Vernieuwen lager van achteras type 1

09 juni 2016 12:33 #1 door RobGT
Vernieuwen lager van achteras type 1 werd gestart door RobGT
Hoi,
Omdat mijn achteras aan een kant een zoemend geluid maakt, wil ik de lager vervangen.
Bij splendid parts heb ik een mooie revisie set gekocht (pakking, lager en dichting), maar nu het voor me op tafel ligt, realiseer ik me dat ik de oude lager niet zomaar even uit de behuizing van de as zal trekken.
De as eruit trekken zal niet het probleem zijn, maar daarna de lager eruit trekken :huh:
Is daar speciaal gereedschap voor nodig of kan het op een slimme manier met een poelietrekker?
Wie heeft er tips?
Deze gebruikers zeggen dank u: 200sx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2016 19:52 #2 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Vernieuwen lager van achteras type 1
Hiervoor heb je een binnenlager trekker nodig. Ik heb die destijds geleend bij een bevriende garagist. Als je die trekker eenmaal hebt in de goede maat stelt het niets voor,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2016 21:57 #3 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic Vernieuwen lager van achteras type 1
De steekas zal je er uit moeten trekken met een soort slaghamer ( 4 moeren los en as er uit trekken/hameren)
Het oude lager eerst de borgring met een scherpe beitel recht op de rand doorslaan en oude lager met een staande pers en mal los persen... nieuwe lager met nieuwe borgring met een mal er weer op persen.. (eerst lager dan borgring)

gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

09 juni 2016 23:45 #4 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Vernieuwen lager van achteras type 1
Het uiteinde van de steekas zit met een borgring vast in het differentieel. Die borgring moet je verwijderen voordat je de as eruit trekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juni 2016 14:08 #5 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Vernieuwen lager van achteras type 1
Ik kan me langdurig gefriemel met een veerring in het differentieel herinneren (maar misschien was dat bij mijn busje toen de pakking vervangen moest worden), ik heb er toen nog een speciale veertang voor gekocht. Kan me niet herinneren of ik een van deze assen er al eens uitgehaald heb. De borgring die 'opel gt' bedoelde is de asdichting, die moet er idd vanaf. Doorslaan daarvan is ws de beste methode om die te verwijderen.
Op bol.com zag ik een binnenlagertrekkerset, op youtube naar filmpjes ervan gezocht om te zien hoe je die zou moeten gebruiken, maar er zijn nogal wat verschillende modellen in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

10 juni 2016 17:17 #6 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Vernieuwen lager van achteras type 1
Zoektocht op internet leverde geen resultaat. Vanmiddag bij een aantal speciaalzaken langsgegaan. Een had een set, maar die die ging maar tot 32 mm. Is nog lastig om iets passend te vinden. De lage maakt al lang dit geluid, dus misschien heb ik de tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 juni 2016 22:16 - 12 juni 2016 22:17 #7 door Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 juni 2016 22:33 #8 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Vernieuwen lager van achteras type 1
Tot 32 mm :-(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

12 juni 2016 22:44 #9 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Vernieuwen lager van achteras type 1
beetje knutselen :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

15 juni 2016 17:02 #10 door RobGT
Beantwoord door RobGT in topic Vernieuwen lager van achteras type 1
Gelukt.
Met wat onderdelen van een poelietrekker een binnenlagertrekker gemaakt. Zie foto.
Door het gelijkmatig aandraaien van de moeren op de bouten kwam de lager (inclusief asdichting) rustig naar buiten.
Huis schoongemaakt, met een beetje motorolie glad gemaakt. De nieuwe lager gladgemaakt en met de oude lager als deuvelring gebruikt, voorzichtig met een kleine hamer naar binnengeslagen. De asdichting op dezelfde manier.
De remankerplaat moest eraf, remleiding kon blijven zitten, en de handremkabel moest helemaal los.
Gepriegel met de veerring waarmee de as geborgd is in het differentieel, maar de aanhouder wint.
Deze gebruikers zeggen dank u: opel gt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.