1.9 of 2.0

16 mrt 2010 23:04 #1 door REDHEAD
1.9 of 2.0 werd gestart door REDHEAD
hallo ,ik ben net nieuw hier en er is al 8 jaar een vraag bij mijn,
op mijn papier staat 1.9 motor maar op het blok staat 2.0
nou is er wel eens tegen mijn gezegd dat de 2.0 erop staat maar dat het toch een 1.9 is ,klopt dat of is er toch een ander blok (voor mijn tijd)ingezet?????
wie kan me helpen met deze vraag?
bvd fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 00:05 #2 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 1.9 of 2.0
Ik denk dat er voor jouw tijd inderdaad een ander blok is ingelepeld.
GT's werden alleen geleverd in 1.1 of 1.9 uitvoering.
Een 1.9 is geen 2.0. Zou een beetje vreemd zijn want wat zou de motorinhoud dan zijn van een blok waar 1.9 is ingeslagen?
De 2.0 blokken komen denk ik van de Rekord (vanaf de Rekord D dan) en van de Ascona's en Manta's B. Geloof niet dat de A modellen van deze al een 2.0 blok hadden. Daar kan Erick (een Ascona liefhebber op een GT forum, jaja) je vast meer over vertellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 00:58 #3 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 of 2.0
Als er 2.0 op het blok staat kunnen er twee mogelijkheden zijn of je hebt een 2.0 of een 2.2 motor.
je moet dan even op de kop kijken net voor het deksel aan de bougie kant of er iets staat ingeslagen. Staat er P22 in de kop dan heb je zeer waarschijnlijk een 2.2 motor anders een 2.0

De 2.0 is in de Ascona/Manta B serie en Rekord D serie gebruikt, en die zijn weer onder te verdelen in een "N" of "S" of "E" motor, de 2.2 in de Rekord E serie,

Welke kenmerken de 2.4 heeft weet ik niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 04:31 #4 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic 1.9 of 2.0
Helemaal correct Erick,
in de (latere) blokken staat ook vaak het cijfer 20 ingegoten. Veel mensen verwarren dit cijfer met de motorcode die op het plaatje onder de bougiegaten is ingeslagen. Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 09:24 #5 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic 1.9 of 2.0
de 2.4 is er alleen als E, motorcode is dan C24NE,
op het onderblok staat 2.4 ingegoten, bij de de2.0 als de 2.2 is dat beide 2.0, om de 1 of andere reden hebben ze voor de 2.2 nooit een eigen onderblok gemaakt, gewoon dus de 2.0 van de plank gepakt en daar wat modificaties in aangebracht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 19:34 #6 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 1.9 of 2.0
Voor zover ik weet zit de 2.2 met hetzelfde ondeblok als de 2.0, maar heeft hij een andere krukas en dus een langere slag.

Verklaart ook dat ie het vooral van zijn koppel moet hebben, dat toch aardig hoger ligt tov 2.0 terwijl de pk's niet zo enorm verschillen.

Verder moet de 2.2 het ook vooral van zijn andere kop hebben met grotere in en uitlaatkleppen, wat een behoorlijk betere stroming geeft.

En inderdaad in het 2.2 onderblok staat 2.0 gegoten.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 21:28 #7 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 of 2.0
Dat de 2.0 en 2.2 de zelfde giet nummer hebben is puur uit zuinigheid, en zodat niet per ongeluk een 2.0 motor met een 2.2 giet nummer kan voorkomen.
De kruk as van de 2.2 geeft een slag van 77.7 mm ten opzichte van de 1.5 - 2.0 krukas die is maar 69 mm.
de zuigers van de 2.0 en 2.2 hebben de zelfde diameter maar de hart afstand van de zuigerpen naar de top van de zuiger is ± 3.85 mm korter dan bij de 2.0 zuigers.

Als ik er aan toe kom wil ik een 1.9 uitrusten met een 2.2 krukas en een 2.2 kop, dan heb ik een 2.1+ met een berg koppel en wat extra PK's. :thumbup:

Maar ik denk dat ik eerst de 2.2 kop monteer met 1.9 S zuigers, heb ik in ieder geval toch wat meer van alles. *O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 21:38 #8 door REDHEAD
Beantwoord door REDHEAD in topic 1.9 of 2.0
wat een nrs allemaal ik zal een keer dit ff gaan uitzoeken.
is wel makkelijk als ik onderdelen voor de motor nodig heb.

dank u alle voor de antwoorden
ik ben goed geholpen !!!!

fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 mrt 2010 21:45 #9 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 of 2.0
Graag gedaan :thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2010 19:37 #10 door REDHEAD
Beantwoord door REDHEAD in topic 1.9 of 2.0
nu heb ik dus een 2.0 blok maar hoe kan ik GEMAKKELIJK zien of het dan alsnog een 2.2 is

iemand een idee welke benzine ik kan tanken
95 of 98 met of zonder loodvervanger of ..........?
ik wil namelijk het beste voor mijn liefje!!!!
:love:
fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2010 21:08 #11 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 of 2.0
:punk: Lezen is toch nog wat moeilijk :lol:

REDHEAD schreef : nu heb ik dus een 2.0 blok maar hoe kan ik GEMAKKELIJK zien of het dan alsnog een 2.2 is

2 Fast 4 U schreef : Als er 2.0 op het blok staat kunnen er twee mogelijkheden zijn of je hebt een 2.0 of een 2.2 motor.
je moet dan even op de kop kijken net voor het deksel aan de bougie kant of er iets staat ingeslagen. Staat er P22 in de kop dan heb je zeer waarschijnlijk een 2.2 motor anders een 2.0

:thumbup:

iemand een idee welke benzine ik kan tanken
95 of 98 met of zonder loodvervanger of ..........?
ik wil namelijk het beste voor mijn liefje!!!!
:love:fred

Alle "N" motoren Euro 95 of 98, evt met loodvervanger
Alle "S" motoren 98, evt met loodvervanger
Alle "E" motoren 98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2010 21:31 #12 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic 1.9 of 2.0
Dan maken al die quote in quote's het er zeker niet makkelijker op...:thumbdown:
Misschien beter even netjes samengevat in één bericht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mrt 2010 22:11 #13 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic 1.9 of 2.0
Persoonlijk heb ik geen problemen met het lezen van quotes in quotes, maar ja, Rini is de baas :bigsmile:

Trouwens bij mij ligt er ook een 2.0s in, rijdt op Euro loodvrij 95. Weet ik van de vorige eigenaar. Zitten andere kleppen in en dat zie je niet aan de buitenkant. Tank nu om en om Euro 95 en Euro loodvrij 98

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mrt 2010 04:41 #14 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic 1.9 of 2.0
Heb ook een 2.0S met carb en rij al jaren probleemloos rond met euro 95 in de tank.
Gr Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mrt 2010 15:13 #15 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 of 2.0
Ik weet het niet ik rij alleen met LPG en die zit qua octaangehalte iets boven de 100.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 13:25 #16 door hubert002
Beantwoord door hubert002 in topic 1.9 of 2.0
Volgens mij was een 'N' motor voor 91 RON (Duitsland)
en een 'S' motor voor 95 RON
De 'E' motoren hadden (dacht ik) gelijke compressie verhoudingen als de 'S' motoren (dus 95)

wanneer je meer dan 1 mm van de cilinderkop vlakt, heb je wel 98 RON nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 13:37 #17 door 2 Fast 4 U
Beantwoord door 2 Fast 4 U in topic 1.9 of 2.0
@ hubert002
Nee, de motoren van Opel waren als volgt ingedeeld qua benzine:
N motoren gebruikten RON 91 [benzine]
S en de latere E motoren RON 98 [super benzine]
Euro 95 bestond toen nog niet en kwam in de jaren tachtig of negentig uit, maar precies weet ik dat niet.
Na het invoeren van Euro 95 [werd toen Super genoemd en RON 98 Super Plus] is de benzine [RON 91] in Nederland na verloop van tijd uit de handel genomen zodat wij nu alleen RON 95 [Euro 95 of Super] en RON 98 [Super Plus] over houden.
In Duitsland verkopen ze nog steeds RON 91 [Benzin] maar die kost evenveel als RON 95 [Euro 95 / Super], maar bij mij in de buurt over de grens verkopen ze RON 91 [Benzin] niet meer sinds een paar maanden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 20:43 #18 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 1.9 of 2.0
Ik tank alleen nog RON98 super plus in de GT.
T'is een 2.2i met hogere compressie en andere nokkenas, en ik wordt gewaar dat ie gewoon beter draait op 98 tov 95.
Vermits ik nauwelijks kilometers rij met de GT neem ik de meerprijs er graag bij.

REDHEAD
Als je inderdaad alleen het beste wil voor je GT, kan het nooit kwaad om benzine met een hoger klopgetal te nemen, dus 98
Moderne wagens zijn uitgerust met pingeldetectie en gaan automatisch het ontstekingspunt aanpassen als er pingelen gedetecteerd wordt, waardoor het vermogen iets zakt , maar er verder geen kwaad gebeurd aan de motor.
Onze oude bakken hebben dit niet, dus met 98 neem je het zekere voor het onzekere.

Met een CIH S of een E motor zou ik sowieso 98 kiezen.
Heb je een getunede motor met hogere compressie en scherpe nokkenas, sowieso geen 95, altijd 98



Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

04 apr 2010 22:41 #19 door REDHEAD
Beantwoord door REDHEAD in topic 1.9 of 2.0
dus eigenlijk kiezen de meeste gters voor 98

ik ga eerst de oude benzine eruit laten lopen
(1.5 a 2 jaar oud)en dan nieuwe 98 erin en weer afstellen
om hem weer lekker te laten lopen
we zien het wel of het goed gaat anders misschien een electromotor erin (met de tijd meegaan)
maar mis dan wel HET geluid
mijn buurman dacht in zijn mustang een electromotor te plaatsen
zou dan de eerste in nl zijn volgens hem.
heb ook wel wat toch.........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

05 apr 2010 00:49 #20 door gvy
Beantwoord door gvy in topic 1.9 of 2.0
En je zal niet de eerste zijn om er een in een GT te monteren....




Goh Ik droom er ook soms wel eens van.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.