Donut en lager

01 mei 2017 10:12 - 02 mei 2017 07:22 #1 door martijn
Donut en lager werd gestart door martijn
Beste,

Ik heb een probleem...

Mijn 2 motorophangingsrubbers waren volledig doorgescheurd waardoor het blok volledig los lag in het motorcompartiment.
Bijgevolg is het motorblok opgeschoven naar rechtsvooraan en is het ook een aantal cm gezakt.

Doordat het motorblok niet meer op zijn correcte plaats lag, is de aandrijfas er gedeeltelijk kunnen uitschuiven tijdens het rijden.
Dit maakte op dat moment heel veel geluid...

De Opel GT is vervolgens opgehaald geweest met een aanhangwagen.
De motorophangingsrubbers heb ik reeds vervangen, het motorblok ligt dus alweer op zijn juiste plaats.
Na verdere controle blijkt dat de donut van de aandrijfas ook niet meer op zijn plaats zit?

Nu wil ik deze correct terugplaatsen, maar ik lees dat er daar ergens een lager moet zitten?
Momenteel loopt de aandrijfas gewoon door de rubberen donut. Zal deze niet smelten door de wrijving met de aandrijfas?


Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 mei 2017 19:54 #2 door opel gt
Beantwoord door opel gt in topic Donut en lager
Mijn beste Martijn,

Ik snap werkelijk geen ene jota van het verhaal...
Heb je het over een Opel GT AL? Deze heeft toch geen voorwiel aandrijving met assen vooraan?

gr

Han

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 13:20 #3 door martijn
Beantwoord door martijn in topic Donut en lager
Na wat zoekwerk ben ik deze foto tegen gekomen.
Het lager zit dus in de donut.

Bij mij kan ik de aandrijfas nu makkelijk 2 cm op en neer duwen. Ik vermoed dat dit teveel is en ik beter een nieuwe donut (incl lager) plaatst.

MAAR. Hoe demonteer ik dat daar allemaal. Moet de hele achteras eruit?


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 13:20 #4 door martijn
Beantwoord door martijn in topic Donut en lager
Na wat zoekwerk ben ik deze foto tegen gekomen.
Het lager zit dus in de donut.

Bij mij kan ik de aandrijfas nu makkelijk 2 cm op en neer duwen. Ik vermoed dat dit teveel is en ik beter een nieuwe donut (incl lager) plaatst.

MAAR. Hoe demonteer ik dat daar allemaal. Moet de hele achteras eruit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 20:27 #5 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Donut en lager
Zoek op het forum naar " vervangen torque tube rubber " dan vindt je voldoende antwoorden waar je wat aan hebt. Zelf heb ik het gedaan met de as onder de auto vandaan. Is eenvoudig zelf te doen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 20:58 #6 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Re:Donut en lager
Er moeten ook nog 2 rubber bussen zitten met schroefdraad uiteinde die gemonteerd zitten aan de buitenzijde van de donut. Deze houden de boel in bedwang en misschien mis je deze wat de speling zou kunnen veroorzaken

Sent from my XT1052 using Tapatalk

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 20:58 #7 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Re:Donut en lager
Er moeten ook nog 2 rubber bussen zitten met schroefdraad uiteinde die gemonteerd zitten aan de buitenzijde van de donut. Deze houden de boel in bedwang en misschien mis je deze wat de speling zou kunnen veroorzaken

Sent from my XT1052 using Tapatalk

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 20:59 #8 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Re:Donut en lager
Er moeten ook nog 2 rubber bussen zitten met schroefdraad uiteinde die gemonteerd zitten aan de buitenzijde van de donut. Deze houden de boel in bedwang en misschien mis je deze wat de speling zou kunnen veroorzaken

Sent from my XT1052 using Tapatalk

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 20:59 #9 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Re:RE: Donut en lager

martijn schreef : Na wat zoekwerk ben ik deze foto tegen gekomen.
Het lager zit dus in de donut.

Bij mij kan ik de aandrijfas nu makkelijk 2 cm op en neer duwen. Ik vermoed dat dit teveel is en ik beter een nieuwe donut (incl lager) plaatst.

MAAR. Hoe demonteer ik dat daar allemaal. Moet de hele achteras eruit?


Er moeten ook nog 2 rubber bussen zitten met schroefdraad uiteinde die gemonteerd zitten aan de buitenzijde van de donut. Deze houden de boel in bedwang en misschien mis je deze wat de speling zou kunnen veroorzaken

Sent from my XT1052 using Tapatalk

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 21:03 #10 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Re:Donut en lager
Er moeten ook nog 2 rubber bussen zitten met schroefdraad uiteinde die gemonteerd zitten aan de buitenzijde van de donut. Deze houden de boel in bedwang en misschien mis je deze wat de speling zou kunnen veroorzaken

Sent from my XT1052 using Tapatalk

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 21:06 #11 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Re:Donut en lager
Sorry kreeg steeds een foutmelding dat de reply niet werkte...

Sent from my XT1052 using Tapatalk

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

02 mei 2017 22:13 #12 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Re:Donut en lager
klopt deze melding krijg ik ook steeds (op m'n pc overigens)
klusje voor Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

03 mei 2017 10:14 #13 door martijn
Beantwoord door martijn in topic Donut en lager
De rubbers met schoefdraad zijn aanwezig. Ik merkte wel op dat de donut een scheurtje heeft.

Bedankt voor de snelle reacties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 mei 2017 02:10 #14 door ariegt
Beantwoord door ariegt in topic Donut en lager
als je die 2 rubbers met schroefdraad los heb ben je al een heel eind.
scheurtje in de donut dan zal hij wel uitgelubberd zijn toch.
geeft volgens mij dreunen in de aandrijflijn , of zelfs klapperen. dit
voornamelijk met optrekken of fel acce.

opel GT AL 1972
Chevrolet Blazer 400 4WD 1978
Buick Skylark 1970

opel manta A 1972(verkocht)
opel corsa 1993(verkocht)
Oldsmobile Cutlass wagon 1969(verkocht)
mercedes 500SEC 1983(verkocht)
GMC jimmy 5.7 L 1979(verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.