2.2 hapert

23 juni 2009 13:00 #1 door blauwmarc
2.2 hapert werd gestart door blauwmarc
Ik rijd al langer rond met dit probleempje. Bij een constante snelheid is het net alsof de onsteking af en toe een vonkje/steekje laat vallen. Bij accelereren merk je er niks van. Wel lijkt het net alsof het "hikken" een beetje erger wordt. Het is moeilijk aan te geven op dit moment achter de PC, maar het is toch om de 1 a 2 seconden dat het gebeurd. Ik kan gewoon rijden, maar irritant is het wel.
Ik ben geen motor of onstekingsspecialist, dus weet iemand waar ik het moet zoeken? :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 14:32 #2 door flyd
Beantwoord door flyd in topic 2.2 hapert
Ben ook geen specialist maar denk onder de motorkap :yes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 20:02 #3 door nico
Beantwoord door nico in topic 2.2 hapert
Welke ontsteking heb je? elektrisch of nog met contactpunten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 20:33 #4 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2 hapert
Dag Theo,

Haperen zoals jij beschrijft lijkt mij inderdaad een ontstekingsprobleem (geen injectieprobleem)

Ik heb recent zelf kunnen vaststellen dat grotere problemen kunnen veroorzaakt worden door een klein mankement.

Je 2.2 heeft waarschijnlijk in de verdelerkop een hallsensor die de transistorontsteking triggert. Ik vermoed dat daar niets mis mee is (geen problemen met slechte contactpunten bij zo'n sensor)
Het zit dus waarschijnlijk ergens in de hoogspanning.

Draai eens de bougies er uit en bekijk hun toestand.

bruin (koffie met melk) is goed.
zwart : motor staat te rijk of..... onvoldoende vonk, waardoor de verbranding niet volledig is , dus ontstekingsprobleem of te koude bougieelektrodes.

Reinig de bougies grondig met een messing borsteltje. Zorg dat de elektrodes proper zijn of liever nog koop gewoon een nieuw setje. (ong 12€)

Rotor en verdelerkap. : Ik heb zelf mogen vaststellen dat , hoewel er bij mij niets te zien , meten was, de verdelerkap toch de reden van een pak ellende was (stilvallen, rook, stotteren enz... soms.... niet alltijd)
Gewoon vervangen die handel : kost iets van een 9€
eventueel rotor : 7€

En tenslotte zijn er nog de bougiekabels, maar die zou ik als laatste proberen vervangen, niet direkt (24€)

Geert.

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 21:55 #5 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 2.2 hapert
Toevallig vandaag aan de Benz bezig geweest om dat de motor soms wat onregelmatig draaide en, erger nog, flink knalde bij afremmen op de motor.
Bij deze auto zitten de contactpunten op een vast asje en horen geborgd te zitten met een borgveer. Die was ie verloren waardoor de ruimte tussen de contactpunten zelf varieerde. Bij het verder slopen van de verdeler bleek ook dat één van de veren die vastzitten aan de gewichtjes (deze bewegen naar buiten als dat ding draait) gebroken te zijn. De contactpunten zitten weer vast en er zitten nieuwe veertjes op en nu draait ie weer zoals het hoort.
Wat ik zeggen wil is dat het ook aan die veertjes kan liggen, heb er al eens vaker iets over gelezen op, ik meen, het amerikaanse forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2009 23:41 #6 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic 2.2 hapert
o.k., ben beetje laat vandaag, maar zie dat er wat reacties binnen zijn. Ik zal er mijn voordeel mee doen (hoop ik). Als ik wat tijd heb zal de ontsteking en het verdelerkapgebeuren controleren. Dat zal na zaterdag zijn denk ik, want eerst houden we een feest ter ere van onze verjaardagen. (ik 19 juni en vriendin 22 juni) Morgenavond ga ik zelfs met een ballon de lucht in, kado van mijn broer. (is weer eens wat anders dan al 22 jaar zweefvliegen)*O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2009 00:36 #7 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic 2.2 hapert
Helaas ging de ballonvlucht niet door, te harde wind (watjes). Nieuwe datum: 6 juli
GT motorstoring: Het euvel was i.d.d. de verdelerkap en bougiekabels.

gelukkig weer een probleempje minder;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2009 00:58 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2 hapert
Mooi,


T'zijn het verdwijnen van die irritante foutjes die het GT rijden leuker maken.
En veel plezier de 6e met je ballonvaart.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2009 09:45 #9 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic 2.2 hapert
Tja, helaas, ik wilde vanmorgen naar mijn werk rijden, maakt hij 2500 toeren stationeer! Met een stoot gas zakt hij wel dacht ik, dus niet...
M.a.w. van de regen in de drup. Zou het onstekingstijdstip niet meer kloppen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2009 17:18 #10 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 2.2 hapert
Blijf iets hangen, gas kabel mss??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2009 18:35 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2 hapert
Theo,

2500 is heel veel.
Was dat gisteren, nadat je de verdelerkop vervangen had ook al direkt zo?

kijk inderdaad eerst eens of je gasklep volledig sluit, vooraleer je verder zoekt (t'is een injectie hé?)
Je kan het gewoon meten aan de gasklepschakelaar ook.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2009 20:34 #12 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic 2.2 hapert
met de ouwe bougiekabels/verdeler/rotr liep hij eigenlijk redelijk rond de 800 rpm, met af en toe een afzwaaier naar ca. 1200rpm. Meteen na montage nieuwe delen ging ie al naar de 2500rpm. Gisteravond om 23.30 uur achteraf gezien eigenlijk ook al, maar toen draaide ik meteen de sleutel om met de wetenschap dat hij weer liep. (garagepoort was dicht, te veel uitlaatgassen anders).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2009 21:39 #13 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 2.2 hapert
Tja,

Als hij nu voor de rest soepel loopt en je stationair toerental is stabiel op 2500 (gaat dus niet op en neer), dan kan je proberen gewoon je stationair toerental terug te regelen naar 900tr (aan je gasklep)
Je kan je dan vragen stellen omtrend de vroegere ontsteking???

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 juli 2009 23:19 #14 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 2.2 hapert
Gewoon alles na kijken ontstekings tijdstip, stationair toerental inregelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 juli 2009 22:17 #15 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic 2.2 hapert
Heb met het discolampke de ontsteking ingesteld, en zie, tot nu toe loopt ie weer.:yes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 juli 2009 12:16 #16 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 2.2 hapert
Heeft ie dan wel eens nodig, op naar de disco :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juli 2009 12:35 #17 door Hanzzi74
Beantwoord door Hanzzi74 in topic 2.2 hapert
Hoop dat ie wel gevoel voor ritme heeft _O-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 juli 2009 22:42 #18 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 2.2 hapert
iig nu wel *O* :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.