koppakking

21 juli 2009 20:20 #1 door opelgt70
koppakking werd gestart door opelgt70
Hallo,als je een koppakking vervangt en daarna het blok 1 jaar laat staan moet je de koppakking dan nog ergens mee invetten of zo?


Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2009 23:59 #2 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic koppakking
??? hoe bedoel je???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juli 2009 06:59 #3 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic koppakking
Nou,ik heb mijn onderblok gevlakt en de kop is gevlakt en nieuwe kleppen erin.
Als ik dit nu dichtdraai moet ik dan vettigheid aan de koppakking doen tegen het roesten omdat het misschien we een jaar duurt voordat het blok in de gt zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juli 2009 10:02 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic koppakking
Ik denk dat het nooit geen kwaad kan een olielfilm op de vlakken aan te brengen. Zou er wel spaarzaam mee zijn en ook de cilinderwanden even meenemen.
Heb zelf een jaar geleden een blok uit elkaar gehaald. Tot op heden niets meer mee gedaan (shame on me), heb er de tijd even niet voor. Heb het toen wel even goed in de olie gezet en in de cilinders in olie gedrenkte doeken gepropt. Daarna in plastic zakken weggezet. Ik zal er weer eens mee verder moeten.
Was het trouwens nodig om beide delen te vlakken?
Waarschijnlijk weet je dit wel, maar als je beide delen vlakt (en zeker wanneer dit in het verleden al eens vaker gebeurd is) zal de stand van de nokkenas ten opzichte van de krukas steeds verder afwijken en het moment van openen van de kleppen dus ook. Dit kan resulteren in een GT die niet lekker loopt.
Het is op te lossen door bijvoorbeeld een nokkenastandwiel te gebruiken die te verstellen is, maar goedkoop zijn deze niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juli 2009 17:23 #5 door Robbie
Beantwoord door Robbie in topic koppakking
FF wat glijmiddel erop hehehe

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juli 2009 21:23 #6 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic koppakking
Daar is toch iemand hier op het forum die een afbeelding daar van heeft :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juli 2009 23:25 #7 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic koppakking
Stig schrijft:
Theo,op het forum over die koppakking,een koppakking mag je nooit invetten,wat een rare vraag,en wat een rare antwoorden,een koppakking invetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 juli 2009 23:46 #8 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic koppakking
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel (waar ik me dus blijkbaar schuldig aan maak, want ik ben de enige die antwoord gegeven heb op zijn vraag :grind: ). Ik heb het overigens alleen gehad over de vlakken (van de kop en het blok dus) om deze licht in te olieën voor hij z'n blok voor een jaar weg zet.
En dat is volgens mij ook precies wat Richard bedoeld met zijn vraag.
Over invetten van de koppakking heb ik het nooit gehad, zoals "de stig" beweert.
Ik vind het overigens wel een beetje flauw om via andere forumleden antwoorden en commentaar te geven op leden die gewoon om een stukje info vragen :thumbdown:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juli 2009 10:58 #9 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic koppakking
Richard schrijft: moet je de koppakking dan nog ergens mee invetten of zo?

Dus de Stig heeft gelijk als hij zijn wenkbrauwen fronst.
Het zijn dan ook geen domme vragen of antwoorden, maar rare. ;-)
Richard zal dus inderdaad zijn vraag ongelukkig geformuleerd hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juli 2009 11:14 #10 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic koppakking
Klopt, ik keek ook even raar toen ik de vraag las.
Maar begreep wel wat ie bedoelde.
Vraag ik me nog steeds af wat het rare antwoord is en blijf ik erbij dat ik het allemaal wat omslachtig vindt om op die wijze commentaar te leveren.
Het wordt tijd dat deze "stig" zich ook eens bekend maakt...:yes:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juli 2009 13:08 #11 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic koppakking
ik heb hem vaak gevraagd om lid te worden, hij kan dan alsnog icognito blijven als de "Stig" .
( ik noem hem the Stig, maar misschien wilt hij liever Easyrider heten of zo, wie weet)
Maar hij meent dat het dan een verplichting is om te schrijven en te reageren. (is natuurlijk geen plicht naar mijn mening...)
Anderzijds volgt hij dit forum nauwlettend:bigsmile: Ik ken hem sinds 1991 en zijn enigste auto al die tijd is zijn GT uit 1969. Het is zijn daily driver.

Hoe dan ook; de koppakking mag nooit met vettigheid in aanraking komen*O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juli 2009 20:35 #12 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic koppakking
Behalve de olie kanalen/gaten, anders wordt het een droge bedoeling boven in de kop :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 juli 2009 10:29 #13 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic koppakking

blauwmarc schreef :
Hoe dan ook; de koppakking mag nooit met vettigheid in aanraking komen ...


Voor zover ik me kan herinneren gingen ze als volgt tewerk in de werkplaats bij mijn Opa (Opel dealer, weet je nog?) :

- cylinderkop en blok grondig schoonmaken, opschuren met blokje en fijn schuurpapier (600) tot het blanke metaal. (dat is als de cylinderkop niet gevlakt moest worden)
- vlakken ontvetten met synthetische thinner of trichloorethyleen 8)7
- vlakken instrijken met een laagje Curil en onmiddelijk monteren
- cylinderkop op koppel aantrekken
- 1000 KM rijden en cylinderkop opnieuw aantrekken

Ik weet niet als de koppakking "nooit" vettigheid mag zien maar de werkwijze hierboven laat dat sterk vermoeden :yes:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 juli 2009 10:46 #14 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic koppakking
Als ik op jouw link van Curil klik, dan lees ik dat het een syntetische hars is. Dat is dus geen vet of iets "vettigs", maar een sealing van syntetische hars. (resin: hars)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 juli 2009 12:27 #15 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic koppakking
Dat is inderdaad correct ... :) In die tijd (jaren '70-'80) was Curil een bruinrode, dikke vloeistof en het stonk vreselijk ... _O-

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 juli 2009 22:28 #16 door opelgt70
Beantwoord door opelgt70 in topic koppakking
Met invetten van de koppakking bedoelde ik:

De stalen ringen in de koppakking,en de gevlakte kop en het onderblok als ik dit hebt dichtgedraaid en na een jaar pas in de auto zet is er van binnen dan niets geroest??????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

25 juli 2009 22:08 #17 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic koppakking
als je de vlakken van het blok en de kop invet en je duwt er de pakking tussen... 3x raden wat er met de pakking gebeurt

Maar als je voor de rest alles wat motor/ijzer is invet, zal ie wel niet roesten;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.