Verwijderen bladveer

28 juni 2014 18:18 #1 door steve
Verwijderen bladveer werd gestart door steve
dag mede GT'ers

Ik ben begonnen aan het demonteren van de vooras, ik zit echter met 4 bouten die maar niet los willen (al op gemept met een moker en geen mm opgeschoven).

Is er iemand die tips heeft of een trucje om ze te doen lossen?

Het gaat om deze bouten:







Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2014 20:58 #2 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Verwijderen bladveer
Hoi hoi,

Ik denk dat je de druk van de bladveer van die beugel af moet halen. Deze beugel is nu los dus zou er zo vanaf moeten komen.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2014 21:31 #3 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Verwijderen bladveer
@Tom

de druk van de bladveer is niet relevant:thumbdown:


@ Steve

het is een bekend probleem dat de bouten door de jaren heen vastroesten in de beugels
aan de foto's te zien heb je een bijkomstig probleem want zou je uiteindelijk het zaakje los krijgen zal je in ieder geval een van de bouten niet meer door de beugel heen krijgen

Advies is om de kop eraf te boren en nieuwe bouten te bestellen liefst gegalvaniseerde/verzinkte
let voordat je boort welke gegevens er op de kop staan (treksterkte)
ook dien je de bladveer op spanning te zetten
wat dat betreft mag je van geluk spreken dat alles zo vast zit
onderschat dit niet!!!!8)7
Een bedrijf wat gespecialiseerd in bevestigingsmateriaal is heet Fabory
Niet goedkoop maar je kunt er praktisch alles krijgen
Bijkomstig voordeel is dat indien je alles losboort de einden van de bouten per stuk aangepakt kunnen worden wat meestal wel te doen is
Heb je een aambeeld te beschikking kun je zijdelings op de beugel slaan om meer ruimte te krijgen


succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

28 juni 2014 21:47 #4 door steve
Beantwoord door steve in topic Verwijderen bladveer
bedankt voor de snelle reacties!

@jos, de veer heb ik veilig in een zelfgemaakte bladveerontspanner (dankzij handige tip van mario) gestoken die ik langzaam omhoog kan draaien.




Wat bedoel je precies met het probleem dat ik 1 bout er niet meer zou in krijgen?


nieuwe bouten stonden sowieso op het bestellijstje bij splendid :)

de moeren heb ik losgekregen maar die verdomde bouten bewegen geen mm.

't probleem is dat ik de veer niet kan verwijderen zolang die beugel erover zit en dat de kop van de bout op een nogal moeilijk te bereiken plaats zit voor met de losse hand uit te boren :(

de veer volledig opspannen heb ik ook geprobeerd, tevergeefs.

Hier kan je zien dat het boeltje redelijk onder spanning stond (vierkante buis begon te buigen) 8)7



Zal dus een werkje van brute kracht worden om ze eruit te krijgen :crazy:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2014 00:28 #5 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Verwijderen bladveer
het gat van de beugel sluit zeer nauw
is dus ook de reden dat de bouten vast gaan zitten
aangezien je een bout al flink "bewerkt" hebt zal deze in ieder geval er niet meer er doorheen kunnen de rand is namelijk redelijk plaatgeslagen en dus dikker geworden

advies blijft kop eraf boren of slijpen
maar kijk uit dat je het aslichaam niet raakt
als je boort kun je beter met een kleine boor beginnen
waarschijnlijk zal je onder een hoek moeten boren
bepaal dan eerst hoe ver je uit het midden moet beginnen
om een centimeter lager in het midden te eindigen
het maakt dan niet uit of deze dieper gaat dan de kop hoog is. Afhankelijk van de hoek en middelpunt kun je dan steeds een grotere boor toepassen zodat je uiteindelijk de kop eraf boort of in ieder geval met een beitel de kop eraf kunt slaan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2014 10:25 #6 door GT TJE 1972
Beantwoord door GT TJE 1972 in topic Verwijderen bladveer
Oei dan heb je minder geluk dan ik toen ik de mijne demonteerde.
Ik zou eens proberen met een grote poelietrekker de bouten eruit te persen of met een hydraulische pers, eventueel een mobiele uitdeukpers.
Het zal misschien wat zoeken zijn om het boeltje er deftig onder te krijgen en te beveiligen.
Op voorhand wat WD40 of Debloc (van Wehrle bv) opspuiten en alles onder spanning er laten tussen zitten misschien lost het dan wel door de druk die erop uitgeoefend word.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2014 13:57 #7 door Duffy
Beantwoord door Duffy in topic Verwijderen bladveer
Misschien komen de bouten los als je ze eerst een nachtje laat trekkenin de WD40 en vervolgens met een luchthamer losdraaien.

Vroeger maakte ze het geheel warm met een chalumeau (gasbrander die werkt met zuurstof en gas).

Tegenwoordig gebruiken ze ook wel eens zo'n inductie tool.

www.tools.vocor.nl/i...=95&aid=4198&lang=NL

Alvast veel succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2014 15:49 #8 door steve
Beantwoord door steve in topic Verwijderen bladveer
bedankt voor het meedenken iedereen :thumbup:

Zal beginnen met een WD40 badje en goed laten intrekken.

@Duffy, de kop van de bout zit te dicht tegen de as aan (zie foto 3 in m'n eerste post) waardoor ik er geen dop sleutel over krijg :(

Die inductie tool lijkt me handig maar vind ik redelijk prijzig voor 4 bouten te lossen. Dan kijk ik liever uit naar een andere vooras :bigsmile:

@GT tje, ja persen zit ook in mijn hoofd, enkel nog een stevige en veilige manier uitdokteren hoe ik zoiets kan fabriceren.

Ik hou jullie op de hoogte :smirk:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

29 juni 2014 17:14 #9 door Jos
Beantwoord door Jos in topic Verwijderen bladveer
nog een mogelijkheid

grote moer erop lassen en met een pijp en zware dopsleutel het zaakje losdraaien
eenmaal los de moer er weer afslijpen

heb zelf deze methode toegepast bij afgebroken draadeinden in het blok:thumbup:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.

01 juli 2014 00:31 #10 door tom_laan
Beantwoord door tom_laan in topic Verwijderen bladveer
Opwarmen die handel!!! Vandaag onmogelijk vastgeroeste uiteinden van de stuurstang (fuseekogels) losgehaald. Volledig vastgeroest. Vorige eigenaar had zelfs een kant gewoon afgeslepen. Met een fohn (580 graden) opgewarmd en een hele grote waterpomp tang uiteindelijk los gekregen. Oh en een hele mik wd 40 tussendoor.

Gehad:
Opel B Kadett 1.1 (Dagelijkse rijder) R.I.P.
Rekord C 4-drs 1.7 (Dagelijkse rijder) R.I.P

In bezit:
Opel GT 1.9 1973 Monza Blauw (Gerestaureerd)
Opel GT 1.9 1969 (in 1000 delen)
Opel GT 1.9 1972 USA DONOR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan dit gesprek.