornummer
Ik heb een 2.0s motor die geschikt gemaakt is voor ongelode benzine.
Als merkteken op de zijkant van de kop staat "X 20".
Maar of men iets aangepast heeft aan het merkteken na de aanpassing durf ik niet te zeggen.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juni 2009 18:13 #27 door kees.vanderlei
Beantwoord door kees.vanderlei in topic Motornummer
Hallo allemaal,

Zijn er nog forumleden die de moeite willen nemen om ook even op de eigen cilinderkop te willen kijken en willen vertellen wat er staat, om er zo achter te kunnen komen wat de code betekend?:info:
Of heeft er iemand Opel kennis en weet wat de code betekend?

Ik ben benieuwd naar de reactie’s,*O*

Kees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juni 2009 20:09 #28 door Jan M
Beantwoord door Jan M in topic Motornummer
Hallo Kees,

Ik heb net even gekeken en in mijn GT ligt een motor met de aanduiding 19 S - en dan net als bij jouw motor geen nummer, dus waarschijnlijk een ruil / revisiemotor. Op de cilinderkop staat op het bewuste plaatje een driehoek en 19 H . Ik ben ook benieuwd wat de driehoek en de H betekenen.
Zou de H betekenen Hoge compressie?

Groeten,

Jan M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 08:53 #29 door H Bats
Beantwoord door H Bats in topic Motornummer
Hallo bij mij staat ook op de zijkant van de kop een driehoekje en 19 dan verder niks, staat H niet voor hydraulische klepstoters:question:.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 12:32 #30 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Motornummer

Jan M schreef : Op de cilinderkop staat op het bewuste plaatje een driehoek en 19 H .


Hello Jan,

Als ik me niet vergis moet het "driehoek 19A" zijn, niet H, en het gaat om een cylinderkop met 3 lagers (driehoek) voor de nokkenas. De latere cylinderkoppen met 4 lagers voor de nokkenas droegen X19B as kenteken. Het kenteken voor een cylinderkop met geharde zittingen voor loodvrij begint steeds met een P (werden in het najaar 1984 in gebruik genomen).

De eerste motor met hydros droeg 19SH als MOTORnummer (Rekord D uit 1972). H staat hier niet voor hydros maar voor "Hochleistung". Eigenaardig genoeg vindt men geen aanduiding voor hydros op de cylinderkop : alle 2 liter carb motoren hebben hydros en hun cylinderkoppen dragen merkteken X20 (2.0N) of X20S (2.0S).

Bij mijn weten waren de latere GTs uitgerust met 19S motoren met X19B cylinderkoppen en met hydros.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 12:57 #31 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Motornummer
Philippe,
zou dat dan betekenen dat mijn 2.0s motor (er staat echt 2.0s XXXXXX) op mijn motorblok is uitgerust met een kop van een 2.0N, want daar staat X20 op :question:
Wat ik wel weet is dat ik hydraulische stoters heb.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 15:08 #32 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Motornummer
Hoy Pecje,

Dat trekt er inderdaad op. Het verschil tussen N en de S uitvoering ken ik niet. Ik weet enkel dat de nokkenassen dezelfde zijn : type K.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 16:47 #33 door Jan M
Beantwoord door Jan M in topic Motornummer
Ik heb net nog even gekeken naar de code op de cilinderkop en er staat echt een H en geen A op. Dus Driehoek 19 H.
Alles is heel duidelijk ingeslagen dus geen twijfel aan de H.
Staat de H dan voor Hochleistung ?

Jan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 17:21 #34 door flyd
Beantwoord door flyd in topic Motornummer
Motor : 1.9 S :thumbup:

Kop : X19A met hydraulische klepstoters 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 17:55 #35 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic Motornummer

Jan M schreef : Staat de H dan voor Hochleistung ?



Hey Jan,

Geen flauw idee, er is heel weinig info beschikbaar ivm de betekennis van de kentekens op de cylinderkoppen. De logische samenhang tussen de motorkentekens en de cylinderkopkentekens was ook nagenoeg onbestaand (op een paar uitzonderingen na).

En om het nog moeilijker te maken is er ondertussen lustig aan de motoren geschroefd met alle mogelijke "cocktails" tot gevolg 8)7

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 jan 2010 21:26 #36 door nico
Beantwoord door nico in topic Motornummer
Hey iedereen,

Eerst en vooral een gelukkig, gezond en voorspoedig 2010!

Na de ombouw van injectie naar carb wou ik dus meteen ook de kleppen eens in orde afregelen. Mijn GT stamt uit '73 en zou dus hydraulische stoters moten hebben. Ik zie echter alleen 'kapjes' zitten op de klepstelen van de uitlaakleppen (of ben ik aan de verkeerde kant aan het kijken?).




Op mijn cilinderkop staat X19A. X staat voor de 4 maal gelagerde nokkenas als ik alles hierboven goed gelezen heb.
Maar waarvoor staat de A?

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 jan 2010 10:52 #37 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Motornummer
Hoi Nico.
De metalen kap op de foto zit inderdaad op de uitlaatklep, dat hoort zo.
Deze zorgen ervoor dat de klep telkens een stukje draait zodat ze minder snel inbranden.
Er wordt ook wel eens gesproken over kapjes welke op de steel van de inlaatklep zitten. Deze kan je zien zitten wanneer je door de windingen van de veer heen kijkt (mits ze niet vergaan zijn in de loop der tijd).
Deze voorkomen dat er olie langs de steel de cilinder ingezogen wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 jan 2010 11:42 #38 door nico
Beantwoord door nico in topic Motornummer
Ok,

Maar heb ik een motor met Hydraulische klepstoters (Ik denk het wel maar ben niet zeker)?
Is wel belangrijk om al dan niet speling toe te laten bij de kleppen.
Vandaar mijn vraag waar de "A" voor staat in X19A op de cilinderkop.

Ciao

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 jan 2010 12:02 #39 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Motornummer
Denk dat je het best eerst zeker van je zaak kan zijn wat hydraulische stoters aangaat. Ze zijn ze te herkennen aan een klein gaatje halverwege de stoter en zijn ook indrukbaar.





Op pagina 6A-7 van de manual staat beschreven hoe je ze af moet stellen. Echter, er zijn er genoeg die er een andere methode op na houden.
Zelf deed ik het met draaiende motor. De moer van de tuimelaar los draaien tot ie gaat "rammelen". Daarna weer vast draaien tot het rammelen stopt, daarna de moer nog een volledige slag verder draaien.
Dit is nagenoeg dezelfde methode als in de manual, alleen daar doen ze het daar niet met draaiende motor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 jan 2010 20:58 #40 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic Motornummer

BelgianGT schreef : Hoy Pecje,

Dat trekt er inderdaad op. Het verschil tussen N en de S uitvoering ken ik niet. Ik weet enkel dat de nokkenassen dezelfde zijn : type K.

Greetz,
Philippe.


Het verschil tussen een "N" en een "S" motor zit in de bovenkant van de zuiger.
De "S" motor zuigers zijn plat van boven met twee inkepingen voor de kleppen, terwijl de "N" motor zuigers een verdieping hebben op de zuiger, ik heb jammer nu nog geen foto's van het verschil.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.