Tandspeling

05 nov 2012 21:09 #1 door Gijsdejong
Tandspeling werd gestart door Gijsdejong
Heren,

Ik heb een vraag betreffende de achteras. Ik ben deze aan het opknappen, nu wil ik graag de tandspeling controleren kan iemand mij helpen hoeveel speling deze mag hebben?

Nog andere vraag, is het nodig de lagers etc te vervangen in het differentieel?

Mvg Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 nov 2012 14:01 #2 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Tandspeling
Beste Gijs

Slijtage aan het differentieel is alleen op de tandwielen na te gaan. Zie de handleidingen
Besef overigens wel dat het een redelijk ingewikkelde ingreep is en niet alle onderelen meer voorradig zijn
Voor de juiste afstelling dien je ook nog over een weerstandsmeter te beschikken.
Advies bij een achteras is gewoonlijk; geen problemen blijf ervan dan vanaf!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 nov 2012 15:02 #3 door Gijsdejong
Beantwoord door Gijsdejong in topic Tandspeling
Hallo,

Ik wilde er verder ook zoveel mogelijk vanaf blijven, nu is alleen bij mij het geval dat de moer (die van de ingaande as met aan de anderzijde het tandwiel die het dif aandrijft) eraf was toen ik deze as kocht, kun je deze dan gewoon vast zetten of is daar nog een bepaalde maat voor?

Voor mijn werk stel ik ook tandwielkasten af met lager en tandspeling maar dat gebeurt met klokjes maar niet bij zoon achteras?

Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 nov 2012 23:40 #4 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Tandspeling
Het probleem zit hem hierin dat je waarschijnlijk niet weet of de flens nog op de oorspronkelijke plaats op de pignonas zit
In alle werkplaatshandboeken wordt er melding van gemaakt dat je de stand moet markeren als het het zaakje loshaalt (bv om de oliekering te vervangen)
Onjuiste montage kan gevolgen hebben voor het slijtageverloop van de achteras.
Vandaar mijn eerdere waarschuwing
Je kunt toch de gok nemen om de moer aan te draaien
Aangegeven is voor een nieuw lager 15 kg en voor een bestaand lager 9 kg.
In ieder geval zou ik bij het aandraaien voelen of de as in zijn totaliteit niet te zwaar draait of punten heeft waar hij stroever rondgaat.
In beide gevallen is de as dan niet in orde en zal gedemonteerd moeten worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 nov 2012 21:20 #5 door Gijsdejong
Beantwoord door Gijsdejong in topic Tandspeling
Bedankt, heb hem aangedraaid op +/- 9 kg. Hij loopt nog heel soepeljes. Voel alleen zo op de hand niet echt speling.
Het enige wat mij opvalt, als ik rechtsom draai hoor ik de tanden tegen elkaar van de pionas en het dif, en als ik linksom draai hoor ik niks. Dit is wel als ik de achterkap van de behuizing heb gehaald en dus het dif niet meer in de olie draait weet iemand of dit normaal is?
Normaal dempt de olie dat geluid lijkt mij??

Mvg Gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

08 nov 2012 11:36 #6 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Tandspeling
geluid wat de as maakt als je in tegengestelde richting daait is niet hinderlijk.
Meestal komt dit doordat het tandwielstelsel een kant opdraait en aan een zijde dus inslijt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.