achter as ophanging

06 okt 2010 20:41 #1 door GT-Koos
achter as ophanging werd gestart door GT-Koos
Hallo heren GT techneuten een vraagje over de achter as ophanging, als ik mijn GT aan een zijde op krik met het voor wiel van de grond dan blijft het achter wiel op de grond staan en de achter vering komt hellemaal los je kunt hem er dan gewoon uit halen, dit lijkt me niet zoals het hoort het is me niet eerder opgevallen. Dit hoort toch niet? Wat zou hier de reden van kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2010 21:03 #2 door benny
Beantwoord door benny in topic achter as ophanging
dat kunnen volgens mij maar 3 dingen zijn:
verlagingsveren en originele schokdempers
of verkeerde schokdempers (te lang)
of schokdemper los, maar dan valt er niet mee te rijden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2010 21:10 #3 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic achter as ophanging
Bij mijn weten is het normaal wanneer je de boel opkrikt de auto "uit" de veren komt en je ze op een gegeven moment kan verwijderen. Volgens mij staat het zo zelfs beschreven in de FSM. Dat zou je eens even na moeten lezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

06 okt 2010 22:34 #4 door benny
Beantwoord door benny in topic achter as ophanging
bij mijn weten is dat absoluut niet normaal,
ben er eigenlijk zeker van dat het bij mij niet zo is,

ander kan het zijn als je hard over een bult rijd dat
de veren op de straat liggen, of schuin komen te zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 okt 2010 03:36 #5 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic achter as ophanging
Dat had ik laatst dus ook en word bij een APK keuring ook een afkeuring normaliter. Zoals Benny zegt, zou het bij een leuk bultje kunnen gebeuren dat de veer los komt en er uit zou vallen met alle gevolgen van dien voor jezelf of een eventuele (latere) achterligger. Niet voor niets hebben ze in de F1 al een aantal jaar het zo gemaakt dat die banden aan de wagen blijven plakken bij pech, ipv vrolijk rondvliegen.

Meet de veren eens na, deze zouden 35 centimeter moeten zijn. Dat was bij mij het euvel, ze waren 27 centimeter. Met 35 centimeter zou het een centimeter of 3+ zo ongeveer 'in de auto' moeten komen, dat deel spant ze dan ook netjes in.

Voor de rest, controleer de schokdempers, maar ook de rubbers die boven én onder de veer moet zitten (of ze nog goed zijn en aanwezig niet te vergeten!)

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 okt 2010 18:05 #6 door GranTurismo
Beantwoord door GranTurismo in topic achter as ophanging
Ja bedoel eigenlijk ook na verwijderen van de schokdemper.
Dacht nog snel effe antwoord te geven voor ik aan de arbeid moest en had de vraagstelling niet goed gelezen :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 okt 2010 18:53 #7 door GT-Koos
Beantwoord door GT-Koos in topic achter as ophanging
Bedankt voor jullie snelle reactie.

De rubbers zijn goed en de schokdempers zijn nieuw, maar de veren zijn 27 centimeter eigenlijk vreemd want volgens mijn zijn de veren toch niet ingekort of zijn er meer versies?

Zijn de schokdempers het enige wat de achteras tegenhoud met het verder uitzakken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 okt 2010 20:28 #8 door Pecje
Beantwoord door Pecje in topic achter as ophanging
Volgens mij zorgt de stabilisatorstang ook wel voor wat weerstand tegen het uitzakken.
Heb je misschien een US-GT waar deze niet op zit?

"I am green and it'll do fine"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

07 okt 2010 21:38 #9 door State Scarlet
Beantwoord door State Scarlet in topic achter as ophanging
Ik was die stang nog vergeten te noemen. Koos heeft sowieso al een paar aanknopingspunten, hopelijk kan hij het zo vinden.

1970 Opel GT EU 1.9s met Varajet II
1963 Volvo Amazon 122 Sport B18 met dubbele SU

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.