achterwiel lagers.

20 okt 2008 19:25 #1 door geert gt
achterwiel lagers. werd gestart door geert gt
ik heb nog wel wat speling op mijn achterwielen kan ik ook de wiellagers vernieuwen en moet de remvoerihg er ook af nog nooit eerder gedaan advies graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 okt 2008 18:09 #2 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic achterwiel lagers.
Hoy Geert,

Ik neem aan dat dit vraag nr. 1 is :

ik heb nog wel wat speling op mijn achterwielen kan ik ook de wiellagers vernieuwen
Ja, als het om een 2de serie gaat. De lagers 1ste serie zijn niet meer te vinden. Ik heb me laten wijsmaken dat Susselbeek er zal laten namaken. De vraag is natuurlijk tegen welke prijs ...

Dat zal vraag nr. 2 zijn :

en moet de remvoerihg er ook af

Ja, alles moet er af

nog nooit eerder gedaan advies graag

Er moet ergens wel een documentje rondhangen met wat meer uitleg. (Wie weet waar die te vinden is?) Reken maar alvast op professionele hulp om de lagers eraf te persen ...

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

21 okt 2008 22:18 #3 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic achterwiel lagers.
Hoi Geert GT,

Mooie GT heb je.

Om de lagers te vervangen heb je inderdaad het nodige gereedschap nodig. Het is bij wijze wel te doen met een (flinke) hamer en schoevendraaier maar als bij montage de lagers beschadigen ben je binnen de kortste keren weer aan de beurt.

Het is daarom wel aan te raden om de lagers te laten doen de rest is demontage en montage.

De overgang van oud naar nieuw model achteras is ergens in 1970 gebeurd. Het chassisnummer moet daar uitsluitsel over geven.

Als je naar je chassisnummer kijkt (op aluminium typeplaat of in gootje bij schutbord) dan begint dit nummer met:
93, 94, 77, of 79 dit zijn de verschillende type uitvoeringen van de GT's.
93 = 1.1 GT
94 = 1.9 GT AL (grootste deel US modellen)
77 = 1.9 US model
79 = 1.9 GT/J (niet allemaal ook deel AL uitvoering)

De 7 cijfers daarna zijn het echte chassisnummer.
De oude as is gebruikt tot nummer 2264499
De nieuwe as dus vanaf nummer 2264500

Om het echt zeker te weten is natuurlijk de as zelf gaan bekijken.
Hoe ik zelf herken of de as een oud of nieuw model is, is aan de ankerplaat (schijf achter remtrommel).
Deze zit met 4 bouten aan de as vast.
Bij het nieuwe model zitten deze netjes in een vierkant.
Bij de oude zit 1 bout buiten het denkbeeldige vierkantje.
Om te controleren of de as oud of nieuw is moet het wiel en de remtrommel eraf. Misschien is het vanaf de achterkant zonder demontage zichtbaar maar dat zal niet makkelijk zijn.
Als er een andere manier van herkennen is hoor ik het graag want dan hoef ik ook de wielen er niet meer af te halen ;)

Groetjes en succes,

Allard.

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 okt 2008 09:46 #4 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic achterwiel lagers.
Hoy Allard,

De chassisnummers geven geen uitsluitsel : er is namelijk al heel wat gesleuteld aan onze GTs in de loop der jaren, en dat met de ankerplaat is tamelijk omslachtig. :spin:

Hier een alternatief om zonder demonteren de serie te kunne bepalen. Kijk gewoon naar het ontluchtingsklokje ergens bovenaan op de rechteras tussen het differentieelshuis en het rechterwiel :

:post: metalen klokje met ijzerdraad door = 1ste serie
:post: plastiek kapje = 2de serie

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 okt 2008 10:21 #5 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic achterwiel lagers.
ontluchtingklokje bij mij van metaal met ijzerdraad .en waar kan ik die lagers kopen .geert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 okt 2008 14:58 #6 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic achterwiel lagers.
Hoy Geert,

De lagers 1ste serie zijn niet meer te vinden. Ik heb me laten wijsmaken dat Susselbeek er zal laten namaken. De vraag is natuurlijk tegen welke prijs ...

Misschien is het interessant om een achterbrug 2de serie te zoeken?

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

22 okt 2008 19:53 #7 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic achterwiel lagers.
Geert:

Ik zou even contact opnemen met een leverancier en ze vragen welke je nodig hebt.
Je kunt buiten m&m ook kijken bij bijv. splendidparts.
Heb je ook nog wat prijs vergelijk ;)

Phillippe:

Goede tip, is inderdaad veeeel eenvoudiger om te controleren op 1ste of 2de serie achteras en was mij nog niet opgevallen.:blush:

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2008 09:52 #8 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic achterwiel lagers.
Hoy Geert,

Ik blijf erbij dat de lagers 1ste serie onvindbaar zijn. Wie er vandaag in zijn bezit heeft doet ze ofwel niet weg ofwel vragen ze daar astronomische bedragen voor. Wil je toch op de markt neuzen dan wens ik je alvast veel succes. Dit is wat je nodig hebt :

- Merk INA : ref 01/W3F 28923
- Opel ref 8 953 132
- Merk SKF : ref 31 53 92 NE

Eigenlijk zijn het naaldlagers zonder binnenkooi, de naalden rusten direkt op de aandrijfassen. Voor de maten kijk je naar buitendiameter : 67, binnendiameter : 47, breedte : 17.

Die waren in de tijd terug te vinden op de B Kadett 1700/1900, de Olympia en de C Rekord. Verder ook nog op de Vauxhall Viva.

Alternatief : neem misschien een achterbrug 2de serie in overweging, die zijn makkelijk te vinden, alle lagers zijn beschikbaar en ze kosten geen fortuin ... Je ziet maar ;)

Moest je er vinden tegen de prijzen die je vermeld, laat het me weten en ik koop dan gelijk een kist of twee ... :smilegrin:

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2008 12:05 #9 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic achterwiel lagers.
Philippe.
zijn dit de maten voor de lagers ik heb een mail gestuurd naar de groothandel zou kijken als die er wat mee kan .
Merk INA : ref 01/W3F 28923
- Opel ref 8 953 132
- Merk SKF : ref 31 53 92 NE .

buitendiameter : 67, binnendiameter : 47, breedte : 17.
.
afwachten dan maar weer .bedankt voor zover maar weer geert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2008 12:11 #10 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic achterwiel lagers.
Hoy Geert,

Om heel precies te zijn gaat het om :

- 2 lagers INA ref 01/W3F 28923 - of -
- 2 lagers Opel ref 8 953 132 - of -
- 2 lagers SKF : ref 31 53 92 NE - of indien met deze referenties niet beschikbaar -
- 2 naaldlagers zonder binnenkooi met afmetingen buitendiameter : 67, binnendiameter : 47, breedte : 17.

Succes,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2008 13:02 #11 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic achterwiel lagers.
Wiellagers leverbaar. Alleen het lager 115.00 euro per stuk.





Met vriendelijke groeten,





Mario van de Klundert

M&M Dronten

Pioniersweg 78

8251 KR Dronten

tel: 0031-(0)321-318635

fax: 0031-(0)321-338564

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

www.mmdronten.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2008 13:13 #12 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic achterwiel lagers.
even een vraagje tussen door past en achteras van een b kadett ook .geert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2008 14:40 #13 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic achterwiel lagers.
Hoy Geert,

Proficiat voor je vondst. Ik moet zeggen dat ik nogal positief verbaasd ben dat M&M de lagers wel kan leveren. Moest je die bestellen dan ben ik heel nieuwsgierig naar een paar fotos wanneer je die ontvangt ... :thumbup: Weet je toevallig welk merk ze in voorrad hebben? SKF? INA? Andere?

Om op je vraag te antwoorden, ja een achteras van een B Kadett 1900 past ook.

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2008 20:11 #14 door a.smids
Beantwoord door a.smids in topic achterwiel lagers.
Ik ging in mijn laatste reactie (heel stom) uit van een 2de
serie as maar Geert heeft natuurlijk de eerste serie.

Ik ben daarom net als Philippe enorm verbaasd dat de lagers nu opduiken. Ik wil ook eerst wel bevestigd zien voordat ik geloof dat het DE lagers voor de eerste serie zijn.
Als dit wel het geval blijkt te zijn ga ik toch mijn originele as reviseren. *O*

Kan ik uit de reactie "ALLEEN het lager 115 euro" afleiden dat ook de keerring leverbaar is?
Deze was meen ik ook niet of nauwlijks leverbaar of vergis ik mij daar net als met het lager?

Ben ook erg nieuwschierig naar het vervolg...

Groeten,

Allard.

Nur fliegen ist schöner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2008 21:33 #15 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic achterwiel lagers.
wiellagers 1e type achteras
je kunt altijd contact opnemen met deze firma .
alleen wiellager 115 euro .geert



Wiellagers leverbaar. Alleen het lager 115.00 euro per stuk.






Met vriendelijke groeten,




Mario van de Klundert

M&M Dronten

Pioniersweg 78

8251 KR Dronten

tel: 0031-(0)321-318635

fax: 0031-(0)321-338564

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

www.mmdronten.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

23 okt 2008 21:40 #16 door blauwmarc
Beantwoord door blauwmarc in topic achterwiel lagers.
op het duitse forum staat ook veel informatie, toevallig loopt er nu een thread met als thema de achteras 2e serie. Misschien dat er nog meer duitse forumleden reageren.
de link

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2008 10:20 #17 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic achterwiel lagers.

Kan ik uit de reactie "ALLEEN het lager 115 euro" afleiden dat ook de keerring leverbaar is?
Deze was meen ik ook niet of nauwlijks leverbaar of vergis ik mij daar net als met het lager?

De keerringen zijn wel nog leverbaar, OGTS heeft ze in voorraad, ref 7015 aan 18 USD/stuk.

Ik heb ondertussen nog meer info over de serie 1 lagers.

- "oude" Opel ref. is 414318
- op de INA lagers staat gegraveerd : INA 01/A10 Germany , F - 28923 , 8 953 132 (dat laatste is ook de "nieuwe" Opel ref)
- op de SKF lagers staat gegraveerd : SKF 3 1 5 3 9 2 C Germany NE

Greetz,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

24 okt 2008 17:19 #18 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic achterwiel lagers.
Origineel gepost door geert gt
Wiellagers leverbaar. Alleen het lager 115.00 euro per stuk.


Kijk eens op de site van europarts4auction :

stores.ebay.com/Vint...742481QQftidZ2QQtZkm

Hebben diverse onderdelen voor Opel te koop incl lagers en vele malen goedkoper. Misschien zitten de juiste erbij. Een mailtje kan nooit geen kwaad.

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

11 nov 2008 19:05 #19 door geert gt
Beantwoord door geert gt in topic achterwiel lagers.
ik heb maar een andere achteras gekocht 2e type helemaal gereviseerd comlpeet dus maar afwachten dan klusje voor de winter tot later maar weer .geert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

17 nov 2008 15:53 #20 door BelgianGT
Beantwoord door BelgianGT in topic achterwiel lagers.
Ben deze WE begonnen met de resto van mijn (piepende) 1ste serie achteras. Ik heb gelukkig nog 2 andere assen staan en met de drie zal ik proberen om er één deftige van te maken. Op eerste zicht heb ik alle lagers,nu nog een kwestie van alles in elkaar te krijgen. *O*

Ziehier een paar fotos van de lagers en de oliekeerringen.

Op de buitenkooi van de lager staat gegraveerd :
INA 01/w3 Germany F - 28923
8 953 132



Op de buitenkant van de de keerring staat gegraveerd :
KACO OPEL N064 711

Op de binnenkant van de keerring staat gegraveerd :
DF 47.68.13 S2



Enjoy :spin:,
Philippe.

GT AL 1900 1970 Monza Blue
GT A 1100 1969 Gold (opknapper)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.