Wat moet er in de luchtfilter?

29 mei 2010 10:15 #1 door AutoInformatief
Wat moet er in de luchtfilter? werd gestart door AutoInformatief
Een goedemorgen heren (en dames)?

We hebben gisteravond een monteur de GT van alle kanten laten bekijken om te zien of de staat ervan werkelijk zo goed is als wij dachten.

Hij zag echter iets vreemds aan de luchtfilter, hier ziet namelijk niets in. Hij kon ons niet met zekerheid zeggen of daar een laagje olie in moest, of gewoon een papieren filter. Dus bij deze, wat moeten wij in de luchtfilter doen?





(ik kon zo snel geen betere foto's maken omdat het te donker was, vandaar ook de foto's van veraf)

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mei 2010 10:35 #2 door duvel
Beantwoord door duvel in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Ik zou er ondertsaand van Splendid in steken.

www.splendid-parts.d...elid=179083&source=2

Grts,
P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mei 2010 10:47 #3 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Met wat geluk kan een plaatselijke autoboer er ook aangeraken (bv Brezan, AD). Volgens mij hadden BMW's uit begin jaren 70 een zelfde luchtfilter.
Nu we het toch over het luchtfilter hebben: moet dit er droog in of moet je hem bevochtigen met olie?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mei 2010 11:37 #4 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Oorspronkelijk gaat er een nat filter in. Weet niet of dat bij de huidige filters nog moet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 mei 2010 23:11 #5 door steve
Beantwoord door steve in topic Wat moet er in de luchtfilter?
tiens, bij mij is die ook leeg -O- ik dacht dat de filter in het stuk zat dat in die lege "pan" past 8)7

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2010 00:44 #6 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Bedankt voor de reacties heren.

Morgen maar eens die luchtfilter bij splendid bestellen. Samen met een nieuw eindstuk voor de uitlaat en wat rubber onderdelen...je moet toch ergens mee bezig blijven he ;)

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2010 12:29 #7 door CHEF1-GT
Beantwoord door CHEF1-GT in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Je hoeft niet persé het filter te bestellen bij Splendid Parts of Susselbeek.
De betere automaterialenhandel kan hem ook nog wel bestellen.
ik heb ff in mijn eigen "voorraad" gekeken en ik heb zelf nog een FRAM CA658 luchtfilter.
Dit filter gebruik ik al sinds jaren voor mijn eigen GT.

GroeT, Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2010 14:06 #8 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Ach we moeten toch nog wat meer zaken bestellen dus dan kunnen we dat net zo goed in één keer doen ;)

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2010 20:22 #9 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Heren er zijn 2 uitvoeringen!
Als je in het deksel bovenop het huis een vast filter hebt zitten hoef je niet perse ook een papieren filter te voeren!
Dit was in principe alleen nodig voor de versie zonder het vaste (natte) filter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2010 20:45 #10 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Even voor de verduidelijking, wat GT virus bedoeld zie je op pag. 3 van deze pdf:
veranderingen in de loop der jaren

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

30 mei 2010 22:09 #11 door AutoInformatief
Beantwoord door AutoInformatief in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Bedankt voor de toevoeging. Volgens mijn vader hebben we er dus één met een vast filter, dus hebben we die papieren filter niet echt nodig.

Maar goed we hebben hem al besteld dus dan komt hij maar he ;)

www.AutoInformatief.com/ - -Your Online Launch Control! - -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

31 mei 2010 14:28 #12 door GTvirus
Beantwoord door GTvirus in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Het is altijd handig een filter achter de hand te hebben.
Je kunt je ook afvragen of het vaste filter zijn werking nog goed doet, ook deze is al ruim 40 jaar oud en misschien al aan t vergaan.
Anders kun je het oude spul verwijderen en een uitwisselbare plaatsen als alternatief.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juni 2010 16:18 #13 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Ik heb daar ook een filter in zitten. Ikzelf heb net een luchtfilter bij de automaterialenzaak besteld. Ik ga de huidige papieren filter vervangen door een dure maar duurzame filter van het merk K&N.. In plaats van de gewone van 18 euro is ie ongeveer 60 euro. Woensdag weet ik of ie wel echt past. Hopelijk loopt ie dan meteen iets beter, wie weet is de oude filter (zoals GTvirus al zei) al 41 jaar oud :lol: Maar of er dan olie bij moet:question:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juni 2010 00:18 #14 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Wat moet er in de luchtfilter?

a3aan schreef : Maar of er dan olie bij moet:question:


Olie bij moet? De K&N's zijn standaard al geolied en dan kun je ook nog even mee rijden voordat je het weer moet oliën. Daarnaast zijn ze zelfs helemaal dichtgeslibd nog beter dan een papieren variant die nieuw is. Om de hoeveel kilometers hangt er van af van waar je rijd, maar dat ze beter zijn merk je al snel, zeker wanneer je een wat oudere papieren er op hebt hangen.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juni 2010 11:54 #15 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Oké dank je :thumbup:
*O*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2010 18:20 #16 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Die K&N luchtfilter zit er nu in maar die heeft nog geen olie.. moet ik even regelen nog, maar motor loopt stabiel en is iets sterker. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2010 18:26 #17 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Nogmaals: K&N zijn standaard geolied, tenzij je een 2e handsje hebt dat wel een nieuw likje olie kan gebruiken.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 juni 2010 22:35 #18 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Wat moet er in de luchtfilter?
Oke, maar ik dacht dat ie droog was omdat ie niet vettig aanvoelde. Is wel een nieuwe, zat in plastic zakje in de doos. En er staat op de rand: ''Oil before use''. Maar dan ga ik er maar vanuit dat ie al goed werkt, ik heb de filters gewoon uitgewisseld, oude eruit, nieuwe erin. Dank je voor de informatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 juni 2010 04:08 #19 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic Wat moet er in de luchtfilter?

10. Do K&N air filters come pre-oiled or must they be oiled before using?

Almost all K&N air filters come pre-oiled and ready to use. The filter oil we use is red. A new oiled filter will appear red-pink in color. Some crankcase vent air filters come unoiled, however, they come with a small packet of K&N filter oil so they can be oiled before use. There are also a limited number of filters with specialty uses which are not pre-oiled. These items will be clearly marked as unoiled. Using an unoiled K&N filter will greatly reduce the filter's efficiency and void our product warranty on filters that come pre-oiled from the factory. If you receive a filter that is packaged in its cellophane wrapper and is unoiled, contact K&N's Customer Support department at (800) 858-3333

De filter voelt niet vettig aan, de olie zit ook in de filter zelf en kleeft er niet op. De mijne waren in elk geval gedaan, maar kan best dat de jouwe niet geolied is, zoals in dit FAQ word beantwoord. Je kan verschillende oliesetjes bij een plaatselijke autoboer al kopen/bestellen, maar ik zou wel even op internet kijken. Zowel bij de filters als bij de olie zitten er aardig wat prijsverschillen in.

Welk typenummer heb je trouwens voor de GT? (moet de mijne nog eens checken of ik hem ook vernieuw)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 juni 2010 12:23 #20 door a3aan
Beantwoord door a3aan in topic Wat moet er in de luchtfilter?
K&N E-2340. Prijs was bij Brezan ongeveer 65 euro. Moest besteld worden en ik moest 20 euro aanbetalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.