langsstaven achteras

16 juli 2013 23:23 #1 door gvy
langsstaven achteras werd gestart door gvy
Hallo,

Misschien een beetje een stomme vraag, maar ik ben liever altijd voorzichtig onder een auto.

Ik wil de twee langsstaven (of hoe noem je die?) van mijn achteras vervangen door twee exemplaren in goede staat, die ik reeds liggen heb.

foto om aan te duiden welke ik bedoel. witte pijltje.

Bijlage:


Maar kunnen die veilig gedemonteerd worden met de auto op zijn wielen. ( denk het niet ).
Wie heeft die al los gehad?

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2013 08:23 #2 door blacky
Beantwoord door blacky in topic langsstaven achteras
Hoi , ik denk dat je best de veren opspant (met veerspanners) , en dan zonder probleem deze stangen kan losmaken !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2013 08:28 #3 door Jos
Beantwoord door Jos in topic langsstaven achteras
Beste Geert

De reactiestangen kun je onder de auto weghalen terwijl deze op zijn wielen staat.
Zaak is echter wel op de wagen zo hoog op te krikken (en steunen eronder zetten voor de veiligheid natuurlijk) dat de wielen nog net op de grond staan
Let op; als de bouten nooit zijn losgeweest bestaat er een dikke kans dat deze vastgeroest zitten in de huls die op zijn beurt in het rubber zit.
Dan wordt het problematisch want dan wordt het boren en/of slijpen.
Zelf pas ik dan de methode toe om de kop en het uiteinde van de bout af te slijpen en de ophanging iets open te buigen (werkt uiteraard alleen aan de carosseriezijde
Dit zijn overigens ook de beruchtste bouten voor wat betreft het vastroesten
Bij montage dient de wagen in de laatste fase wel met het volle gewicht op de grond te staan, pas dan de moeren aandraaien met de juiste druk.
Doe je dit niet dan kan het rubber verdraaid in de huls gaan zitten wat niet bevorderlijk is

succes

Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2013 16:10 #4 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic langsstaven achteras
Zoals Jos hierboven al zei " het is perfect mogelijk".
Ik heb dit een tijdje geleden ook gedaan en heb ze vervangen door rvs uitvoering van splendid : Längslenkerset incl. PU-Buchsen --> www.splendidparts.de...ertype=1&referid=120

Die van mijn Gt waren van binnen naar buiten aan het roesten.
De rubbers waren nog redelijk, maar tijdens het rijden sprong de achterbrug lichtjes heen en weer.
Nu is dit verleden tijd.

Ik heb dit boven de smeerput gedaan.

1 ) veerschotel ondersteund door de putkrik.

2) Losmaken van bouten (meerdere malen met WD40 ingespoten en laten weken. Vervolgens met behulp van een zwaar tegengewicht de bouten losgeklopt.)

3) Op het laatste pas de bouten voorzichtig verwijderen en daarna de stang eruit halen en vervolgens vervangen door de nieuwe.

4) bij montage steeds het juiste smeermiddel gebruiken voor de rubbers (meestal bijgeleverd) .En vervolgens de moeren dmv montagevet monteren.

5) herhaal dit voor de andere zijde.

!!! De cardanas aan de differentieel laten hangen !!!
Zo blijft het een beetje stabiel.


Veel succes ermee ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2013 16:44 #5 door Jos
Beantwoord door Jos in topic langsstaven achteras
zelfs het staartstuk hoef je normaal niet eens los te maken van de carosserie; sterker nog dit zorgt ervoor dat de as op zijn plaats blijft

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2013 17:51 #6 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic langsstaven achteras
Je bedoelt het staartstuk van de differentieel.
Dat bedoelde ik eigenlijk ook.

Het houdt de boel mooi op zijn plaats.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2013 20:24 #7 door gvy
Beantwoord door gvy in topic langsstaven achteras
Bedankt mannen ,

Voldoende info.
Ik verwacht vooral problemen met het lossen van de bouten, zoals jullie al aangeven.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2013 21:14 #8 door gvy
Beantwoord door gvy in topic langsstaven achteras
OK ik heb even de linkerkant geprobeerd.
De moer draaide er vrij snel af.
Met een momentsleutel met lange arm kan ik nu ook de bout ronddraaien, maar de volledige rubberbus draait mee.
De bout kan ik er helaas niet uitkloppen met een moker. :no:

Ik heb er WD40 ingespoten en laat alles wat trekken.
Dat wordt een pain in the ass....

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 juli 2013 23:30 #9 door Jos
Beantwoord door Jos in topic langsstaven achteras
had je gewaarschuwd:(
probeer het eerst aan de achteraszijde
als die loskomt heb je al de helft gewonnen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

18 juli 2013 13:14 #10 door gvy
Beantwoord door gvy in topic langsstaven achteras
Achterzijde komt direct los.
De voorzijde zit muurvast.
Ik ga er niet meer op zitten kloppen.
Snijschijf erin en bout afslijpen die handel.
Ik heb nieuwe polurethaan bussen en bijhorende bout en huls liggen.

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

20 juli 2013 19:49 #11 door gvy
Beantwoord door gvy in topic langsstaven achteras
Voila ,

Ze zitten er onder.
De auto is dus gewoon op zijn wielen blijven staan. Er is niets opgekrikt of ondersteund.
Ik heb wel eerst rechts afgewerkt en dan links.

Bouten achteraan aan de achterbrug kwamen direct los, geen probleem
Bouten vooraan ( aan de bodemplaatsteunen) heb ik met een snijschijf moeten doorsnijden.

Ik heb vastgesteld dat de originele bouten voor en achter M10 zijn en dat de nieuwe polyurethaan bussen met bijgeleverde hulzen en bouten M12 zijn.
Dus heb ik zowel vooraan als achteraan de gaten moeten groter boren.

Al bij al toch redelijk wat werk.

Bijlage:




Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2013 09:32 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic langsstaven achteras
wist niet dat je een brug/put had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2013 09:46 #13 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic langsstaven achteras
Brug/put?, je zou eens moeten weten Jos, er zijn vakgarages die jaloers zijn op Geert's werkplek _O-Jealous

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2013 11:30 #14 door agété
Beantwoord door agété in topic langsstaven achteras
Nou zeg inderdaad Jealous !

Sometimes I get the feeling,I was back in the o l d days,long ago,
when we were kids,when we were young, life seems so perfect,you know,
the days were endless,we were crazy,we were young,
the sun was always shinin'...
I'll never forget the Big Opels I've had

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2013 11:44 #15 door gvy
Beantwoord door gvy in topic langsstaven achteras
:);)
Bij het tekenen en bouwen van m'n huis heb ik inderdaad rekening gehouden met de hobbys

Het hele huis is onderkelderd en onder m'n garage heb ik mijn werkruimte/atelier ingericht.

In de vloer van de garage is een opening van 1m x 4m, afgedekt met uitneembare roosters van 1mx1m, exact op de plaats waar een auto staat.
In het atelier eronder staat onder deze opening een grote verrolbare werktafel van 1,44m x 2,88m, van waarop ik aan de onderkant van de auto's kan werken.
Maar zo'n grote werktafel is ook gewoon handig voor allerlei andere klussen.

Boven deze opening is in de garage een I profiel met verrolbare elektrische takel. Handig om een motor uit te halen en te laten zakken op mijn werktafel. (maar ook handig om tuinstoelen in de kelder te doen, of andere grote/zware voorwerpen naar beneden te laten zakken)

In de opening in de vloer is aan weerszijden een L-profiel ingegoten, waarop een gelaste kar rolt waarop een hydraulische krik kan gezet worden, waardoor ik de auto's gemakkelijk overal kan opkrikken, of waarop een bak kan gezet worden als ik olie ververs.

O ja , de trap naar de kelder is direkt naast de garage.;)

Geert

Opel GT 1970 : Nur fliegen is schöner
Lotus Esprit S2.2 1980 : Look what Q has brought for us. Isn't it nice ?
Triumph Tiger Sport 1050 : For the ride

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 juli 2013 16:36 #16 door Jos
Beantwoord door Jos in topic langsstaven achteras
heb met 7 bij 10 meter gelukkig ook niets te klagen

Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.